Banner Portal
Considerations on Brazilian teacher training indicator
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Teacher-training courses
Higher education
Evasion

How to Cite

SCHWERZ, Roseli Constantino; DEIMLING, Natalia Neves Macedo; DEIMLING, Cesar Vanderlei; SILVA, Daniele Cristina da. Considerations on Brazilian teacher training indicator. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20170199, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660713. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this paper, we analyze the data from Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira/Ministério da Educação on teacher training in Brazil. The data selected for analysis were taken from the synopses provided between 2001 and 2015 and comprise the number of available places, admissions and graduates by undergraduate courses. From the data analysis, we can observe that the number of places available at universities has increased during the period, but teacher-training courses still present low demand and many unfilled places. Physics courses have the lowest number of graduates compared to other courses analyzed. This reality may be influenced by many factors such as high evasion rate and low demand for teacher-training courses.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

References

Alvarenga, C. F., Sales, A. P., Costa, A. D., Costa, M. D., Veroneze, R. B., & Santos, T. L. B. (2012). Desafios do Ensino Superior para estudantes de escola pública: um estudo na UFLA. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 6(1), 55-71.

Caôn, G. F., & Frizzo, H. C. F. (2010). Acesso, equidade e permanência no Ensino Superior: desafios para o processo de democratização da educação no Brasil. Vertentes, 19(2), 1-15.

Costa, S. L., & Dias, S. M. B. (2015). A permanência no ensino superior e as estratégias institucionais de enfrentamento da evasão. Jornal de Políticas Educacionais, 9(17-18), 51-60. doi:10.5380/jpe.v9i17/18.38650

Deimling, N. N. M. (2014). Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: contribuições, limites e desafios para a formação docente. Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Ferreira, D. L. (2011). Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) e a política de formação docente no Brasil. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Pará, Belém.

Freitas, H. C. L. (2007). A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação & Sociedade, 28(100, esp.), 1203-1230.

Gatti, B. A., & Barreto, E. S. S. (2009). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: Unesco.

Gatti, B. A., Barreto, E. S. S., & André, M. E. D. A. (2011). Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: Unesco.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2014). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira (Estudos & Pesquisas: informação demográfica e socioeconômica, n. 34). Recuperado de http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv91983.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2014). Nota explicativa: resultados Prova Brasil 2013. Recuperado de http://download.inep.gov.br/mailing/2014/nota_explicativa_prova_brasil_2013.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2016a). Enem 2016: resultado individual. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2016/apresentacao _final_resultados_2016.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2016b). Sistema de Avaliação da Educação Básica: edição 2015: resultados. Brasília, DF: Ministério da Educação.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017). Sinopses Estatísticas da Educação Superior: Graduação. Recuperado de http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior

Louzano, P., Rocha, V., Moriconi, G. M., & Oliveira, R. P. (2010). Quem quer ser professor? Atratividade, seleção e formação docente no Brasil. Estudos em Avaliação Educacional, 21(47), 543-568. doi:10.18222/eae214720102463

Maués, O. C. (2011). A política da OCDE para a educação e a formação docente: A nova regulação? Educação, 34(1), 75-85.

Mazzeu, L. T. B. (2009). A política de formação docente no Brasil: fundamentos teóricos e epistemológicos. In Anais da 32 Reunião Nacional da Anped (pp. 1-17). Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu.

Oliveira, D. A. (2011). A nova regulação de forças no interior da escola: carreira, formação e avaliação docente. Revista brasileira de política e administração da educação, 27(1), 25-38.

Parecer CNE/CP nº: 2/2015. (2015, 25 de junho). Diário Oficial da União, seção 1, 13.

Rosa, C. M. (2014). Limites da democratização da educação superior: entraves na permanência e a evasão na Universidade Federal de Goiás. Poíesis Pedagógica, 12(1), 240-257. doi:10.5216/rpp.v12i1.31219

Ruiz, A. I., Ramos, M. N., & Hingel, M. (2007). Escassez de professores no Ensino Médio: propostas estruturais e emergenciais. Brasília, DF: Ministério da Educação.

Shiroma, E. O., Moraes, M. C. M., & Evangelista, O. (2007). Política Educacional (4a ed.). Rio de Janeiro: Lamparina.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional (13a ed.). Petrópolis: Vozes.

Tartuce, G. L. B. P., Nunes, M. M. R., & Almeida, P. C. A. (2010). Alunos do ensino médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 40(140), 445-477. doi:10.1590/S0100-15742010000200008

Tribunal de Contas da União. (2014). Auditoria coordenada educação: ensino médio. Brasília, DF: TCU.

Vaillant, D. (2006). Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: políticas en Latinoamérica. Revista de Educación, (340), 117-140.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.