Banner Portal
The social destination of chemistry teacher education and other graduates
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Sociology of education
Pierre Bourdieu
Teacher education

How to Cite

MASSI, Luciana; VILLANI, Alberto. The social destination of chemistry teacher education and other graduates: a case study on the pre-service teacher education at the micro-sociological level. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20170089, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660720. Acesso em: 23 jul. 2024.

Abstract

The “social reproduction”, posited by Bourdieu in the 1960s showed that low income class had access to less prestigious opportunities in the school system. Since then, in Brazil, the system has undergone a major qualitative and quantitative expansion that generated hierarchies, according to social classes, even between forms of the same course degree. In this paper we present a case that diverge from this tradition: a Chemistry undergraduate degree offered in the modalities of teacher and professional education. From quantitative, qualitative and longitudinal data we observed that undergraduate teacher education students come from lower social classes, but conclude the course with the same opportunities for professional and academic integration that professional education, altering its likely social destination.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

References

Bourdieu, P. (1998) Futuro de classe e causalidade do provável. In M. A. Nogueira, & A. Catani (Eds.), Escritos de educação (pp. 83-126). Petrópolis: Vozes.

Bourdieu, P. (2007). A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2012). Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Les Editions de Minuit. Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2014). A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Editora Vozes.

Catani, A. M., Catani, D. B., & Pereira, G. R. M. (2001). As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro, através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, (17), 63-85. doi:10.1590/S1413-24782001000200006

Dias-da-Silva, M. H. G. F., & Muzzeti, L. R. (2006). Licenciaturas Light: resultado das lutas concorrenciais no campo universitário? Contexto e Educação, 21(75), 11-28. doi:10.21527/2179-1309.2006.75.11-28

Duru-Bellat, M. (2006). L’inflation scolaire: les désillusions de la méritocratie. Paris: Éditions du Seuil.

Hey, A. P. (2008). Esboço de uma sociologia do campo acadêmico: a educação superior no Brasil. São Carlos/SP: EdUFSCar.

Kaës, R. (1997). O grupo e o sujeito do grupo: elementos para uma teoria psicanalítica do grupo. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Lahire, B. (2004). Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed.

Lahire, B. (2012). Monde pluriel: penser l’unité des sciences sociales. Paris: Éditions de Seuil.

Massi, L. (2013) Relação aluno-instituição: o caso da licenciatura do Instituto de Química da Unesp/Araraquara. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Massi, L. & Villani, A. (2014) Contribuições dos estudos de perfil dos graduandos: o caso dos cursos de licenciatura e bacharelado em Química da Unesp/Araraquara. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(1), 151-170.

Massi, L. & Villani, A. (2015) O currículo da formação de professores em um Instituto de Química: encontros e desencontros entre a prescrição e a prática. Investigações em Ensino de Ciências, 20(3), 187-204. doi:10.22600/1518-8795.ienci2016v20n3p187

Nogueira, C. M. M., & Nogueira, M. A. (2002). A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, 23(78), 15-36. doi:10.1590/S0101- 73302002000200003

Reay, D., David, M., & Ball, S. (2001). Making a difference?: Institutional habituses and higher education choice. Sociological Research Online, 5(4), 14-25. doi:10.5153/sro.548

Thomas, L. (2002). Student retention in higher education: the role of institutional habitus. Journal of Education Policy, 17(4), 423-442. doi:10.1080/02680930210140257

Zucco, C. (2007). Graduação em Química: avaliação, perspectivas e desafios. Química Nova, 30(6), 1429-1434. doi:10.1590/S0100-40422007000600010

Yin, R. K. (1989). Case study research: design and methods. Newbury Park: Sage Publications.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.