Banner Portal
The media discourse of private institutions of higher education and the production of the university subject
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Discourse
Media
University subject

How to Cite

NUNES , Antônio Carlos da Costa; FAVACHO , André Márcio Picanço. The media discourse of private institutions of higher education and the production of the university subject. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–25, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656532. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In this article, we take as materiality the publicity campaigns, postings and lectures of three private higher education institutions, arranged on facebook and youtube during the period from 2008 to 2015, to identify what we call the university media discourse. We were also interested in how the university media acts on the private higher education student. For this, initially, we return to the notion of discourse in Michel Foucault, arguing that the discourse of the media has the function of producing and assimilating technical capacities, inducing effects of power and making truths available. From Foucault's discussions on neoliberalism, we argue that this work takes place through a discursive network that associates at least three discourses: market, politics and learning. Analyzing the materiality, we find that the discourse of the university media produced a type of university subject: The self-entrepreneur.

 

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Benjamin, W. (1994). Magia e técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. São Paulo: Brasiliense.

Cabral, M. S. A. (1977). O monopólio da fala: função e linguagem da televisão no Brasil. Petrópolis: Vozes. Eco, U. (2016). Cinco escritos morais. Lisboa: Relógio D'Água.

Foucault, M. (1988). História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal.

Foucault, M. (2000a). A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2000b). Microfisica do poder. Rio de Janeiro: Graal.

Foucault, M. (2002). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes.

Foucault, M. (2008). Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2010a). Resposta a uma questão. In M. Foucault, Ditos e escritos VI - Repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2010b). O sujeito e o poder. In H. Dreyfus, & P. Rabinow, Michel Foucault - uma trajetória filosófica - Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Gadelha, S. (2013). Biopolítica, governamentalidade e educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Lagasnerie, G. (2013). A última lição de Michel Foucault. São Paulo: Três Estrelas.

Marín-Díaz, D. L., & Noguera-Ramirez, C. E. (2014, maio/agosto). O efeito educacional em Foucault. O governamento, uma questão pedagógica? Pro-Posições, 25(2) (74), 47-65.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.