Banner Portal
About your pussy, answer…”
Acesso Remoto (Português (Brasil))
Acesso Remoto

Keywords

Video workshop
Deafness
Modes of address
Inclusion
Cinema and education.

How to Cite

CÔRTES , Rita de Cássia Santos; FERRARI, Anderson; SOUZA , Marcos Lopes de. About your pussy, answer…”: schools and subject constitution amidst power games. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–21, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658093. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

What is the power of a question about sexuality in school? What are its effects on a teacher, on students, and on other people in the school community? These are some questions that guide this article interested in the relationships between the knowledges, their historical constitution in the construction of the sexuality, and the subjectivities. Not expected in a classroom, questions about the female genitalia extrapolated this space, enticing the thought about the effects of the deployment of sexuality on the subjects and its crisscrossing with the knowledge-power relationships. In this sense, working with the Foucauldian perspective of analysis, the concept of event is the focus of this article’s problematization.

Acesso Remoto (Português (Brasil))
Acesso Remoto

References

Bandeira, M. L. (2014). Violência de gênero: a construção de um campo teórico e de investigação. Sociedade e Estado, 29(2), 449-469. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010269922014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt.

Beauvoir, S. (1967). O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Europeia do Livro.

Connell, W. R., & Messerschmidt, J. W. (2013). Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, 21(1), 241-282. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104026X2013000100014&lng=en&nrm=isso.

Duarte, L. C., & Rohden, F. (2016). Entre o obsceno e o científico: pornografia, sexologia e a materialidade do sexo. Revista Estudos Feministas, 24(3), 715-737. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104026X2016000300715&lng=en&nrm=isso.

Foucault, M. (1984). História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Foucault, M. (1985). História da sexualidade 3: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Foucault, M. (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes.

Foucault, M. (1988). História da sexualidade 1: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Foucault, M. (2002). A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola.

Foucault, M. (2006). Ética, sexualidade, política (2a ed). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2015). Microfísica do poder (2a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Louro, G. L. (1997). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes.

Maio, E. R. (2011). O nome da coisa. Maringá: Unicorpore.

Moraes, E. R., & Lapeiz, S. M. (1985). O que é pornografia? São Paulo: Abril Cultural, Brasiliense.

Moreira, A. F., Arroyo, M. G., Beauchamp, J., Pagel, S. D., Nascimento, A. R. (Orgs.), & Lima, E. S. (2007). Indagações sobre currículo: currículo e desenvolvimento humano. Brasília, DF: Ministério da Educação.

Revel, J. (2005). Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz.

Rich, A. (2010). Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas, (5), 17-44. Recuperado de https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2309/1742.

Veiga-Neto, A. (2011). Foucault & a educação (3a ed.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.