Banner Portal
Librarian and reading
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Reading
Library science students
Information professionals

How to Cite

RIBEIRO, Ana Claudia; GARCIA, Daniel Xavier. Librarian and reading: reading habits of future information professionals. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 72–86, 2010. DOI: 10.20396/rdbci.v8i1.1948. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1948. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present research draws a profile of the students of a library science course, in order to study their reading habits. To promote the research, questions such as the reading frequency of your favorite literature, reading encouragement and environment of encouraging, reading literature indicated by teachers, among others were raised. Starting from these questions it was possible to rise answers about the theme question: The importance of reading for the future information professionals.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v8i1.1948
PDF (Português (Brasil))

References

BORTOLIN, Sueli. A LEITURA LITERÁRIA NAS BIBLIOTECAS. 2001. 220 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciência da Informação, Departamento de Faculdade de Filosofia e, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2001. Disponível em: < http://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/bortolin_s_me_mar.pdf>. Acesso em: 01 out. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: Mec/sef, 1998. 3 v. Il. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf>. Acesso em: 08 out. 2008.

CAMPELLO, B. S. et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FERREIRA, José Rincon. O impacto da tecnologia da informação sobre o desenvolvimento nacional. Ciência da Informação, Brasília, v.23, n.1, p.9-15, jan./abr.1994.

GIL, A.Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991. 159 p.

HILLESHEIM, Araci I. A. ; BLATTMANN, Ursula. . Atividades de incentivo a leitura em bibliotecas escolares: relato de um projeto. In: 2. JORNADA NORTE/NORDESTE DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO. 1. SEMINÁRIO NORTE/NORDESTE DE BIBLIOTECAS ESCOLARES, 1., 1998, Recife. Anais da 2. Jornada Norte/Nordeste de Biblioteconomia e Documentação e 1. Seminário Norte/Nordeste de Bibliotecas Escolares, 1998.

KANT, Immanuel, 1724-1804 . Critica da razão pura. São Paulo: Nova Cultural, 1999. 511p. (Os pensadores)

MORO, E. L. S. ; SOUTO, G. P. ; ESTABEL, L. B. . A influência da Internet nos hábitos de leitura do adolescente. In: Seminário Biblioteca Escolar: espaço de ação pedagógica. 3., 2004, Belo Horizonte. Anais eletrônicos... Belo Horizonte: GEBE, 2004. Disponível em: < http://gebe.eci.ufmg.br/downloads/313.pdf>. Acesso: 02 out. 2008.

MOURA, M. A.; SILVEIRA, F. A estética da recepção e as práticas de leitura do bibliotecário-indexador. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, p. 3, 2007.

OLIVEIRA NETTO, A.A. Metodologia da pesquisa científica: guia prático para apresentação de trabalhos acadêmicos. 2. ed. rev. atual. Florianópolis: Visual Books, 2006.

SILVA, C. G. Valoración del libro y mecanismos de acercamiento a la lectura en los estudiantes universitários. 2006. Disponível em:< http://eprints.rclis.org/7164/1/erie_16.pdf>. Acesso: 02 out. 2008

SILVA, E.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005. 138 p.

SILVA, R. J.; BORTOLIN, S. Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006. 115p.

TEIXEIRA JUNIOR, J. G.; SILVA, R. M. G. Perfil de leitores em um curso de licenciatura em química. Química Nova, São Paulo, v. 30, n. 5, 2007. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422007000500052&lng=&nrm=iso>. Acesso em: 07 out. 2008.

VILLAÇA, N. Impresso ou eletrônico: um trajeto de leitura. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2010 Ana Claudia Ribeiro, Daniel Xavier Garcia

Downloads

Download data is not yet available.