Dazzlements and reversals
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous peoples
Indigenous arts
Featherwork
Exhibitions

How to Cite

VELTHEM, Lucia Hussak van. Dazzlements and reversals: indigenous arts and exibitions. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 335–358, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i2.8674949. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674949. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The article focuses on temporary exhibitions that focused on indigenous arts in Brazil, highlighting their objectives, and conceptual and aesthetic implications. It is dedicated to the exhibitions “Arte Plumária do Brasil” and “Artes Indígenas” and the guiding thread of the analysis connects to indigenous peoples and their arts, especially those that refer to an iconic craft category – featherwork – which reveals unique technical and aesthetic procedures, related to a certain fascination.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i2.8674949
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. R. C. Os índios aldeados no Rio de Janeiro colonial. Novos súditos cristãos do Império português. Tese (doutorado em Antropologia)-Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, UNICAMP, Campinas, 2000.

AGUILAR, N. (org) Artes Indígenas. Mostra do Redescobrimento. In: AGUILAR, N. (org.). Mostra do Redescobrimento: artes indígenas. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.

ANTENORE, A. Somos tupinambás, queremos o manto de volta. Folha de São Paulo, São Paulo, Ilustrada, 01 de junho de 2000. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0106200006.htm. Acesso em: abr. 2024.

BELLUZZO, A. M. A lógica das imagens e os habitantes do Novo Mundo. In: GRUPIONI, L.D.B. (org.). Índios no Brasil. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992, p. 47-58.

CAPUCHINHO, C. A volta do manto tupinambá: como indígenas da Bahia retomaram peça sagrada que só era vista na Europa 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/mundo/noticia/2021/10/15/. Acesso em: abr. 2024.

CARDOSO DE OLIVEIRA, L. R.; GROSSI, M. A ABA e as pesquisas sobre o patrimônio cultural. In: LIMA FILHO, M. F.; ECKERT, C.; BELTRÃO, J. F. (orgs.). Antropologia e patrimônio cultural: diálogos e desafios contemporâneos. Blumenau: Nova Letra, 2007, p. 7-10.

CAVERSAN, L. Arte e história atraíram visitante da mostra. Folha de São Paulo, São Paulo, Ilustrada, 11 maio de 2000.

CAVERSAN, L. Carta de Caminha e manto são preferidos no Redescobrimento. Folha de São Paulo, São Paulo, Ilustrada, 11 maio 2000a.

COLI, J. Arte indígena é ponto alto de bienal morna e sem coerência. Folha de São Paulo, São Paulo, 2 dez. 2021.

CURY, M. X.; VASCONCELOS, C. de M. Introdução – Questões indígenas e museus. In: CURY, M. X.; VASCONCELLOS, C. M. ORTIZ, J., MONTERO, J. (coords.). Questões indígenas e museus: debates e possibilidades. Brodowski: ACAM Portinari/MAE-USP/SEC, 2012, p. 17-19.

DAVALLON, J. L´exposition à l´oeuvre. Paris: L´Harmattan, 1999.

DORTA, S. F. Coleções Etnográficas: 1650-1955. In: CUNHA, M.M.C. (coord.). História dos índios no Brasil. São Paulo: Cia das Letras/ Secr. Mun. de Cultura/FAPESP, 1992, p.381-396.

DORTA, S. F., CURY, M. X. A plumária indígena brasileira no Museu de Arqueologia e Etnologia da USP. São Paulo: EDUSP-MAE/ Imp. Ofic. Do estado de São Paulo, 2000.

DORTA, S. F.; VELTHEM, L. H. van. Introdução Brasil. Fundação Nacional Pró-Memória Arte Plumária. Catálogo. Brasília, 1980.

DUE, B. Artefatos brasileiros no Kunstkammer Real. In: BERLOWICZ, B.; DUE, B.; PENTZ, P.; WAEHLE, E. (eds.). Albert Eckhout volta ao Brasil 1644-2002. Copenhagen: Nationalmuseet. 2002, p. 186-195.

FAUSTO, C. Fragmentos de história e cultura Tupinambá. Da etnologia como instrumento crítico de conhecimento etno-histórico. In: CUNHA, M.M.C. (coord.). História dos índios no Brasil. São Paulo: Cia das Letras/ Secr. Mun. de Cultura/FAPESP, 1992, p. 381-396.

FAUSTO, C. Os índios antes do Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2000.

FEREIRA, J. P.; KUKAWKA, K. Restituer le patrimoine. État des lieux et propositions pour une action concertée en Guyane. In: MAM LAM FOUCK, S.; HIDAIR, S. (eds.). La question du patrimoine en Guyane. Matoury: Ibis Rouge Editions, 2011, p. 123-136.

FERREIRA, E. C. Apresentação. In: Aguilar, N. (org.). Mostra do Redescobrimento: artes indígenas. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000, p. 28-31.

FERNANDES, F. A organização social dos Tupinambá. São Paulo: Hucitec/UNB, 1989.

FREIRE, J. R. B. A descoberta dos museus pelos índios. Cadernos de Etnomuseologia, Rio de Janeiro, n. 1, p 9-36,1998.

GALLOIS, D. T. Patrimoines indigènes: de la culture “autre” à la culture “pour soi”. In: THYS, M. (org.). Índios no Brasil. Bruxelas: Ludion/Europalia, 2011, p 29-46.

GOLDSTEIN, I. S. Arte indígena como conexão. In: TERENA, N. (org.). Véxoa: Nós sabemos. Catálogo de exposição. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2020.

GOLDSTEIN, I. S. Imagens, objetos e seus olhares: uma introdução às artes indígenas. In: MACHADO, A. R., MACEDO, V. (orgs.). Povos indígenas entre olhares. São Paulo: Edições SESC, Ed. UNIFESP, 2022, p. 129-188.

GRUPIONI, L. D. B. As sociedades indígenas no Brasil através de uma exposição integrada. In: GRUPIONI, L.D.B. (org.). Índios no Brasil. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992, p. 13-28.

GRUPIONI, L. D. B. Inventário dos artefatos e obras da exposição “Indios no Brasil: alteridade, diversidade e diálogo cultural”. In: GRUPIONI, L.D.B. (org.). Índios no Brasil. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992a, p.233-273.

HAMÚ DE LA PENHA, D. O papel dos museus antropológicos no Brasil. Ciências em Museus, n.4, p.51-61, 1992.

KARP, I.; LAVINE, S. (eds.). Exhibiting cultures. The poetics and politics of museum display. Washington: Smithsonian Institution Press, 1991.

LAVINE, S. Museum practices. In: KARP, I.; LAVINE, S. (eds.). Exhibiting cultures. The poetics and politics of museum display. Smithsonian Institution Press, Washington, 1991.

LIMA, E. C.; COELHO DE SOUZA, M. Apresentação. In: LIMA, E. C.; COELHO DE SOUZA, M. (orgs.). Conhecimento e cultura: práticas de transformação no mundo indígena. Brasília: Athalaia, 2010, p. 7-13.

LOPEZ GARCÉS, C, FRANÇOSO, M.; BOREKHOVEN, L van; KAA´POR, V. Conversações desassossegadas: diálogos sobre coleções etnográficas com o povo indígena Kaa´por. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 12, n. 3, 2017, p. 51-66.

MAGALHÃES, A. Prefácio. Brasil. Fundação Nacional Pró-Memória Arte Plumária. Catálogo. Brasília, 1980.

MENESES, U. B. de. Introdução. Arte Plumária do Brasil. Catálogo. 17ªBienal de São Paulo. São Paulo, 1983, p.7-8.

MÉTRAUX, A. A propos de deux objets tupinambá du musèe d’ethnographie du Trocadéro. Bull. Mus. D’ethnographie du Trocadéro, n.2, 1932, p. 3-18.

MULLER, R.P. As artes indígenas na Mostra do Redescobrimento: povos artistas e contemporaneidade. Rua, Campinas, n.7, 2001, p. 143-151.

NIMUENDAJÚ, C. Mapa etno-histórico. Rio de Janeiro: IBGE. 1981.

OLIVEIRA, J. P. A problemática dos “índios misturados” e os limites dos estudos americanistas: um encontro entre antropologia e história. In: Ensaios em antropologia histórica. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1999, p. 99-123.

SHAPIRO, R.; HEINICH, N. Quando há artificação? Revista Sociedade e Estado, v.28, n. 1, p.14-28, jan./abr. 2013.

SOUZA, T. M. d. Arte Plumario de Brasil: Trayectorias de plumas y personas enmarañadas. Kaypunku Revista de Estudios Interdisciplinarios de Arte y Cultura, v.4, n.1, 2019, p.311-364.

TERENA DE JESUS, N. Véxoa nós sabemos. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2020.

VELTHEM, L. H. van. Os primeiros tempos e os tempos atuais: artes e estéticas indígenas. Artes Indígenas. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000, p. 58-91.

VELTHEM, L. H. van. “Objets de mémoire”: indiens, collections et musées au Brésil. In: Les arts premiers. Arquivos do Centro Cultural Calouste Gulbenkian, Lisboa- Paris, V. XLV, 2003, p. 133-147.

VELTHEM, L. H. van. O objeto etnográfico é irredutível? Pistas sobre novos sentidos e análises. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 7, n. 1, 2012, p. 51-66.

VELTHEM, L. H. van. Patrimônios culturais indígenas. In: SCHLEE, A. R. (org.). Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 35, 2017, p.227-243.

VELTHEM, L. H. van; KUKAWKA, K.; JOANNY, L. Museus, coleções etnográficas e a busca do diálogo intercultural. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 12, n. 3, 2017, p.735-748.

VELTHEM, L. H. van. Museus, coleções e “objetos raros e singulares. In: VIEIRA, A.C. D.; CURY, M. (orgs.). Culturas indígenas no Brasil e a Coleção Harald Schultz. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2021.

VELTHEM, L. H. van; CANDOTTI, E. Marcas na Amazônia. Coleções, exposições e museus. In: GALÚCIO, A.V.; PRUDENTE, A.L. (orgs.). Museu Goeldi. 150 Anos de Ciência na Amazônia. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 2019, p. 299-314.

VÉXOA: Nós Sabemos. Catálogo São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2020.

VIEGAS, S. de M. Tupinambá de Olivença. A luta pela terra. In: Povos Indígenas no Brasil 2001-2005. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2006, p. 764-766.

VIEIRA, M. A. do N. Dja Guata Porã: o rio indígena que desaguou no MAR. Horizonte Antropologico, Porto Alegre, ano 25, n. 53, 2019, p. 227-256.

VIVEIROS DE CASTRO, E. O mármore e a murta: sobre a inconstância da alma selvagem. In:____. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naif, 2002, p. 181-264.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Lucia Hussak van Velthem

Downloads

Download data is not yet available.