Abstract
This article intends to reflect about the analysis and interpretation of research data in the fields of education and psychology. It brings initially a reflection about the meaning of investigation and analysis in qualitative research, especially in the phenomenological-existential perspective of Martin Heidegger and Hans Georg Gadamer’s hermeneutics, once there is a fruitful dialogue between these thoughts, despite their specificity. We’ll present, as an example, an interventive research, so that we can illustrate the proposed reflection, carried out in an educational institution, specifically about teenagers at school, whose procedures of interpretation and analysis were constructed according to the proposed epistemological conceptions.
References
Braga, T. B. M., Mosqueira, S. M., & Morato, H. T. P. (2012). Cartografia clínica em plantão psicológico: Investigação interventiva num projeto de atenção psicológica em distrito policial. Temas em Psicologia, 20(2), 555-570.
Cabral, B. E., & Morato, H. T. (2013). A questão de pesquisa como bússola: Notas sobre o processo de produção de conhecimento em uma perspectiva fenomenológica existencial. In C. L. B. T. Barreto, H. T. P. Morato, & M. T. Caldas (Orgs.), Prática psicológica na perspectiva fenomenológica (pp. 159-182). Curitiba: Juruá.
Critelli, D. M. (1996). Analítica do sentido. São Paulo: Brasiliense.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). Planejamento de pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed.
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa (J. E. Costa, trad., Coleção Métodos de Pesquisa). São Paulo: Artmed.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gadamer, H.-G. (2002a). Verdade e método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica (Vol. 1). São Paulo: Vozes.
Gadamer, H.-G. (2002b). Verdade e método: Complementos e índices (Vol. 2). São Paulo: Vozes.
Giorgi, A. (1985). Phenomenology and psychological research. Pittsburg: Duquesne University Press.
Gleiser, M. (2003, 9 de novembro). Um pouco sobre o céu [Caderno Mais]. Folha de S.Paulo, p. 18.
Grondin, J. (1999). Introdução à hermenêutica filosófica (B. Discbinger, trad.). São Leopoldo: Unisinos.
Grondin, J. (2003). Le tournant herméneutique de la phénoménologie. Paris: PUF.
Heidegger, M. (1994). Serenidad/Gelassenheit (Y. Zimmermann, trad.). Barcelona: Ediciones del Serbal.
Heidegger, M. (2008). Marcas do caminho (E. P. Giachini & E. Stein, trad.). Petrópolis: Vozes.
Heidegger, M. (2012). Ser e tempo: Edição bilíngue (F. Castilho, trad.). Campinas: Editora da Unicamp.
Hermann, N. (2003). Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A.
Houaiss, A. (2001). Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva.
Lawn, C. (2007). Compreender Gadamer (H. M. Filho, trad.). Petrópolis: Vozes.
Ricoeur, P. (1978). O conflito das interpretações (J. Salomão, trad.). Rio de Janeiro: Imago.
Rohden, L. (2012). Hermenêutica filosófica: Entre Heidegger e Gadamer. Natureza Humana, 14(2), 14-36.
Silva, C. R. (2003). Relatório de pesquisa. Brasília: Funai/Unesco.
Szymanski, H. (2004). A prática reflexiva com famílias de baixa renda. In II Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos: A pesquisa qualitativa em debate (pp. 1-7). Bauru: Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativa.
Szymanski, H., & Szymanski, L. (2014). O encontro reflexivo como prática psicoeducativa: Uma perspectiva fenomenológica. Educação, Ciência e Cultura, 19(1), 9-22.
Szymanski, L., Amaral, M., & Badan, A. (no prelo). O adolescente e a escola. No prelo.
A Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.