Banner Portal
Filmic intersection
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Thinking
Filmic intersections
Resonance
Educative experience

How to Cite

CARDONETTI , Vivien Kelling; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Filmic intersection: an encounter always about to happen. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–23, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656543. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper, which is part of a PhD research, aims to put into movement different fluxes of thoughts by means of a filmic intersection, inciting one to think a educative experience. It aims to attempt to what has the potential to affect and disquiet in a filmic encounter, making the production of different arrangements and textures possible. Through the narrative triggered by the crossing between the movie ‘O Balão Branco’ and the book ‘Pedagogia Profana’ (2010), from Jorge Larrosa (along with the undergraduate students in Visual Arts of UFSM), connections with teaching were possible to be made. The problematizations raised by the intersection among the filmic image, the narratives produced by the students, and the concepts operated in the investigation, especially the concepts from French philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari, acted as a resonance vector, impelling, by means of the resulting echoes, the invention of multiple and unique scenes to education.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Creus, A., Montané, A., & Sancho, J. M. (2011). Reconstrucción del proceso de una investigación autobiográfica en educación superior. In F. Hernández, & M. Rifà (Orgs.), Investigación autobiográfica y cambio social (pp. 49-72). Barcelona: Octaedro.

Deleuze, G. (1983). Cinema 1 - A imagem-movimento (S. Senra, Trad.). São Paulo: Brasiliense.

Deleuze, G. (1990). Cinema 2 - A imagem-tempo (E. de A. Ribeiro, Trad.). São Paulo: Brasiliense.

Deleuze, G. (2006). Proust e os signos (A. Piquet & R. Machado, Trads., 2a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Deleuze, G. (2010). Conversações (P. P. Pelbart, Trad., 2a ed.). São Paulo: Editora 34.

Deleuze, G. (2011). Lógica do sentido (L. R. S. Fortes, Trad., 5a ed.). São Paulo: Perspectiva.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1995). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 1, A. Guerra & C. P. Costa, Trads.). Rio de Janeiro: Editora 34.

Gallo, S. (2003). Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Guerra Neto, A. (2001). Comemoração e ressonância. In D. Lins (Coord.), Nietzsche e Deleuze: pensamento nômade (pp. 63-80). Rio de Janeiro: Relume Dumará; Fortaleza, CE: Secretaria da Cultura e Desporto do Estado.

Larrosa, J. (2010). Pedagogia profana: danças, piruetas mascaradas (A.Veiga-Neto, Trad., 5a ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Levy, T. (2011). A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Machado, R. (2010). Deleuze, a arte e a filosofia (2a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Oliveira, M. O. de. (2011. Por uma abordagem narrativa e autobiográfica: os diários de aula como foco de investigação. In R. Martins, & I. Tourinho (Orgs.), Educação da cultura visual: conceitos e contextos (pp.175-190). Santa Maria: Editora da UFSM.

Pelbart, P. P. (2010). O tempo não reconciliado. Imagens de tempo em Deleuze. São Paulo: Perspectiva.

Rancière, J. (2012). As distâncias do cinema (E. dos S. Abreu, Trad.). Rio de Janeiro: Contraponto.

Rilke, R. M. (2013). Cartas a um jovem poeta e A canção de amor e de morte do porta-estandarte Cristóvão Rilke (P. Rónai & C. Meireles, Trads., 4a ed.). São Paulo: Globo.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea books.

Vasconcellos, J. (2006). Deleuze e o cinema. Rio de Janeiro: Moderna.

Panahi, J. (Dir.). (1995). O balão branco. Irã. Recuperado em 30 de maio de 2013, de https://www.youtube.com/watch?v=_3k7sKDZTtk.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.