Banner Portal
Analysis regarding information, knowledge and learning as strategies in response to systemic competitive environment
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information
Learning
Knowledge
Management
Competition

How to Cite

ELIAS, Paulo César; ELIAS, Jorge José. Analysis regarding information, knowledge and learning as strategies in response to systemic competitive environment. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 21–38, 2013. DOI: 10.20396/rdbci.v11i1.1649. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1649. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

From the viewpoint of competition systemic accelerated by a factor of globalization, coupled with the constantly changing market provided by the global economic crisis, it creates a highly unstable and competitive scenario in which several organizational strategies turn out to be insufficient, sometimes leading many companies to succumb. In this context, it is noted that several firms in the newly industrializing countries such as Asia, rekindle the question of the importance of using learning and knowledge as a foundation to overcome the waves of turbulence present in capitalism. Based on this background, this paper proposes an initial discussion of the terms information, knowledge and learning by relying on contributions from Information Science, and subsequently investigated by the research literature, the verification of various authors the area of Business Administration study the subject.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v11i1.1649
PDF (Português (Brasil))

References

ASHKENAS, Ron. A roupa da nova organização. In: HESSELBEIN, Frances; GOLDSMITH, Marshall; BECKHARD, Richard (Org.). A organização do futuro: como preparar hoje as empresas de amanhã. São Paulo: Futura, 1997.

BOLETIM REGIONAL DO BANCO CENTRALDO BRASIL. Impacto da crise econômica mundial sobre a indústria regional. v.4, n.1, jan.2010. Disponível em: http://www.bcb.gov.br/pec/boletimregional/port/2010/01/br201001P.pdf. Acesso em: 20 ago. 2010.

BUCKLAND, Michael. Informationas thing.Journal of the American Society for Information Science, v.45, n.5, p.351-360, 1991.

CHAMPY, James A. Preparando-se para a mudança organizacional. In: HESSELBEIN, Frances; GOLDSMITH, Marshall; BECKHARD, Richard (Org.). A organização do futuro: como preparar hoje as empresas de amanhã. São Paulo: Futura, 1997.

CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.DAVENPORT, T. H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo : Futura, 1998.

DRUCKER, Peter F. Administrando em tempos de grandes mudanças. 3 ed. São Paulo: Pioneira, 1996.

GALBRAITH, Jay R. A organização “reestruturável”. In: HESSELBEIN, Frances; GOLDSMITH, Marshall; BECKHARD, Richard (Org.). A organização do futuro: como preparar hoje as empresas de amanhã. São Paulo: Futura, 1997.

ISIDRO-FILHO, A., GUIMARÃES, T.Conhecimento, aprendizagem e inovação em organizações:uma proposta de articulação conceitual. Revista de Administração e Inovação,v.7, n.2. ago. 2010. Disponível em: http://revistarai.org/ojs-2.2.4/index.php/rai/article/view/502. Acesso em: 25 ago. 2010.

KANTER, R. M. Empresas fora de série: gestão da mudança para criar valor inovação e crescimento. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

KIM, Linsu. O sistema nacional de inovação sul-coreano. In: KIM, L.; NELSON, R.R. (Org.). Tecnologia, aprendizadoe inovação: as experiências das economias de industrialização recente. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

KIM, Linsu; NELSON, R.R. (Org.). Tecnologia, aprendizado e inovação: as experiências das economias de industrialização recente. Campinas: Editorada Unicamp, 2005.

LARA, C. R. D. A atual gestão do conhecimento: a importância de avaliar e identificar o capital intelectual dentro das organizações. São Paulo: Nobel, 2004.

LE COADIC, Y. F. A ciência da informação. Brasília. Briquet de Lemos, 1996.MOTTA, Paulo Roberto. Transformação organizacional:a teoria e a prática de inovar. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.

MINTIZBERG, Henry; AHLSTRAND, Bruce; LAMPEL, Joseph. Safári de estratégia:umroteiro pela selva do planejamento estratégico.Porto Alegre: Bookman, 2000.

NONAKA, Ikujiro. A empresa criadora de conhecimento. In: Gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: Elsevier, 2000.

OLIVEIRA, V.P. Uma informação tácita. Revista Datagramazero, v.6 n.3, jun.2005. Disponível em: http://www.dgz.org.br/jun05/Art_04.htm. Acesso em: 10 out. 2005.

PASSOS, Carlos A. K. Novos modelos de gestão e as informações. In: LASTRES, H. M. M; ALBAGLI, S. (Org.). Informação e globalização na era do conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1999.

PEPPERS, D.; ROGERS, M. Marketing um a um: individualizado na era do cliente.Rio de Janeiro: Campus, 1994.

ROBREDO, Jaime. Da ciência da informação revisitada aos sistemas humanos de informação. Brasília: Thesaurus, 2003.

SCHUMPETER, Joseph A.Capitalismo, socialismo e democracia.Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1984.

SCHUMPETER, Joseph A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e ciclo econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

TEECE, David J. As aptidões das empresas e o desenvolvimento econômico: implicações para as economias de industrialização recente. In: KIM, L.; NELSON, R.R. (Org.). Tecnologia, aprendizado e inovação: as experiências das economias de industrialização recente. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

ULRICH, Dave. Organizando de acordo com a capacidade. In: HESSELBEIN, Frances; GOLDSMITH, Marshall; BECKHARD, Richard (Org.). A organização do futuro: Como preparar hoje as empresas de amanhã. São Paulo: Futura, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Paulo César Elias, Jorge José Elias

Downloads

Download data is not yet available.