Banner Portal
Indicators’ system: an introduction
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indicators
Information unit management
Management tool

How to Cite

CARIBÉ, Rita de Cássia do Vale. Indicators’ system: an introduction. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 1–23, 2009. DOI: 10.20396/rdbci.v6i2.1986. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1986. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is a literature review, presents an introduction to indicators in the context of quality management and of management by process. It presents also, concepts regarding to indicators, its typology, criteria for elaboration and indicative of its use as a managerial instrument. Indicators are managerial tools, that can be resulted from strategic management (values, mission, vision of future, critical factors for the success and strategic goals), of the operational management (macro processes and processes) and of the interested members (clients, employees, society, suppliers etc.).

https://doi.org/10.20396/rdbci.v6i2.1986
PDF (Português (Brasil))

References

BELLUZZO, R. C. B.; MACEDO, N. D. A gestão da qualidade em serviços de informação: contribuição para uma base teórica. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 2, p-124-132, maio/ago. 1993.

CALDAS, Eduardo Lima. Indicadores de desempenho de arrecadação. DICAS, n. 24, 1994. Disponível em: < http://www.federativo.bndes.gov.br/dicas/F024.htm>. Acesso em: 23 jan. 2003.

CAMARGO, Leônidas Lopes de. Uso de indicadores da qualidade para o gerenciamento estratégico de empresas do ramo comercial. 2000. 131f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)-Programa de pós Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis, 2000. Disponível em: < http://teses.eps.ufsc.br/defesa/pdf/4429.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2009.

CARREGARO, J. C. Proposta de indicadores de desempenho às distribuidoras de energia federalizadas do setor elétrico brasileiro. 2003. 70 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção)-Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

FELIU, T.; PERMANYER, J. De como las estadisticas y los indicadores ayudam a mejorar lãs bibliotecas: el caso de la Red de Bibliotecas Municipales de la Província de Barcelona. In: WORLD LIBRARY AND INFORMATION CONGRESS: IFLA General Conference and Council, 70., 2004, Buenos Aires. Proceedings... Buenos Aires: IFLA, 2004. Disponível em: < http://www.ifla.org/IV/ifla70/papers/076s-Feliu_Permanyer.pdf >. Acesso em: 05 fev. 2007.

HEREDIA ÁLVARO, J. A. Sistema de indicadores para la mejora y el control integrado de la calidad de los procesos. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, 2001. 230 p.

HOYLE, David. ISO 9000 Quality Systems Handbook. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. 704p.

INTERNATIONAL ORGANIZATION OF STANDARDIZATION. ISO 2789: Information and documentation: international library statistics. Genebra, 1994.

INTERNATIONAL ORGANIZATION OF STANDARDIZATION. ISO 2789: Information and documentation: international libraRy statistics. Genebra, 2003.

INTERNATIONAL ORGANIZATION OF STANDARDIZATION. ISO 11.620: Information and documentation: library performance indicators. Genebra, 1998.

INTERNATIONAL ORGANIZATION OF STANDARDIZATION. ISO 11.620: Information and documentation: library performance indicators. Genebra, 2003.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. A estratégia em ação: balanced scorecard. 19.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997. 344p.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. Kaplan e Norton na prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004. 126p.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. Mapas estratégicos: balanced scorecard: convertendo ativos intangíveis em resultados tangíveis. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004a. 491p.

KARDEC, A.; FLORES, J.; SEIXAS, E. Gestão estratégica e indicadores de desempenho. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005. 98p.

LONGO, R.M.J. Gestão da qualidade: evolução histórica, conceitos básicos e aplicação na educação. Brasília: IPEA, 1996. 16p. (Texto para discussão n. 397)

LONGO, R. M. J.; VERGUEIRO, W. Gestão da qualidade em serviços de informação do setor público: características e dificuldades para sua implantação. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 39-59, jul./dez. 2003. Disponível em: < http://polaris.bc.unicamp.br/seer/ojs/viewarticle.php?id=8>. Acesso em: 05 fev. 2007.

MARCCELLI, R. P. O papel dos indicadores de desempenho na estratégia das organizações para o aprimoramento de processos: um estudo de caso. 2000. 79 f.

Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)-Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.

MCCLURE, C. R. Performance measures and quality standards. Disponível em: < http://intranet.library.arizona.edu/archives/teams/perf/measurements.html>. Acesso em: 12 jul. 2007.

NIEDERAUER, Carlos Alberto Pittaluga. Avaliação dos bolsistas de produtividade em pesquisa da engenharia de produção utilizando Data Envelopment Analysis. 1998.

Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)-Universidade Federal de Santa Catarina. 1998. Disponível em: < http://www.eps.ufsc.br/disserta98/pittaluga/>. Acesso em: 21 fev. 2009.

RAMPERSAD, H. K. Scorecard para performance total: alinhando o capital humano com estratégia e ética empresarial. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004. 391 p.

SEBRAE. Indicadores de sucesso: qualidade e produtividade. Brasília: SEBRAE, 1995.

TAKASHINA, N. T.; FLORES, M. C. X. Indicadores de qualidade e do desempenho. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005. 100p.

TIRONI, L. F. et al. Critérios para geração de indicadores de qualidade e produtividade no serviço público. Brasília: IPEA, 1991. 18p. (Texto para discussão, 238).

TIRONI, L. F. Indicadores de qualidade e produtividade; relato de experiências no setor público. Brasília: IPEA, 1992. 22p. (Texto para discussão, 263).

TRZESNIAK, P. Indicadores quantitativos: reflexões que antecedem seu estabelecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 2, p. 159-164, maio/ago. 1998.

SHAUGHNESSY, John O. Why people buy. Oxford: Oxford University Press, 1987. 195p.

STUBBS, E. A. Indicadores de desempeño: naturaleza, utilidad y construcción. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 1, p. 149-154, jan./abril, 2004.

VALLS, V. M. O enfoque por processos da NBR ISO 9001 e sua aplicação nos serviços de informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 172-178, maio/ago. 2004.

VAZ, José Carlos. Avaliando a gestão. DICAS, n. 24, 1994. Disponível em: http://www2.fpa.org.br/portal/modules/news/article.php?storyid=2572. Acesso em 21 fev. 2009.

FIGUEIREDO, R. R. M. et al. Indicadores estatísticos: um instrumento gerencial. In CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 16., 1991, Salvador. Anais:...Salvador: APEB, 1991. p. 1092-1107.

GOUVEIA, V. S. M. Sistemas de informação das bibliotecas da UNICAMP: identificação e avaliação dos principais indicadores para gestão estratégica. 2004. 148 f. Dissertação (Mestrado profissional em Gestão da Qualidade Total)-Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

REIS, M. M. O.; BLATTMANN, U. Gestão de processos em bibliotecas. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v. 1, n. 2, p. 1-17, jan./jun. 2004. Disponível em: <http://polaris.bc.unicamp.br/seer/ojs/viewarticle.php?id=15>.

Acesso em: 12 jul. 2007.

ROZADOS , H. B. F. Indicadores como ferramenta para gestão de serviços de informação tecnológica. 2004. 233 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação)- Faculdade de Biblioteconomia e Documentação, Programa de Pós-Graduação em

Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004. Disponível em: < http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/5668/000429419.pdf?sequence=1>. Acesso em: 12 jul. 2007.

WHITEHALL, T. Quality in library and information service: a review. Library Management, v. 13, n. 5, p.23-35, 1992.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2009 Rita de Cássia do Vale Caribé

Downloads

Download data is not yet available.