Among images, objects, worlds and experiences
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Archaeology
Indigenous America
Curatorship
Museums

How to Cite

ARCURI, Marcia. Among images, objects, worlds and experiences: the Amerindian arts’ discursive networks . MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 634–662, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i2.8675013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8675013. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay focuses on the curatorial processes of exhibitions and collections of indigenous arts expressed in the archaeological materiality, a discussion that may be addressed by several approaches. Our analysis will focus on the curatorial processes of five different exhibitions of Precolumbian archaeology  which were organized in Brazil, between 2005 and 2023, crossing three perspectives of critical approach: understanding archaeological and ethnographic collections as generating forces, as well as products of the clashes between western and indigenous long-term histories; indigenous art as an expression of the permanent tension between ontologies and values; the indigenous museum, or the indigenization of/in the museum, as a form of resistance to possible alterities. The aim of the discussion is to contribute to the debate towards the challenges for curating Amerindian art collections in Brazil, from the perspective of archeology.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i2.8675013
PDF (Português (Brasil))

References

ALBERTI, B. Destabilizing meaning in anthropomorphic forms from Northwest Argentina. Journal of Iberian Archaeology, v. 9, n. 10, p. 209-229, 2007.

ARCURI, M. M. Por ti América: arte pré-colombiana. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil / Pancrom, 2005. Catálogo de exposição.

ARCURI, M. M. The Tahuantinsuyu and the Power of the huacas in the centre x periphery of Cuzco. Revista Do Museu de Arqueologia e Etnologia. Suplemento n.9, p. 37-51, 2009.

ARCURI, M. M. Ouros de Eldorado: arte pré-hipânica da Colombia. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2010a. Catálogo de Exposição.

ARCURI, M. M. Arte e Ritual na América Indígena. Ouros de Eldorado: arte pré-hipânica da Colombia. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2010b.

ARCURI, M. M. El Occidente no vio el Sol nocturno: el papel de la dualidad complementaria de las fuerzas cósmicas en la organización política de las jefaturas amerindias. In: ROJAS, B. A.; LINARES, F. N. Los pueblos ameríndios más allá del Estado. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México, 2011.

ARCURI, M. M. Cosmografias Ameríndias: a arte e o ato de animar. In: SAVCIK, S.; BADER, H. (orgs.) Culturas visuales indígenas en las Américas desde la antigüedad hasta el presente. Berlin: Estudios Indiana, 13, 2019, pp. 169-191.

ARCURI, M. M. A vida dos objetos do Comodato MASP Landmann: horizontes ancestrais. In: ARCURI, M. M.; MUNIZ, L. (orgs.) Comodato Masp Landamann: Vol.2. Cerâmicas e Metais Pré-Colombianos. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 2023, p.10-19.

ARCURI, M. M.; MUNIZ, L. (orgs.) Comodato Masp Landamann: Vol.2. Cerâmicas e Metais Pré-Colombianos. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 2023, p.10-19.

ARNOLD, D. Recontextualizando restos materiais: relações familiares entre alguns membros do Comodato MASP Landamann e tecidos de outras coleções mundiais. In: ARCURI, M. M. Comodato Masp Landamann: Vol.1 Têxteis Pré- Colombianos. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 2019, p. 50-65.

ARNOLD, D.; AYCA, E. E.. Los debates en torno a los tocapus coloniales desde el Ayllu Qaqachaka, Bolvia. In: ARNOLD, D. Hilos sueltos: los Andes desde el têxtil. La Paz: Plural Ed., ILCA, 2007, p. 85-129.

BROTHERSTON, G. Book of the fourth world: Reading the native Americas through their literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

BROTHERSTON, G. Mexican painted books. London: British Museum Press, 1995.

BRULON, B. 2020 Decolonizing museological thinking: reintegrating the matter to re-think museums. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, 28, 2020.

BRUNO, M. C. O. Informações em museus: alguns argumentos e muitos desafios. Seminário Serviços de Informação em Museus, 2015 p. 169-175.

CERAVOLO, S. M.; TÁLAMO, M. F. Os museus e a representação do conhecimento: uma retrospectiva sobre a documentação em museus e o processamento da informação. VIII ENANCIB–Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 2007.

CABALLERO, I. V.; BARCELOS NETO, A. Museus, filmes e festas: entrevista com Aristoteles Barcelos Neto. Hawò, v. 1, p. 1-29, 2020.

CURY, M. X. O protagonismo indígena e museu: abordagens e metodologias= Indigenous protagonism and museum: approaches and methodologies. Museologia e Interdisciplinaridade, 10.19 (2021): 14-21.

DELGADO, C. T. Os têxteis do Comodato MASP Landamnn: alguns aspectos de sua conservação. In: ARCURI, M. M. Comodato Masp Landamann: Vol.1 Têxteis Pré-Colombianos. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, p. 68-78, 2019.

GELL, A. The technology of enchantment and the enchantment of technology. Anthropology, art and aesthetics, v. 1992, p. 40-63, 1992.

GILLESPIE, S. D. Ballgames and boundaries. The Mesoamerican Ballgame. University of Arizona Press, Tucson, 1991, p. 317-345.

GOLDSTEIN, I. S. Comentário II: Um olhar antropológico sobre a curadoria: da agência dos objetos a sua artificação. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 29, 2021.

FAGUNDES, M.; ARCURI, M. M. Paisagem cíclica, lugares de retorno: um estudo de resiliência cultural em Cerro Ventarrón, Lambayeque, Peru. Revista de Arqueologia, v. 36, n. 1, p. 225-244, 2023.

FIGUEIREDO, M. L. B. Arqueologia andina no Vale de Lambayeque: um estudo dos contextos cerimoniais, variabilidade cerâmica e estilos arquitetônicos das ocupações do Período Tardio. Tese (Doutorado em Arqueologia). São Paulo: Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, 2019.

LAGROU, E. Arte ou artefato? Agência e significado nas artes indígenas. PROA: Revista de Antropologia e Arte, n. 2, 2010.

LAYTON, Rt. Art and agency: a reassessment. Journal of the Royal Anthropological Institute, v. 9, n. 3, p. 447-464, 2003.

MOUTINHO, M. C. Museologia Decolonial: os Pontos de Memória e a insurgência do fazer museal. Dissertação. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2018.

MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

MONTALVÁN, P. G. Resenha do livro Negotiated Settlements: Andean Communities and Landscapes Under Inka and Spanish Colonialism, de Steven A. Wernke. Ethnohistory, 61.3, p.603-604, 2014.

MUNN, N. D. Visual Categories: An Approach to the Study of Representational Systems 1. American anthropologist, v. 68, n. 4, p. 936-950, 1966.

MUNN, N.The spatiotemporal transformations of Gawa canoes. Journal de la Société des Océanistes, v. 33, n. 54, p. 39-53, 1977.

SÁNCHEZ, E. A Arte da Ourivesaria Pré-Hispânica da Colômbia. In: ARCURI, M. M. Ouros de Eldorado: arte pré-hipânica da Colombia. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2010. Catálogo de Exposição.

SILVA, F.. Objetos vivos: a curadoria da coleção etnográfica Xikrin-Kayapo'no Museu de Arqueologia e Etnologia-MAE/USP. Revista Estudos Históricos, 2.36, p. 93-110, 2005.

SOARES, D. L. Trabajando con huacos: curanderismo, huaqueo e cerâmica arqueológica na Costa Norte peruana. Tese (Doutorado em Arqueologia). São Paulo: Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, 2021.

VASCONCELLOS, C. M. Curadoria em museus antropológicos. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 29, 2021.

VIDAL, L. B. As artes indígenas e seus múltiplos mundos. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 29, p. 11-41, 2001.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Perspectivismo e multinaturalismo na América indígena. In: A Inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, p. 345-399, 2002.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Exchanging perspectives: the transformation of objects into subjects in Amerindian ontologies. Common Knowledge, 10 (3): 463-84, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Marcia Arcuri

Downloads

Download data is not yet available.