Banner Portal
Information management and knowledge management in the organizational practice: cases’ studies analysis
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information management
Knowledge management
Organizational practice

How to Cite

AMORIM, Fabiana Borelli; TOMAÉL, Maria Inês. Information management and knowledge management in the organizational practice: cases’ studies analysis. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. 1–22, 2011. DOI: 10.20396/rdbci.v8i2.1931. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1931. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Studies about knowledge management (KM) and information management (IM) have been presented in great quantity in the literature nowadays. There are several discussions regarding the main divergences and convergences of these concepts, but in practice the difference is still quite confused. This way, the proposal of this study is to identify the main characteristics of KM and IM, through the literature review and by analysis of compared Brazilian companies’ casse presented in the book Knowledge Management in Brazil, organized by Angeloni (2008). The results demonstrate and exemplify the adoption of several management practices like: list of discussions, corporate university, knowledge and experiences sharing, among others, that in some cases resulted in Knowledge Management.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v8i2.1931
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARENGA NETO, Rivadavia Correa Drummond de. Gestão do Conhecimento em Organizações. São Paulo: Saraiva, 2008.

ANGELONI, Maria Terezinha (Org). Gestão do conhecimento no Brasil: casos, experiências e práticas de empresas públicas. Rio de Janeiro: Qualitynark, 2008.

______ et al. Gestão estratégica da informação e o processo decisório: uma preparação para a gestão do conhecimento. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção – 1999. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP1999_A0054.PDF

BARBOSA, Ricardo Rodrigues. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação & Informação, v. 13, n. esp., p. 1-25, 2008

BARRETO, A. de A. A questão da informação. São Paulo em Perspectiva, v.8, n.4, out./dez. 1994.

BERGERON, P. Information resources management. Annual Review of Information Science and Technology, v. 31, p. 263-300, 1996.

BEUREN, I. M. Gerenciamento da informação: um recurso estratégico no processo de gestão empresarial. São Paulo: Atlas, 1998

BUCKLAND, Michael K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, v.42, n.5, p.351-360, 1991. Disponível em: http://people.ischool.berkeley.edu/~buckland/thing.html Acesso em: 09 dez 2008.

CAPURRO, R.; HJORLAND, B. The concept of information. Annual Review of Information Science & Technology, Medford, v.37, p.343-411, 2003. Disponível em:

< http://www.capurro.de/infoconcept.html> Acesso em: 05 dez 2008.

CARVALHO, Gilda Maria Rocha de; TAVARES, Márcia da Silva. Informação & conhecimento: uma abordagem organizacional. Rio de Janeiro: QualityMark, 2001. 127 p.

CARVALHO, Isamir Machado de. Estratégias para implantação da gestão do conhecimento. In: ANGELONI, Maria Terezinha. Gestão do Conhecimento no Brasil: casos, experiências e práticas de empresas públicas. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008. p. 3-24.

CHOO, Chun Wei. Gestão da informação para a organização inteligente: a arte de explorar o meio ambiente. Lisboa: Caminho, 2003a.

CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: SENAC, 2003b.

DAVENPORT, T. H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na Era da Informação. São Paulo: Futura, 2000.

______. Reengenharia de processos: como inovar na empresa através da tecnologia da informação. Rio de Janeiro: Campus, 1994.

FIATES, Gabriela Gonçalves Silveira. Cultura Organizacional: um fator determinante para a promoção da aprendizagem organizacional e da gestão do conhecimento. In: ANGELONI, Maria Terezinha. Gestão do Conhecimento no Brasil: casos, experiências e práticas de empresas públicas. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008. p. 127-138.

GOLDMAN, Fernando L. Um modelo estruturado para implantação de gestão do conhecimento organizacional. Palestra proferida à Sociedade Brasileira de Gestão do Conhecimento. Rio de Janeiro, 2008.

GOULART, Sonia. Gestão do Conhecimento Integrada à Estratégia Organizacional. In: ANGELONI, Maria Terezinha. Gestão do Conhecimento no Brasil: casos, experiências e práticas de empresas públicas. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008. p. 25-36

HAYEK, F. A. The Pretence of Knowledge. The American Economic Review, [S.l.], v. 79, n. 6, p. 3-7, 1989. Disponível em: < http://www.jstor.org/stable/1914347>. Acesso em: 06 nov. 2008.

MORESI, Eduardo. Delineando o valor do sistema de informação de uma organização. Ciência da Informação, v. 29, n.1, 2000. Disponível em: < http://revista.ibict.br/index.php/ciinf/article/viewArticle/246>. Acesso em: 09 dez 2008

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

NONAKA, I.; TOYAMA, R. Criação do conhecimento como processo sintetizador, In: NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

OLIVERIA, Leonardo Paiva Martins de; NEVES, Jorge Tadeu e Ramos. Gestão do Conhecimento em uma Instituição de Pesquisa: o caso da Embrapa Milho e Sorgo. In: ANGELONI, Maria Terezinha. Gestão do Conhecimento no Brasil: casos, experiências e práticas de empresas públicas. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008. p. 177-190.

PEREIRA, R. O.; REZENDE, D. A.; ABREU, A. F. Gestão do conhecimento com apoio dos recursos de sistemas de informação e tecnologias emergentes. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção, São Paulo, 2000. Anais... São Paulo: ENEGEP, 2000. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP2000_E0144.PDF. Acesso em: 22 dez. 2008.

POLANYI, Michael. The tacit dimension. Gloucester, Mass: Peter Smith, 1983.

PONJÚAN DANTE, G. Gestíon de información: dimensiones e implementación para el êxito organizacional. Rosário: Nuevo Parhadigma, 2004.

RAY, Loye (Lynn). Requirement for knowledge management: business driving informatin technology. Journal of Knowledge Management, v. 12, n.3, p. 156-168, 2008.

ROWLEY, J. Towards a framework for information management. International Journal of Information Management, v.18, n.5, p.359–369, 1998.

SPENDER, J. C. Gerenciando Sistemas de Conhecimento. In: FLEURY, M. T.; OLIVEIRA JR, M. de M. (Orgs.). Gestão estratégica do conhecimento: integrando aprendizagem, conhecimento e competências. São Paulo: Atlas, 2008. p. 27-49.

SVEIBY, Karl Erik. A nova riqueza das organizações: gerenciando e avaliando patrimônios de conhecimento: gerenciando e avaliando patrimônios de conhecimento. 4. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

TARAPANOFF, K. Informação, conhecimento e inteligência em corporações: relações e complementaridade. In: ______ (org). Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: IBICT, UNESCO, 2006. p. 19-35.

TERRA, José Cláudio Cyrineu. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio, c2005.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Gestão da Informação e Gestão Do Conhecimento: especificidades e convergências. Infohome, 2004. Disponível em: < http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=88> Acesso em 20 nov. 2008.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Informação e conhecimento em organizações complexas. In: ______(Org.). Gestão da informação e do conhecimento: no âmbito da ciência da informação. São Paulo: Polis: Cultura Acadêmica, 2008. p. 11-25.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Fabiana Borelli Amorim, Maria Inês Tomaél

Downloads

Download data is not yet available.