Abstract
This article aims to share the experience of Embrapa’s usage of the Dublin Core (DC) metadata standard in the descriptive and thematic representation of electronic information resources. It presents a summarized description of each metadata element, as well as its definition, qualifiers, and value. The adoption of the Dublin Core has originated from research projects dedicated to the organization and treatment of electronic information produced by Embrapa, in which its main product is the website “Agência de Informação Embrapa” (Embrapa Information Agency). Two software tools have been developed to provide support for the descriptive and thematic representation activities. One of the tools is dedicated to the routine of insertion, alteration, exclusion and searching of data in the database. Minimum rules of descriptive representation, based on AACR2, have been adopted for the treatment of information. The second tool supports the activities related to the control of authorities, keywords and subject categories. When using the Dublin Core, the descriptive representation and thematic resources contribute to the increase and precision of information, furthermore it decreases the ambiguities and inconsistencies—critical factors of quality in the retrieval and access of the desired content.
References
ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES. Literacy Competency Standards for Higher Education. 2000. Disponível em: < http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracycompetency.htm>. Acesso
em: 09 maio 2007.
BLATT, I. M. Serviço de informação nas unidades hospitalares administradas pela Secretaria de Estado da Saúde de Santa Catarina. Revista ACB, Florianópolis, v.6, n. 1, p.97-110, 2001.
BUENO, S. B.; BLATTMANN, U. Fontes de informação on-line no contexto da área de Ciências da Saúde. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.2, n.2, p. 1-17, 2005.
CAVALCANTE, L. E. Políticas de formação para a competência informacional: o papel das universidades. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v.2, n.2, p.47-62, 2006.
DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n. 1, p. 23-35, 2003.
EVANGELISTA, R.; OLIVEIRA, V.F.F.; PEREIRA, S.L.; PETINARI, V.S. Competência informacional e medicina baseada em evidências. Transinformação, Campinas, v. 20, n. 1, p. 73-81, 2008.
FARIA, S.; OLIVEIRA, V.F.F.; FORNER, L; D’ASTUTO, F. Competências do profissional da informação: uma reflexão a partir da Classificação Brasileira de Ocupações. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n.2, p. 26-33, 2005.
LE COADIC, Y.F. A Ciência da Informação. 2 ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
PINTO, R. R. O profissional da informação em Ciências da Saúde: subsídios para o desenvolvimento de cursos de capacitação no Brasil. 2005. p. Dissertação (Mestrado Profissional) - Escola Paulista de Medicina, São Paulo, 2005.
SILVA, F.C.C. A atuação do bibliotecário médico e sua interação com os profissionais da saúde para busca e seleção de informação especializada. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.3, n.1, p. 131-151, 2005.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Centro de Atenção Integral à Saúde da Mulher. Célula de Documentação Científica. Relatório de gestão de processos. Campinas, 2006 (Trabalho não publicado).
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2009 Marcia Izabel Fugisawa Souza, Maria das Dores Rosa Alves