Banner Portal
Evaluation of educational technologies in distance education courses
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational technologies
Distance education
Information professional
Evaluation

How to Cite

SCORSOLINI-COMIN, Fabio; GAMEIRO, Felipe José; INOCENTE, David Forli; MATIAS, Alberto Borges. Evaluation of educational technologies in distance education courses. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. 88–113, 2011. DOI: 10.20396/rdbci.v8i2.1935. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1935. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

In the context of information society and the increasingly urgent need of professional qualification for the job market, the distance education appears as an alternative capable of providing subsidies for vocational training enabling a highly flexible, low-cost education, what has been happening lately especially for courses at the postgraduate level via the Internet. The objective of this study was to analyze how the technological tools of two distance courses are seen by students as well as discus the role of a professional information in this context. This analyze was based on a questionnaire administered to students in two courses of a distance MBA in company. The results of the research is that the tools of both courses were well evaluated as its functionality and educational goals, besides the need to research deeper and qualitative in nature. It also noted the role of professional information in the development, implementation and administration of educational technologies.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v8i2.1935
PDF (Português (Brasil))

References

ABBAD, G.; GAMA, A. L. G.; BORGES-ANDRADE, J. E. Treinamento: análise do relacionamento da avaliação nos níveis de reação, aprendizagem e impacto no trabalho. Revista de Administração Contemporânea, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 25-45, 2000.

AGUIAR, V. M. Os argonautas da internet: uma análise netnográfica sobre a comunidade on-line de software livre do projeto GNOME à luz da teoria da dádiva. 2007. 110 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.

ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 327-340, 2003.

ALVES, L. R. G.; NOVA, C. C. Tempo, espaço e sujeitos da educação a distância. In: JAMBEIRO, O.; RAMOS, F. (Org.). Internet e educação a distância. Salvador: EDUFBA, 2002. p. 41-55.

AMBROSI, A.; PEUGEOT, V.; PIMIENTA, D. Palabras en juego: enfoques multiculturales sobre las sociedades de la información. Paris: C & F ditions, 2005. 405 p.

BARREIROS, D. Redes culturais diversidade e educação. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2003. 144 p.

BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 78, 2002, p. 117-142.

BOLZAN, R. F. F. A. O conhecimento tecnológico e o paradigma educacional. 1998. 180 p. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

BOTH, I. J. Avaliação-ensino e institucional: investimento de qualidade no ensino. Seminários em Revista, v. 2, n. 7, p. 11-30, 1999.

CARMO, H. D. A. Ensino superior a distância: contexto mundial. Lisboa: Universidade Aberta, 1997. 210 p.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003. 244 p.

CERNY, R. Z. Avaliação da aprendizagem na educação a distância. 2001. 320 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

CHAVES, E. Ensino a distância: conceitos básicos. 1999. Disponível em: < http://www.edutec.net/Tecnologia%20e%20Educacao/edconc.htm> . Acesso: 8 jan. 2008.

CUNHA, S. L. S. Reflexões sobre o EAD no ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 151-153, 2006.

DEPRESBITERIS, L. Avaliação educacional. Brasília: SENAI/DN, 1999. 110 p.

FREITAS, H. M. R.; GHEDINE, T.; TESTA, M. G. Compreendendo as iniciativas de educação a distância via internet: estudo de caso em duas grandes empresas no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 40, n. 3, p. 427-455, 2006.

GAMEIRO, F. J. A avaliação de tecnologias em cursos de especialização na modalidade a distância: reflexões para a prática do profissional da informação. 2008. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Ciências da Informação e da Documentação) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

GARCIA, R. L. A avaliação e suas implicações no fracasso/sucesso. In: ESTEBAN, M. T. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 45-62.

KEEGAN, D. Foundations of distance education. Londres: [s.n.], 1991. 95 p.

KLERING, L. R.; BIANCAMANO, M. R.; GUADAGNIN, L. A. Educação a distância para gestores locais: potencialidades e desafios. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2004, São Paulo. Anais... São Paulo: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2004.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo-Rio de Janeiro: Hucitec-Abrasco, 1994. 406 p.

MORAN, J. M. O que é educação a distância. 2002. Disponível em: < http://umbu.ied.dcc.ufmg.br/moodle/file.php/117/Nivel_0/Conteudo/O_que_educao_a_distancia.pdf> . Acesso: 14 jan. 2008.

PRETI, O. Educação a distância e globalização: desafios e tendências. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 79, n. 191, 1998. Disponível em: < http://rbep.inep.gov.br/index.php/RBEP/article/viewFile/223/227>. Acesso em: 4 mai. 2008.

SCORSOLINI-COMIN, F.; INOCENTE, D. F.; MATIAS, A. B. Desenvolvimento regional sustentável e inclusão social: a formação de executivos em programas de MBA in company, por meio da educação a distância. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS INTEGRADAS DA UNIVERSIDADE DE RIBEIRÃO PRETO, 2007, Guarujá. Anais... Guarujá: Universidade de Ribeirão Preto, 2007.

SCORSOLINI-COMIN, F.; MISHIMA, F. K. T.; INOCENTE, D. F.; QUEIROZ, J. V. A interação em um ambiente virtual de aprendizagem por meio do fórum de discussão: uma leitura bakhtiniana. PerCursos, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 62-75, 2009.

SCORSOLINI-COMIN, F.; INOCENTE, D. F.; MATIAS, A. B. Análise de ferramentas de interação e comunicação em ambiente virtual de aprendizagem a partir de contribuições de Bakhtin. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 19, n. 32, p. 1-17, 2009.

SCORSOLINI-COMIN, F.; GAMEIRO, F. J.; MONARIN, G. P.; INOCENTE, D. F. A gestão da informação na educação a distância: descrição de uma experiência de estágio. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 7, n. 1, p. 138-162, 2009.

SCORSOLINI-COMIN, F.; INOCENTE, D. F.; MATIAS, A. B.; SANTOS, M. A. O supervisor educacional no contexto da educação a distância. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Ribeirão Preto, v. 11, n. 2, p. 257-268, 2010.

SCORSOLINI-COMIN, F.; GILIO. L.; OLIVEIRA, S. V. W. B.; MATIAS, A. B. Evaluación de un programa de formación de gestores sociales en la modalidad de educación a distancia, en el contexto brasileño. REXE – Estudios y Experiencias en Educación, Santiago, Chile, v. 9, n. 17, p. 33-46.

ZERBINI, T. Estratégias de aprendizagem, reações de um curso via internet, reações ao tutor e impacto do treinamento no trabalho. 2003. 230 p. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2003.

ZERBINI, T.; ABBAD, G. Impacto de treinamento no trabalho via internet. RAE Eletrônica, São Paulo, v. 4, n. 2, 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-56482005000200001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 abr. 2010.

ZERBINI, T.; ABBAD, G. Estratégias de aprendizagem em curso a distância: validação de uma escala. PsicoUSF, Itatiba, v. 13, n. 2, p.177-187, 2008.

ZUIN, A. A. S. Educação a distância ou educação distante? O programa universidade aberta do Brasil, o tutor e o professor virtual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 935-954, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Fabio Scorsolini-Comin, Felipe José Gameiro, David Forli Inocente, Alberto Borges Matias

Downloads

Download data is not yet available.