Banner Portal
Maurice Tardif - trajectory of a researcher
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Teacher ’s knowledge
Teacher’s education
Professionalization of education

How to Cite

SOUZA NETO, Samuel de; AYOUB, Eliana. Maurice Tardif - trajectory of a researcher: between professionalization of education, critical thinking and contemporary risks. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20200145, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666817. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text presents the academic trajectory of professor, intellectual and researcher Maurice Tardif, from the Université de Montréal (University of Montreal) in Canada, through an interview conducted by Samuel de Souza Neto and Eliana Ayoub in May 2017. Maurice Tardif has been dedicating his reflections and research to educational issues related to teaching knowledge, professional training, the division of labor at school, as well as professional insertion and teaching professions in the school context. He discusses the professionalization of teaching, questioning the fact that this process does not emerge from the teachers, but from inductions by the state or movements to value teaching, challenging teachers to fight for their own professional identity. In addition to the creation of research centers, such as the Center de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante (Crifpe – Center for Interuniversity Research on Education and the Teaching Profession), what is observed is the birth of a school of thought, the Québec School on Training and Teaching Profession.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Borges, C., & Tardif, M. (2001). (Orgs.). Dossiê: os saberes dos docentes e sua formação. Educação & Sociedade, 22(74). Recuperado de: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0101-733020010001

Hobold, M. S. (2004). Saberes docentes e formação profissional. Contrapontos, 4(2), 407-410. Recuperado de: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/791/636

Souza Neto, S. (2014). Le Crifpe, un centre de recherche, une école de pensée: “l´École québécoise sur la formation et la profession d’enseignant”. Formation et Profession, 22(2), 82-89. Recuperado de: https://formation-profession.org/files/numeros/8/v22_n02_a42.pdf

Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, (13), 5-24. Recuperado de: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional Petrópolis: Vozes.

Tardif, M. (2013). A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, 34(123), 551-571. Recuperado de: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200013

Tardif, M. (2020, 1 de julho). Pénurie d’enseignants: raccourcir la formation est-il la solution ? La Presse Recuperado de: https://www.lapresse.ca/debats/opinions/2020-07-01/penurie-d-enseignants-raccourcir-la-formation-est-il-la-bonne-solution.php

Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas Petrópolis: Vozes.

Tardif, M., Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, (4), 215-233.

Tardif, M., & Raymond, D. (2000). Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, 21(73), 209-244.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Samuel de Souza Neto, Eliana Ayoub

Downloads

Download data is not yet available.