Banner Portal
The Production of the Subject with High Abilities in Mathematics and School Inclusion in Contemporary Education
Acesso Remoto

Palavras-chave

Subject with high abilities
Mathematics
Educational neoliberalism
School inclusion
Power-language games

Como Citar

JELINEK, Karin Ritter; BELLO, Samuel Edmundo Lopez. The Production of the Subject with High Abilities in Mathematics and School Inclusion in Contemporary Education. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 3, p. 117–137, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656401. Acesso em: 25 abr. 2024.

Resumo

Understanding high abilities in Mathematics as practices that amidst power-knowledge relations identify, compare, and classify the student-subjects as persons with high abilities, this article aims to discuss how power-language games produce these subject-forms in contemporary school. Our analytical-conceptual production was based on the thoughts of M. Foucault and related authors in relation to language, discursive practices, power relations, and forms of government. Following these studies, the inclusive educational policy is analyzed, emphasizing its effects on how conducts and performances are handled in the context of neoliberalism, as well as its effects on contemporary school in Brazil. Thus, high abilities constitute no mere update of nomenclature or adjustment of vocabulary, but refer to a game of power and classification that produces, in the school space, the student-subject with high abilities based on norms, processes, and purposes related to behavior and performance.

Acesso Remoto

Referências

Alencar, E. M., & Fleith, D. De S. (2001). Superdotados: determinantes, educação e ajustamento (2a ed.). São Paulo: EPU.

Anadon, S. (2012). Prova Brasil uma estratégia de governamentalidade. 170f. Tese de Doutorado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.

Bello, S. E. L. (2012a). Numeramentalização: o estudo das práticas e do governamento em educação (e) matemática na contemporaneidade. Reflexão e Ação, 20(2), 88-114.

Bello, S. E. L. (2012b). As práticas curriculares em Matemática que se produzem pelo governo do IDEB. Horizontes (EDUSF), 30(2), 19-30.

Bello, S. E. L., & Jelinek, K. R. (2015). Lorsque les hautes compétences en Mathématiques ne sont que des formes de vie. Quaderni di Ricerca in Didattica (Mathematics), 2(25), 571-576. G.R.I.M. Departimento di Matematica e Informatica, University of Palermo, Italy.

Bello, S. E. L., & Regnier, J. (2014). Langage, subjectivité et pratique: qu'appelle-t-on réalité en éducation mathématique? Quaderni di Ricerca in Didattica, 24, 336-343.

Bello, S. E. L., & Sperrhake, R. (2016). Educação e risco social na curricularização do saber estatístico no Brasil. Acta Scientiarum, 38(4), 415-424.

Bello, S. E. L., & Traversini, C. S. (2011). Saber estatístico e sua curricularização para o governamento de todos e de cada um. Bolema, 24(40), 855-871.

Clareto, S. M., & Rotondo, M. A. S. (2010). Experiências no labirinto: linguagens, conhecimentos e subjetividades. Zetetiké, 18, 589-620.

De Luca, R. (2002). Inclusão: normalização? Colóquio do LEPSI IP/FE-USP. São Paulo. Recuperado em maio de 2011, de http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000032002000400018&sc ript=sci_arttext.

Ferrer, R.M. (2004). O acesso aos níveis mais elevados de ensino como garantia constitucional do aluno portador de altas habilidades. Revista Eletrônica da UNESC, Ano 2(3), 1-12. Recuperado em 13 de janeiro de 2012, de http://www.unescnet.br/NIP/Edicao_Anterior/Revista_Eletronica3/ARTIGOS/TE XTO7.asp.

Foucault, M. (1995). A arqueologia do saber. (L. Neves, Trad.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2003). A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau.

Foucault, M. (2006). Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política (M. Motta, Ed., E. Monteiro & I. Barbosa, Trad.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2008a). Segurança território, população (E. Brandão, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2008b). Nascimento da biopolítica (E. Brandão, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2013). L’origine de l’herméneutique de soi. Paris: VRIN.

Gardner, H. (2001). Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva.

Guenther, Z. C. (2000). Desenvolver capacidades e talentos: um conceito de inclusão. Petrópolis: Vozes.

Guenther, Z. C. (2006). Capacidade e talento: um programa para a escola. São Paulo: EPU.

Jelinek, K. R. (2013a). A prática discursiva das altas habilidades em Matemática. Bolema. 27, 193-214.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.