Banner Portal
Bibliotherapy use in higher education as a support for self help
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Bibliotherapy
Literacy
Self-Help
Therapy
Cognition.

How to Cite

BAHIANA, Neiva Dulce Suzart Alves. Bibliotherapy use in higher education as a support for self help: implementation of a project with learners in monograph process phase. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 65–79, 2009. DOI: 10.20396/rdbci.v7i1.1975. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1975. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The choice of this theme, which will be discussed, has as purpose: a) identify, reflect and bring to discussion, practices, pedagogic and family projections related to the use of bibliotherapy, that induces the university community to future interactions and to reading practices; b) undertake a plain analysis of the aspects related to bibliotherapy to support the training of cognitive subject, its implications and benefits. It will be reported, methodologically, experiences in a particular college in the city of Valencia, bringing to light the level of stress of the eighth semester pedagogy students of Educational Sciences Faculty – FACE. Data were collected by statistical methods, social meaning of bibliotherapy as a way to develop the critical sense of the subject in the age of technological advance, self-help to combat stress in academic journey. We hope that these sets of reflections are useful to promote the issue, encourage the use of bibliotherapy under a playful and fanciful prism, and also, to recover the art of dream, understood as an universal law, that contributes to reduce depression, stress and aggressivity, acting directly for the relief of Bahians university students’ psychological tensions.
https://doi.org/10.20396/rdbci.v7i1.1975
PDF (Português (Brasil))

References

BRENMAN, Ilan. Contador de histórias de bolso – Brasil. São Paulo: Moderna, 2008.

BOAVENTURA, Edivaldo M. Como ordenar as idéias. 8. ed. São Paulo: Ática, 2004.

CALDIN, Clarice Fortkamp. A leitura como função terapêutica: biblioterapia. Santa Catarina: UFSC, 2001.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2002. v.14. 120 p. 21cm - (Biblioteca da Educação, Série 1, Escola; 14)

FERREIRA, D. T. Biblioterapia: uma prática para o desenvolvimento pessoal. ETD. Educação Temática Digital, Campinas, v. 4, n. 2, p. 35-47. jun. 2003. Disponível em: < http://www.bibli.fae.unicamp.br/etd/biblioterapia.pdf >. Acesso em: 05 de mai. 2008.

GIL, Antonio Carlos. Metodologia do ensino superior São Paulo: Atlas, 2005.

HUXLEY, Laura Archera. Ajuda pela auto-análise. São Paulo: Ibrasa, 1977. 328 p. 21cm - (Biblioteca "Psicologia e Educação", 84).

LA TAILLE, Yves de. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. 17. ed. São Paulo: Summus, 1992.

LAKATOS, Eva Maria, MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MARCONI, Mariana de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa, amostragens e técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

MATTOS, Carmélia Regina de. Uma experiência de biblioterapia com os idosos do abrigo do Salvador. Disponível em: < http://biblioteca.estacio.br/artigos/009.htm> Acesso em: 05 de maio de 2008.

MEDEIROS, João Bosco. Redação científica: a prática de fichamentos, resumos e resenhas. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MILONESI, Luís. O que é biblioteca. São Paulo: Brasiliense, 1983. 107 p. 16cm – (Coleção Primeiros Passos).

RODRIGUES, Auro de Jesus. Metodologia científica. São Paulo: Avercamp, 2006. 222 p. il,.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. 191 p. 21cm - (Psicologia e Pedagogia). ISBN 853360818-7.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. Porto Alegre. 11a ed. Global, 2003. p. 13.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2009 Neiva Dulce Suzart Alves Bahiana

Downloads

Download data is not yet available.