Collective making as a curatorial method
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Anti-racist indigenous art
Collective curatorship
Sacred Art
Decolonial

How to Cite

MILANEZ, Felipe et al. Collective making as a curatorial method: indigenous art, re-occupations and disputes against the colonial imaginary. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 664–704, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i2.8674997. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674997. Acesso em: 16 aug. 2024.

Funding data

Abstract

Based on an experience of creating an anti-racist indigenous art exhibition, Hãhãw: Arte Indígena Antirracista, and a series of artistic occupations in Salvador, this article elaborates notions of the collective sense, of collective making as a commonning of curatorial processes. Curatorship and creation are dialogical movements created from shared processes. The first part presents a narrative of the process of research and creation of the exhibition within the research project Cultures of Anti-Racism in Latin America (CARLA), and then on the second part each artist-researcher-curator briefly discusses their work and the context. Some of the processes developed, as described at the end, can be reimagined in new exhibition contexts, such as the recent circulation of the Hãhãw exhibition in different museums in the Northeast.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i2.8674997
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, J.; SARDELICH, M. E. Cartas celestes: pensar as mediações da estação. João Pessoa: Editora UFPB, 2021.

BRAZ, A. B. de S.; MILANEZ, F. Ecologias antirracistas na Bahia: retratos da luta Pataxó contra o ecocídio e o genocídio, Tellus, v.23, n.50, jan./abr. 2023. p.163–190. Disponível em: https://doi.org/10.20435/tellus.v23i50.923; acesso em: maio de 2024.

CASTRO, E. Pós-cultura isenta comprovação de proficiência em língua estrangeira para pessoas indígenas e de comunidades tradicionais afrodescendentes. In: Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade, UFBA. Publicado em 18 de agosto de 2022. Disponível em: https://urlis.net/pwkx2wcb; acesso em: maio de 2024.

MENDONÇA, W. M. de. Memórias de nós: o Brasil no redemoinho do capital. São Paulo: Porto de Ideias, 2017.

MILANEZ, F.; SÁ, L., KRENAK, A.; CRUZ, F. S. M.; RAMOS, E. U.; DE JESUS, G. dos S. Existência e diferença: o racismo contra os povos indígenas / Existence and difference: racism against indigenous peoples. Revista Direito e Práxis, v. 10, n.3, jul./set. 2019. p. 2161–2181. Doi: https://doi.org/10.1590/2179-8966/2019/43886; acesso em: maio de 2024.

UFBA. Artes indígenas. In: PROEXT/UFBA. Programa de Apoio à Arte e Cultura. Programa Institucional de Experimentação – Artes Indígenas. Publicado em 5 de maio de 2023. Disponível em: https://proext.ufba.br/artes-indigenas; acesso em: maio de 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Felipe Milanez, Arissana Pataxó, Yacuna Tuxá, Ziel Karapotó, Juliana Alves Xukuru, Lucia Sá, Pedro Mandagará , Olinda Tupinambá, Graciela Guarani, Glicéria Tupinambá, Gustavo Caboco, Sérgio Kuhamatí Tuxá

Downloads

Download data is not yet available.