Banner Portal
Learning by proustian signs in a philosophy of difference
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Education
Learn
Proustian signs
Deleuze

How to Cite

VITORINO, Artur José Renda; FELIX, Grace da Silva. Learning by proustian signs in a philosophy of difference. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20180102, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article proposes to examine the phenomenon of learning through the externality of the serial relations, in order to stress the didactic field beyond the teaching phenomenon, intentional teaching, which takes place in very characteristic and delimited circumstances - which are called school education. Enveloped in this problem of the phenomenon to learn, we will search the book Proust and the signs, in the attempt to catch there as the proustian signs open us differently to the infinitesimal learning by the material and spiritual repetitions differing in the time.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Alain. (2012). Considerações sobre a educação seguidas de pedagogia infantil Tradução de Lília Ledon da Silva. São Paulo: É Realizações.

Comenius. (1966). Didática magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Cordeiro, Jaime. (2007) Didática São Paulo: Contexto.

Deleuze, G. (1988). Diferença e repetição Tradução de Luiz B. L. Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: edição Graal.

Deleuze, G. (2010). Proust e os signos (2. ed.). Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Deleuze, G. (1974). Lógica do sentido Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes, São Paulo: Perspectiva.

Deleuze, G. (2006). Gilbert Simondon: O indivíduo e sua gênese físico-biológica. InG. Deleuze. A ilha deserta: e outros textos Edição preparada por David Lapoujade; organização da edição brasileira e revisão técnica Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Iluminuras.

Deleuze, G. (2002). Espinosa: filosofia prática Trad. Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. Revisão técnica: Eduardo Diatahy Bezerra de Menezes. São Paulo: Escuta.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2010). O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1 Trad. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34.

Flitner, W. (1935). Pedagogía sistemática Trad. José Ferrater Mora. Barcelona; Madri; Buenos Aires; Rio de Janeiro: Labor.

Foucault, M. (1990). As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas Trad. Salma Tannus Muchail; revisão Roberto Cortes de Lacersa. (5. ed.) São Paulo: Martins Fontes.

Leibniz, G. W. (1983). A monadologia, In Newton, I. Princípios Matemáticos; Óptica; O peso e o equilíbrio dos fluídos; Leibniz, Gottfried. A monadologia; Discurso de Metafísica e outros textos Traduções de Carlos Lopes de Matos … (et al.). (2a ed.). São Paulo: Abril Cultural, (coll. Os Pensadores).

Lispector, C. (1982). Uma aprendizagem ou O livro dos Prazeres (15. ed.). Rio de Janeiro: Editora: Nova Fronteira.

Maia, L. (2014). A interpretação deleuziana de Proust: aprendizado e subjetividade. InDeleuze Hoje Org: A. B. Azevedo… [et al.]. Editora: Fap-Unifesp. São Paulo.

Proust, M. (1981). No Caminho de Swann (6. ed.). M. Quintana (Trad.). Rio de Janeiro: Editora Globo.

Proust, M. (1983). Tempo Redescoberto (7. ed.). L. M. Pereira (Trad.). Rio de Janeiro: Editora Globo.

Simondon, G. (2005). L`Individuation à La lunière des notions de forme et d´information France: Jérôme Million.

Zubiri, X. (2005). ¿Qué es investigar? The Xavier Zubiri Review, 7, 5-7.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Artur José Renda Vitorino, Grace da Silva Felix

Downloads

Download data is not yet available.