Banner Portal
Literacy in the National Common Core (BNCC)
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Literacy
Functional model of literacy
National Common Core
Text

How to Cite

GONTIJO, Cláudia Maria Mendes; COSTA, Dania Monteiro Vieira; PEROVANO, Nayara Santos. Literacy in the National Common Core (BNCC) . Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20180110, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660703. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this paper is to analyze how literacy is articulated in the National Common Core (BNCC3) approved by the National Education Council in December 2017. Documentary research is the methodology used to examine documents/texts produced by both administrative agencies and officials in charge of education, in Brazil and in the world, respectively. It concludes that the functional literacy model, adopted by Unesco for Education, Science and Culture to subsidize adult literacy programs and projects, which is compatible with the notion of competence adopted by the BNCC, reduces literacy to the development of phonological awareness and to the learning of writing technique with the aim of educating people adapted to the prevailing social order and productive model.  

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

References

Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal (Trad. Paulo Bezerra, 4a ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Bittencourt, J. (2017). A Base Nacional Comum Curricular: uma análise a partir do ciclo de políticas. In Anais do XIII Congresso Nacional de Educação (pp. 553-569). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. Recuperado de https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24201_12678.pdf

Brecht, B. (1986). Perguntas de um trabalhador que lê: poemas (Trad. Paulo Cesar Souza). São Paulo: Brasiliense.

Carvalho, J. M., & Lourenço, S. G. (2018). O silenciamento de professores da Educação Básica pela estratégia de fazê-los falar. Pro-posições, 29(2), 235-258.

Comissão Interamericana de Direitos Humanos. (2000). Declaração de princípios sobre a liberdade de expressão. Recuperado de http://bit.ly/2PeCujF

Delfior, S. (1998). Conocimiento fonológico y lectura: el paso de las representaciones inconscientes a las conscientes. Revista Portuguesa de Pedagogia, 32(1), 5-27.

Freire, P. (1996). Educação como prática da liberdade (22a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Geraldi, J. W. (1991). Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes.

Geraldi, J. W. (Org.). (1995). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática.

Góes, M. S., & Gontijo, C. M. M. (2017). Relações entre desenho e escrita no processo de produção textual. Revista Educação Unisinos, 21(2), 223-232. doi:10.4013/edu.2017.212.11

Gontijo, C. M. M. (2015). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): comentários críticos. Revista Brasileira de Alfabetização, 1(2), 174-190.

Graff, H. J. (1995). Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização (Trad. Tyrza M. Garcia). Porto Alegre: Artes Médicas.

Infante, M. I., & Letelier, M. E. (2013). Alfabetización y educación: lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: Unesco.

Macedo, E. (2016). Base Nacional Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, 32(2), 45-68. doi:10.1590/0102-4698153052

Marsiglia, A. C. G., Pina, L. D., Machado, V. O., & Lima, M. (2017). A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: marxismo e educação em debate, 9(1), 107-121. doi:10.9771/gmed.v9i1.21835

Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: Autor. Recuperado de http://bit.ly/2PFK5qq

Mortatti, M. R. L. (2015). Essa Base Nacional Comum Curricular: mais uma tragédia brasileira? Revista Brasileira de Alfabetização, 1(2), 191-205. Oficina de Educación Iberoamericana. (1975). Simposio Internacional de Alfabetización. Persépolis: Plana. Organização das Nações Unidas. (2015). Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Recuperado de https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1970a). Alfabetización 1965-1967: los progresos de la alfabetización en el mundo. Paris: Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1968). Alfabetización 1965-1967. Paris: Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1970b). La alfabetización funcional: cómo y por qué. Paris: Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1972a). La alfabetización 1969-1971: los progresos de la alfabetización en el mundo. Paris: Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1972b). Tercera Conferencia Internacional sobre la educación de adultos. Paris: Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1979). Actas de la Conferencia General: 20a reunión. Paris: Autor.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.