Banner Portal
Training and information literacy of Brazilian medical librarian
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information literacy
Medical librarianship
Medical librarian
Medical librarian training

How to Cite

AZEVEDO, Alexander Willian; BERAQUET, Vera Silvia Marão Fabiana Araujo. Training and information literacy of Brazilian medical librarian. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 199–218, 2010. DOI: 10.20396/rdbci.v7i2.1964. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1964. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study aimed to investigate the different approaches on the training of medical librarians, in order to observe their characteristics and proposals, and to identify the information literacy that would be desirable to these professionals in Brazil. Whereas the practice of the Medical Librarianship is recent in Brazil, the method used to achieve the proposed objectives has been developed through literature review of texts extracted from national and international databases It also took advantage of its qualitative character, due to the fact of being bibliographical research of self exploratory nature, which made possible to observe the main skills and information literacy of medical librarians. The main results of the research indicate that librarianship schools in Brazil went through several reformulations in their curricula, to enable librarians to take initiatives, have motivation, proactive attitudes and to be receptive to changes, in order to act in several areas of knowledge, including medical field. The results also demonstrated that the main characteristics of Brazilian medical librarians do not differ from the general profile of librarians, meaning that they should not have special skills to work in specialized libraries. 
https://doi.org/10.20396/rdbci.v7i2.1964
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA JR., O. F. Profissional da informação: entre o espírito e a produção. In: VALENTIM, M. L. P. et al (Org.). Profissionais da informação: formação, perfil e

atuação profissional. São Paulo: Polis, 2002.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). Characteristics of programs of information literacy that illustrate best practices: a guideline. ALA, 2003. Disponível

em:< http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/characteristics.htm>. Acesso em: 15 maio 2008.

ANNAN G. L. The Medical Library Association in retrospect, 1937-1967. Bulletin of the Medical Library Association, Chicago, v.86, n.2, 270-8, Apr. 1998. Disponível em:

. Acesso em: 11 fev. 2009.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ABECIN). Proposta de diretrizes curriculares para os cursos de Biblioteconomia.

Londrina: ABECIN, 2000. Disponível em: <http://www.abecin.org/Textos/DiretrizesCIMecVersao2.rtf>. Acesso em: 27 fev. 2009.

ATALLAH, A.; CASTRO, A. Evidências para melhores decisões clínicas. São Paulo: UNIFESP, 1998. Disponível em: < http://www. epm.br/ cochrane/ bestevidence.htm>.

Acesso em: 01 agosto 2008.

BELL, J. A. H. History of the Medical Library Association's credentialing program. Bulletin of the Medical Library Association, Chicago, v.84, n.3, p.320-33, July 1996.

Disponível em: < http://www. pubmedcentral.nih.gov/ articlerender.fcgi? artid=226152>. Acesso em: 20 jan. 2009.

BELLUZZO, R.C.B. A information literacy como competência necessária à fluência científica e tecnológica na Sociedade da Informação: uma questão de educação. In:

SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO DA UNESP, 7., 2001, Bauru. Anais eletrônicos... Bauru: UNESP, 2001. Disponível em: < http://www.simpep.feb.unesp.br/anais8/ana8c.html#GI>. Acesso em: 28 abr. 2008.

BRASIL. Conselho de Ensino Superior. Parecer CNE/ CES No 492/ 2001: Diretrizes Curriculares para os Cursos De biblioteconomia. Disponível em: < http//:www.mec.gov.br/cne/pdf/ces0492.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2009.

CAMPELO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37,

set./dez. 2003. Disponível em: < http://www.eci.ufmg.br/bogliolo/downloads/CAMPELO%20Competencia%20Informacional.pdf>. Acesso em: 15 set. 2008.

CAMPELO, B,; ABREU, V. L. F. G. Competência informacional e a formação do bibliotecário. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.10, n.2, p.178-

, jun. 2005. Disponível em: < http:// www.eci. ufmg.br/pcionline/index.php/pci/article/viewFile/2/150>. Acesso em: 15 set. 2008.

CAÑEDO ANDALIA, R. Del bibliotecario clínico al informacionista: de la gerencia de información a la gestión del conocimiento. ACIMED; v.10, n.3, mayo-jun. 2002.

Disponível em: < http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024- 94352002000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=es>. Acesso em: 10 ago. 2008.

CAREGNATO, S. E. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de

Biblioteconomia & Comum, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, 2000.

CRESTANA, M. F. Bibliotecários da área médica: o discurso a respeito da profissão. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 134-149, jul./dez.

Disponível em: < http://www.eci.ufmg.br/pcionline/ index.php/pci/article/view/365/183>. Acesso em: 19 fev. 2009.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n.1, p. 23-35. 2003. Disponível em: < http://www.ibict.br/cionlinr>. Acesso em: 25 mar. 2008.

FERREIRA, D. T. Profissional da informação: perfil de habilidades de demandas pelo mercado de trabalho. Ciência da Informação, Brasília, DF, v.32, n.1, p.42-9, 2003.

Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15972.pdf >. Acesso em: 17 fev. 2008.

GALVÃO, M.C.B.; LEITE, R.A.F. Do bibliotecário médico ao informacionista: traços semânticos de seus perfis e competências. Transinformação, Campinas, v.20, n.2, p.181-91, maio/ago.2008. Disponível em: <http://revistas.puc-campinas.edu.br/transinfo/viewarticle.php?id=198>. Acesso em: 12 fev. 2009.

HATSCHBACH, M. H. L. Information literacy: aspectos conceituais e iniciativas em ambientes digitais para estudantes de nível superior. 2002. 104f. Dissertação (Mestrado

em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ/IBICT, Rio de Janeiro, 2002.

KAJBERG, L; LORRING, L. European curriculum reflection on library and information science. Copenhagen: the royal school of library and informatiom science, 2005.

disponivel em: < http://biblis.db.dk/Archimages/423.12.05.PDF>. Acesso em: 17 mar. 2009.

KRAMER, G. (Comp.). La Profisión bibliotecaria. In: KRAMER, G. Notas bibliotecológicas. 2. ed. Callejon de San Antonio: Pax-México; Libraria Carlos césarman, 1972. p. 159-89.

MARTINEZ-SILVEIRA, M. S. A informação cientifica na prática médica: estudo do comportamento informacional do médico residente. 2005. 184 f. Mestrado (Ciência da

Informação) Universidade Federal da Bahia. Salvador.

MEDICAL LIBRARY ASSOCIATION. Platform for change: the educational policy statement of the Medical Library Association. Chicago: The Association, 1992.

Disponível em: < http://www.mlanet.org/education/platform/> Acesso em: 05 março 2009.

NAKAYAMA, E.H. A biblioteca científica e o processo de busca de informação por pacientes. São Paulo, 102f. Mestrado Profissional (Ensino em Ciências da Saúde) -

Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, 2004.

ORTEGA Y GASSET, J. History as system. New York: Norton, 1935.

PEREIRA, E.A.J. O perfil do bibliotecário da área de ciência da saúde em Santa Catarina. 2005. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade

Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2005.

PINTO, R. R. O profissional da informação em ciências da saúde: subsídio para desenvolvimento de cursos de capacitação no Brasil. 2005, 130f. Dissertação (Mestrado

Profissional Ensino em Ciências da Saúde) - Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2005.

ROSENBERG, W.; DONALD, A. Evidence based medicine; na approach to clinical problem-solving. BWJ medical publication of the year, v.310, p.1122-6, 1995.

Disponível em: <http://www.bmj.com/cgi/content/full/310/6987/1122> Acesso em: 22 fev. 2009

SCHACHER, L. F. Clínical librarianship: its value in medical care. Electronic Journal of Academic and Special Librarianship, v.134, n. 8, p. 717-20, 2001. Disponível em:

< http://southernlibrarianship.icaap.org/content/v05n02/lappa_e01.htm>. Acesso em: 18 abr. 2008.

VALENTIM, M.L. Formação: competências e habilidades do profissional da informação. In: VALENTIM, M.L. Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis,

cap.6, p. 117-48. 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2010 Alexander Willian Azevedo, Vera Silvia Marão Fabiana Araujo Beraquet

Downloads

Download data is not yet available.