Caruaru Cordel Museum
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Museu do Cordel Olegário Fernandes
Integral heritage
Cultural policy
Vulnerable/vulnerabilized collection
Social museology

How to Cite

PIZZIGNACCO, Milla Maués Pelúcio; IUMATTI, Paulo Teixeira. Caruaru Cordel Museum: possible resistance to the vulnerabilisation of popular collections. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 396–429, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674462. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674462. Acesso em: 12 may. 2024.

Funding data

Abstract

This article exposes the processes of formation and maintenance of the Museu do Cordel Olegário Fernandes (Caruaru-PE) in the light of the social, historical and political contexts that produce them. The objective is to analyze how the Fundação de Cultura de Caruaru has been relating to this institution of popular origin, circumscribing the way in which its integral heritage has been included or neglected from and in the cultural policies of promotion and safeguarding of local manifestations. In this direction, it is discussed how the absence of state participation can determine the vulnerability of collections, their producers and, thus, the social function of museums. Finally, it defends the formulations of Social Museology as fruitful for the undertaking of a decolonial attitude towards museum heritage, capable of inserting it in the field of rights. Methodologically, the text is based on bibliographic review, fieldwork and semi-structured interviews.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i1.8674462
PDF (Português (Brasil))

References

A peleja do bumba-meu-boi contra o vampiro do meio-dia. Direção de Luiz Lourenço e Pedro Aarão. Caruaru: Danpe vídeo, 1986. DVD (30 min.).

ARRIAGA, I. A. Nuevas ideas de arte y cultura para nuevas perspectivas en la difusión del patrimonio. In: El Acceso al patrimonio cultural: retos y debates. Cátedra Jorge Oteiza, 2008. p. 67-118.

AMARAL, J. P. P. do. Da colonialidade do patrimônio ao patrimônio decolonial. Dissertação (Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural), Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro, 2015.

CALABRE, L. Política Cultural em tempos de democracia: a Era Lula. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 58, p. 137-156, 2014.

CHAGAS, M; GOUVEIA, I. À guisa de apresentação. Museologia Social. Cadernos do CEOM. Chapecó, v. 27, n. 41, 2014. p.9-22.

CHAGAS, M. Museus e Patrimônios: por uma poética e uma política decolonial. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, v. 35, 2017, p. 121-137.

CHAUÍ, M. Cidadania cultural: o direito à cultura. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.

CHUVA, M. Por uma história da noção de patrimônio cultural no Brasil. Revista do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, v. 34, p. 147-165, 2012.

CURY, M. X. Museologia: marcos referenciais. Cadernos do CEOM (UNOESC), Chapecó, n. 21, p. 45-73, 2005.

FERNANDES FILHO, O. Olegário Fernandes Filho: depoimento [04 fev. 2023]. Entrevistadora: Milla Pizzignacco. Caruaru: Museu do Cordel Olegário Fernandes, 2023. MP3 [1h16min].

FRANK, J. Mestre Olegário e o Museu do Cordel. Caruaru. Medium, 2018. Disponível em: <https://medium.com/a-ponte/mestre-oleg%C3%A1rio-e-o-museu-do-cordel-2358b28e3283>. Acesso em: 12 ago. 2022.

FREIRE, P. Educação como prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GOUVEIA, I.; FAULHABER, P. Waldisa Rússio: uma museóloga social. Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. 56, p. 1-21, 2022.

HARDMAN, F. F. (org.). Morte e progresso – cultura brasileira como apagamento de rastros. São Paulo: Unesp, 2005.

IBRAM. Carta de serviços ao cidadão. Brasília: Instituto Brasileiro de Museus, 2023.102 p. Disponível em: < https://www.gov.br/museus/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/carta-de-servicos-ao-cidadao-1.pdf/view>. Acesso em 12 ago. 2023.

JOST, M. A gestão cultural no Brasil (2003-201): um paradigma para relação entre Estado e o setor cultural no século XXI. In: RUBIM, A. A. C.; TAVARES, M. (org.). Cultura e política no Brasil atual. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021, p. 79-94.

MASTROGREGORI, M. Historiografia e Tradição das Lembranças. In: MALERBA, J. (org.). A História Escrita: Teoria e história da historiografia. São Paulo: Contexto, 2006, p. 65-93.

MBEMBE, A. Necropolítica/Sobre el gobierno privado indirecto. Santa Cruz de Tenerife: Editorial Melusina, 2011.

MELO, R. A. de. Arcanos do verso: trajetórias da literatura de cordel. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010.

MELO, R. A. de. Do rapa ao registro: a literatura de cordel como patrimônio cultural do Brasil. Revista de Estudos Brasileiros, São Paulo, v. 72, p. 245-272, 2019a.

MELO, R. A. de. Literatura de cordel: Historiografia, práticas, arquivos. Projeto História - Revista do Programa De Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 65, p. 66-99, 2019b.

MIGNOLO, W. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Argentina: Ediciones del signo, 2010.

PEREIRA, G. George Pereira: depoimento [17 abr. 2023]. Entrevistadora: Milla Pizzignacco. Caruaru/São Paulo: videoconferência (Google Meet). MP4 [1h11min].

PIZZIGNACCO, M. M. P. Emboladas Tipográficas em Campina Grande (PB): permanências e rupturas na edição dos folhetos do poeta Toinho da Mulatinha (1925-2016). Dissertação (Mestrado em Culturas e Identidades Brasileiras). Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2020. 300p.

PRIMO, J.; MOUTINHO, M. Sociomuseologia e Decolonialidade: contexto e desafios para uma releitura do mundo. In: Idem. Teoria e Prática da Sociomuseologia. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, Departamento de Museologia da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia – ULHT, 2021, p. 19-38.

PRIMO, J. Museologia e Patrimônio: Documentos Fundamentais - Organização e Apresentação (Tradução: Marcelo M. Araújo e Maria Cristina Bruno). Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, n. 15, p. 95-104, 1999.

PRIMO, J. Os Desafios Contemporâneos na Investigação em Sociomuseologia. Cadernos de Sociomuseologia, v.58, n. 14, 3-17, 2019.

RAMOS, E. La gravure populaire au Brésil (XIXe-XXe siècle) : du marché au marchand. 2 vol. Tese (Doutorado em Estudos Brasileiros), Université Paris X -Nanterre. Nanterre, 2005. 465 p.

ROMERO, P. Caruaru ganha Espaço do Cordel. Vanguarda, Caruaru, ago. 1999. Entretenimentos.

SANTOS, S. da S. Ecomuseus e museus comunitários no Brasil: estudo exploratório de possibilidades museológicas. 2017. Dissertação (Mestrado em Museologia). Interunidades em Museologia, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017. 768 p.

SLATER, C. A vida no barbante: a literatura de cordel no Brasil. Tradução: Octavio Alves Velho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.

TERRA, R. Mémoria de lutas. São Paulo: Global Editora, 1983.

VILHENA, L. R. Projeto e Missão: o movimento folclórico brasileiro – 1947-1964. Rio de Janeiro: Funarte; Fundação Getúlio Vargas, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Milla Maués Pelúcio Pizzignacco, Paulo Teixeira Iumatti

Downloads

Download data is not yet available.