Banner Portal
Reading and librarianship: between concept and practice
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Reading
Student-librarianship
Book
Reader

How to Cite

ROCHA, David Rodrigues. Reading and librarianship: between concept and practice. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. 166–189, 2011. DOI: 10.20396/rdbci.v8i2.1939. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1939. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work presents, by a descriptive research, the reading practices of the librarianship students from the Brazilian Espírito Santo Federal University (UFES), regularly enrolled in the period of 2009/2. Through a field research, it investigates the relationship of students with book and reading, besides their interest fields and profiles. The research points out that the reading experience involves different processes in its practice and that the librarianship student stereotype, generally so linked to reading and book, not always matches with the reality, since this student demonstrates to keep a functional relationship with the reading along with his undergraduate level.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v8i2.1939
PDF (Português (Brasil))

References

BARROS, Maria Helena T.C. O bibliotecário e o ato de ler, In SILVA, E.T. O bibliotecário e a analise dos problemas da leitura. Campinas Mercado Aberto, Cad. da ALB, 1, 1986, p. 31 - 36.

CARELLI, Ana Esmeralda. et al. Leitura na universidade: resultados preliminares de um estudo. Londrina: UEL, 200-. p. 1-14.

CHARTIER, Roger; LEBRUN, Jean. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: UNESP, 1999. 159p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 49. ed. São Paulo: Cortez, 2008. 87p.

KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas, São Paulo: Pontes, 1989.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986. 93p.

MORIN, Edgar. As duas globalizações: complexidade e comunicação, uma pedagogia do presente. 3 ed. Porto Alegre: Sulina: EDIPUCRS, 2007. 85p.

NEVES, R. X. A leitura e o estudante de biblioteconomia: um instrumento para sua formação. Encontros Bibli, Florianopolis, v.3, n.6, p.1-6, 1998. Disponível em: < http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/147/14700602.pdf>. Acesso em: 03 dez.02009

QUINTANA, Mário. Caderno H. 2. ed. São Paulo: Globo, 2006. 413p.

RAMOS, Graciliano. Linhas tortas. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 1976. 306p.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura e realidade brasileira. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985. 104p.

SUÁREZ, Patrícia; VALDIVIA, Efraín; MAMANI, Willy. Los hábitos de lectura em los estudientes de la carrera de bibliotecología. Revista de bibliotecología y ciências de la informacion, La Paz, v. 8, n. 12, p.1-6. 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 David Rodrigues Rocha

Downloads

Download data is not yet available.