Banner Portal
A comparison perspective in the historical-social writing of secondary education curriculum
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

High school
Comparative study
Dissertations and theses

How to Cite

SILVA, Fabiany de Cássia Tavares; PESSANHA, Eurize Caldas. A comparison perspective in the historical-social writing of secondary education curriculum. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20170100, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660695. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

We present herein, part of the research results, which are based on the dissertations and theses, used as our sources, regarding secondary education in the Brazilian states of southern Mato Grosso and Minas Gerais and produced by/in the Studies and Research Groups, Observatory of School Culture (UFMS) and History of (UFMG) from 1999 to 2012. We have established research practices with a comparative study, provided by theoretical and methodological pathways, which we
understand as being a particular version, because we have drawn on the crossing of compared education with the comparative history of education. In this sense, we enter into stories of "secondary teaching" built around a similar interpretation for their origins, from the point of view of the organization of the cities, the socioeconomic characterization of the target population, the fetishes around the institutions, even when dealing with differentiated objects in historical spaces and times. The empirical development of these histories showed that differences of the analyzed systems, if they exist or existed, were not addressed. We are talking about differences related to the composition, practices and dynamics of local educational policies, of the social stratifications, of the interests of families, responsible for differentiated socializing experiences.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

References

Assis e Silva, L. V. C. (2018). Na cadência das águas, no ritmo da política: A escola pública rural no município de Poconé-MT (1930-1945). Tese de Doutorado, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Baczko, B. (1985). Imaginação social. In R. Romano (Dir.), Enciclopédia Einaudi: Anthropos-homem (Vol. 5, pp. 296-332). Lisboa: Imprensa Nacional.

Barros, J. D. A. (2005). História, região e espacialidade. Revista de História Regional, 10(1), 95-129.

Beisiegel, C. (1995). Educação e sociedade no Brasil após 30. In S. B. Holanda (Dir.), História geral da civilização brasileira: Vol. 4. O Brasil republicano: Economia e cultura (pp. 383-416). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Lisboa: Difel. Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Campinas, Papirus.

Bourdieu, P. (1998a). As categorias do juízo professoral. In M. A. Nogueira & A. Catani (Orgs.), Escritos de educação (pp. 185-216). Petrópolis: Vozes.

Bourdieu, P. (1998b). O capital social: Notas provisórias. In M. A. Nogueira & A. Catani (Orgs.), Escritos de educação (pp. 65-70). Petrópolis: Vozes.

Bourdieu, P. (1999). Las estrategias de reconversión. In M. Enguita (Ed.), Sociología de la educación. Barcelona: Editorial Ariel.

Bourdieu, P. (2007). A distinção: Crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp.

Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (1992). A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves. Castro, T. P. V. (2018). Do direito à educação da infância rural do município de Cuiabá – MT (1937- 1945): Dos quintais aos bancos escolares. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

Certeau, M. (2010). A escrita da história (2a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Dallabrida, N. (2009). A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, 32(2), 185-191.

Decreto nº 19.890, de 18 de abril de 1931 (1931, 1º de maio). Dispõe sobre a organização do ensino secundário. Diário Oficial da União, seção 1.

Decreto nº 4.244, de 9 de abril de 1942 (1942, 10 de abril). Lei orgânica do ensino secundário. Diário Oficial da União, seção 1.

Detienne, M. (2004). Comparar o incomparável. Aparecida: Ideias e Letras. Ferreira, A. G. (2009). O sentido da educação comparada: Uma compreensão sobre a construção de uma identidade. In D. B. Souza & S. A. Martinez (Orgs.), Educação comparada: Rotas de além-mar (pp. 137-166). São Paulo: Xamã.

Gonçalves Neto, W., Carvalho, C. H. (2005). O nascimento da educação republicana: Princípios educacionais nos regulamentos de Minas Gerais e Uberabinha (MG) no final do século XIX. In D. Gatti Júnior & G. Inácio Filho (Orgs.), História da educação em perspectiva: Ensino, pesquisa, produção e novas investigações (pp. 263-294). Campinas: Autores Associados.

Haidar, M. L. M. (1972). O ensino secundário no Império Brasileiro. São Paulo: Edusp. Madeira, A. I. (2009). O campo da educação comparada: Do simbolismo fundacional à renovação das lógicas de investigação. In D. B. Souza & S. A. Martinez (Orgs.), Educação comparada: Rotas de além-mar (pp. 105-135). São Paulo: Xamã.

Le Goff, J. (1994). O imaginário medieval. Lisboa: Editorial Estampa.

Menezes, F. V. (2012). Indícios das práticas curriculares na disciplina história em uma escola exemplar de Campo Grande entre 1942 e 1970. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Minhoto, M. A. P. (2008). Articulação entre primário e secundário na Era Vargas: Crítica do papel do estado. Educação e Pesquisa, 34(3), 449-463.

Nóvoa, A. S. (2009). Modelos de análise em educação comparada: O campo e a carta. In D. B. Souza & S. A. Martinez (Orgs.), Educação comparada: Rotas de além-mar (pp. 23-62). São Paulo: Xamã.

Nunes, C. (2000). O “velho” e “bom” ensino secundário: Momentos decisivos. Revista Brasileira de Educação, (14), 35-60.

Nunes, M. T. (1962). Ensino secundário e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Instituto Superior de Estudos Brasileiros.

Oliveira, S. S. (2009). A história da disciplina escolar francês no Colégio Estadual Campo-Grandense (1942- 1962). Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Pessanha, E. C. et al. (2007). Tempo de cidade, lugar de escola: Um estudo comparativo sobre a cultura escolar de escolas exemplares constituídas no processo de urbanização e modernização das cidades brasileiras. Relatório de Pesquisa Interinstitucional, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Queiroz, P. R. C. (1997). Condições econômicas do sul de Mato Grosso no início do século XX. Fronteiras, 1(2), 113-136.

Schwartzman, S., Bomeny, H. M. B., & Costa, V. M. R. (2000). Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra.

Silva, F. C. T. (2013). Estudo histórico-comparado da produção de conhecimento sobre o ensino secundário. Projeto de Pesquisa, Observatório de Cultura Escolar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Silva, F. C. T. (2016). Estudos comparados como método de pesquisa: A escrita de uma história curricular por documentos curriculares. Revista Brasileira de Educação, 21(64), 209-224.

Silva, G. B. (1959). Introdução crítica do ensino secundário. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura.

Souza, R. F. (2008). História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: Ensino primário e secundário no Brasil. São Paulo: Cortez.

Teixeira, A. H. L. (2011). “Uma escola sem muros”: Colégio Estadual de Minas Gerais (1956-1964). Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Vidal, D. G. (2001). História da educação comparada: Reflexões iniciais e relato de uma experiência. História da Educação, 5(10), 31-41.

Zotti, S. A. (2004). Sociedade, educação e currículo no Brasil: Dos jesuítas aos anos de 1980. Campinas: Autores Associados.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.