Introduction. Abstract art in Brazil
PDF

Palavras-chave

Arte no Brasil
Arte abstrata
Arte e política
Artistas mulheres

Como Citar

MAGALHÃES, Ana Gonçalves; NELSON, Adele. Introduction. Abstract art in Brazil: new perspectives. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 105–113, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664175. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664175. Acesso em: 29 mar. 2024.

Resumo

In this introduction, we present some of the elements that guided both the formulation of the concepts of this dossier on abstract art in Brazil and our first reflections on the articles by invited authors and those submitted to the open call. Our main aim was to gather a collection of articles that would bring original research and approaches, focusing on aspects yet to be dealt with in the existing scholarship. The contributions brought to light analysis of artworks and women artists yet to be duly considered, as well as unpublished case studies focused outside the artistic milieu of Rio de Janeiro and São Paulo and on lyrical abstraction in the country – topics still largely neglected by the consolidated historiography.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664175
PDF

Referências

ALVAREZ, M. V.; FRANCO, A. M. Introduction, New Geographies of Abstract Art in Postwar Latin America. In: ALVAREZ, M. V.; FRANCO, A. M. (Eds.). London: Routledge, 2019, p. 1-7.

AMARAL, A. (Org.). Projeto construtivo brasileiro na arte (1950–1962). Rio de Janeiro: MAM Rio; São Paulo: Pinacoteca, 1977.

AMARAL, A. Arte para quê? A preocupação social na arte brasileira, 1930–1970. São Paulo: Nobel, 1984.

AMOR, M. Theories of the Nonobject: Argentina, Brazil, Venezuela, 1944-1969. Berkeley: University of California Press, 2016.

AVELAR, A. C. Controversies of a Juror: Alfred Barr at the 4th São Paulo Bienal. Third Text, 26, n. 1, p. 29-39, jan. 2012, Disponível em: 10.1080/09528822.2012.641220.

BRITO, R. Neoconcretismo. Malasartes 3, p. 9–13, abr./jun. 1976.

BRITO, R. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. Rio: Funarte, 1985.

CABAÑAS, K. If the Grid Is the New Palm Tree of Latin American Art. Oxford Art Journal 33, n. 3, p. 365–83, 2010.

CASTRO, G. M. A imigração no Brasil. Campo Grande: Life Editora, 2012.

COCCHIARALE, F.; GEIGER, A. B. (Eds.) Abstracionismo geométrico e informal: a vanguarda brasileira nos anos cinqüenta. Rio de Janeiro: Funarte, 1987.

FABRIS, A. A travessia da arte moderna. In: História e(m) movimento: atas do Seminário MAM 60 Anos. São Paulo: MAM, 2008a.

FABRIS, A. Um ‘fogo de palha aceso': considerações sobre o primeiro momento do Museu de Arte Moderna de São Paulo. In: FABRIS, A.; OSORIO, L.C. (Eds.). MAM 60, 2008b, p. 14-89.

FISCHER, B. Citizenship and Inequality in Twentieth-Century Rio de Janeiro. Palo Alto, CA: Stanford University Press, 2008.

FREITAS, P. O grupo Santa Helena e o universo industrial paulista (1930-1970). Dissertação (Mestrado em História da Arte), IFCH/UNICAMP, 2011. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/281802.

GARCIA, M. A. Abstract Crossings: Cultural Exchange between Argentina and Brazil. Berkeley: University of California Press, 2019.

HOLSTON, J. Insurgent Citizenship: Disjunctions of Democracy and Modernity in Brazil. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2008.

LE BLANC, A. Incendiary Objects: An Episodic History of the Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro. In: GREET, M.; TARVER. G. M. (Eds.). Art Museums of Latin America: Structuring Representation. New York: Routledge, 2018.

MAGALHÃES, A. G. Classicismo moderno. Margherita Sarfatti e a pintura italiana no acervo do MAC USP. São Paulo: Editorial Alameda, 2016.

MAROJA, C. Vontade construtiva: Latin America’s Geometric Abstract Identity. In: ALVAREZ, M. V.; FRANCO, A.M. (Ed.). London: Routledge, 2019, p. 225–39.

MARTINS, I. Ruptura: brigam os artistas. Última Hora, São Paulo, 10 de dezembro de 1952. In: BANDEIRA, J. Arte concreta paulista: documentos. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

NELSON, A. Forming Abstraction: Art and Institutions in Postwar Brazil. Berkeley: University of California Press, 2022 (no prelo).

NEUBAUER, S. 1959-1968: Lygia Clark and the Brazilian Avant-garde. In: Germany and Switzerland, a Survey, Transnational Latin American Art: From 1950 to the Present. International Emerging Scholars Research Forum. The University of Texas at Austin, 2009.

PIGNATARI, D. A vingança de Aracy Pape (1977). In: FERREIRA, G. (Ed.) Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006, p. 89–92.

SILVA, D. F. da. Toward a Global Idea of Race. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

WEINSTEIN, B. The Color of Modernity: São Paulo and the Making of Race and Nation in Brazil. Durham, NC: Duke University Press, 2015.

ZILIO, C. A querela do Brasil: a questão da identidade da arte brasileira: a obra de Tarsila, Di Cavalcanti e Portinari, 1922–1945. Rio de Janeiro: Funarte, 1982.

Creative Commons License

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ana Gonçalves Magalhães, Adele Nelson

Downloads

Não há dados estatísticos.