Banner Portal
A inclusão afrodescendente na era da informação
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educação. Ciência. Tecnologias intelectuais. Inclusão étnico-racial. Responsabilidade ética e social. Informação

How to Cite

AQUINO, Mirian de Albuquerque. A inclusão afrodescendente na era da informação. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 61–75, 2013. DOI: 10.20396/rdbci.v11i2.1638. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1638. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

O texto aborda o contexto das tecnologias intelectuais como uma necessidade premente para afrodescendentes enfrentarem um mundo de incertezas, esperanças e responsabilidades. Discute os efeitos negativos e positivos das tecnologias e as exclusões persistentes no acesso e uso da informação digital pela população negra. A representação de afrodescendentes na ciência é pouco significativa, sendo vistos mais como objetos do que como sujeitos. Sua formação técnico-científica ainda é precária para filtrar a informação e gerar conhecimento na produção de tecnologias cada vez mais sofisticadas. O acesso e o uso da informação não democratizam a educação, nem favorecem o crescimento das oportunidades de participação concreta de afrodescendentes na cultura digital. ABSTRACT This article deals with the relations among black women/men, science and education, placing them in the context of intellectual technologies as a pressing need to Afro-descendants to face up a world of uncertainties, hopes and responsibilities. Discusses the negative and positive effects of Technologies and the persistent exclusions in the access and use of the digital information about the black population. The representation of the Afro-descendants in the science is not enough, where these subjects are still seen and transformed into objects. The education technical scientific from the black population is still precarious to filter the information and generate knowledge in the production of technologies increasingly sophisticated. The Access and use of information not democratize the education nor encourage the growth of the opportunities in the concrete participation of Afro-descendants in the digital culture.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v11i2.1638
PDF (Português (Brasil))


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.