Banner Portal
Dialogues between education for preservation and Paulo Freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Heritage education
Paulo Freire
Preservation
Cultural pluralism
Cultural heritage

How to Cite

LUCIO, Cristina Santos. Dialogues between education for preservation and Paulo Freire. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 104–119, 2021. DOI: 10.20396/rap.v16i2.8666581. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666581. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

This paper aims to approach the Heritage Education in Brazil based on the analyses of documents produced by IPHAN (Institute of National Historical and Artistic Heritage) and the bibliographical review of studies from researchers about the subject as a methodology, stemmed from the problematization of the relation of heritage education as a practice of freedom. As a result, discussions of terms developed by Paulo Freire to think about a critical, inclusive and democratic heritage education as opposed to a conservative heritage education were presented.

https://doi.org/10.20396/rap.v16i2.8666581
PDF (Português (Brasil))

References

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Identidade nacional e ensino de história do Brasil. In: KARNAL, Leandro. (Org.). História na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2004, p. 185- 204.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

FERNANDES, José Ricardo Oriá. Memória e ensino de história. In: Circe Maria Fernandes Bittencourt. (Org.). O saber histórico na sala de aula. 2ed. São Paulo, SP: Contexto, 1995, v. 1, p.128-148.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim. Educação Patrimonial: um processo de mediação. In: Átila Bezerra Tolentino (Org.). Educação Patrimonial: um processo de mediação. 1ed. João Pessoa – PB, 2012. V. 2, p. 22-29.

FLORÊNCIO, Sônia Rampim; CLEROT, Pedro; BEZERRA, Juliana; RAMASSOTE, Rodrigo. Educação Patrimonial: histórico, conceitos. Brasília, DF: Iphan/DAF/Cogedip/Ceduc, 2014. 63 p.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 1ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1986. PDF. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/livros/medo_ousadia.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FUNARI, Pedro Paulo Abreu; FUNARI, Raquel dos Santos. Educação patrimonial: teoria e prática. In: André Luis Ramos Soares; Sérgio Célio Klamt. (Org.). Educação Patrimonial: teoria e prática. 1. ed. Santa Maria: Editora da UFMS, 2008, p. 11-21.

GARRAFFONI, Renata Senna. Cultura material greco-romana: algumas reflexões acerca do ensino e pesquisa de Arqueologia Clássica no Brasil. Romanitas Revista de Estudos Grecolatinos, v. 2, p. 219-230, 2013.

GONÇALVES, Janice. Patrimônio cultural: a educação em múltiplos sentidos. Patrimônio, ensino e educação: formação profissional. Porto Alegre, RS: Centro Histórico-Cultural Santa Casa, 1 ed. p.36-49, 2017.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Petrópolis: Museu Imperial/IPHAN/MinC, 1999.

PELEGRINI, Sandra de Cássia Araújo; FUNARI, Pedro Paulo Abreu. O que é patrimônio cultural imaterial. São Paulo. Brasiliense, 2008.

PROGRAMA NACIONAL DO PATRIMÔNIO IMATERIAL. Brasília: IPHAN/DPI, 2008.

SCIFONI, Simone. Educação e patrimônio cultural: reflexões sobre o tema. Educação Patrimonial: Reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do IPHAN na Paraíba. 1ed., v. 1, p.30-37, 2012.

SCIFONI, Simone. Para repensar a educação patrimonial. Cadernos do Patrimônio Cultural: educação patrimonial. Fortaleza: IPHAN, 2015, p. 195-205.

SCHWENGBER, Jackson; SILVA, Diego Scherer da; TRINDADE, Rhuan Zaleski. Fontes históricas, patrimônio imaterial e ensino de história. Aedos: Revista do Corpo Discente do Programa de Pós-Graduação em História da UFRGS (Online), v. 11, p. 456-469, 2012.

SILVEIRA, Flávio Leonel Abreu da.; BEZARRA, Márcia. Educação patrimonial: perspectivas e dilemas. In: ECKERT, Cornelia; LIMA FILHO, Manuel Ferreira.; BELTRÃO, Jane Felipe. (Org.). Antropologia e Patrimônio Cultural: diálogos e desafios contemporâneos. 1ed.Florianópolis: Nova Letra/ABA/Fundação Ford, 2007, p. 11-21.

THOMPSON, Analucia; et al. Dicionário Iphan de Patrimônio Cultural. 1. ed. Rio de Janeiro/Brasília: Iphan, 2015.

ZANON, Elisa Roberta; MAGALHÃES, Leandro Henrique; BRANCO, Patrícia Martins Castelo. Educação Patrimonial: da teoria à prática. Londrina: UNIFIL, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.