Abstract
The use of information and communication technologies develop mechanisms that help education and learning in university environments, that since the Declaration of Bologna generated changes in the higher education in the European Union. As information support in higher education the Centers of Resources for the Learning and the Investigation - CRAI propose a model of intersection and interaction using information and communication technologies, creating services that give support to education and research. This model includes both, the selection and organization of the contents, and also the processes of interaction and communication that favor the creation of critical communities in the learning. In this way, we verify the paper of the CRAIs using the media resources in the educational process, creating a new distribution of space, time relation between the work of the teacher with the student, and the construction of virtuality to maximize the knowledge and the information.
References
ALBA PASTOR, Carmen; CARBALLO SANTAOLALLA, Rafael. Viabilidad de las propuestas metodológicas para la aplicación del crédito europeo por parte del profesorado de las universidades españolas, vinculadas a la utilización de las TIC en la docencia y la investigación. Revista de Educación, Madrid, n.337, mayo/ago, p. 71-97, 2005.
BURSZTYN, Marcel. A institucionalização da interdisciplinaridade e a universidade brasileira. Liinc em revista, v.1, n.1, mar. 2005. Disponível em: < www.ibict .br /iinc/viewissue.php>. Acesso em 01 ago. 2006.
CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. In: CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
CHEN, Ching-Chih. As tecnologias multimídia. In: A informação: tendências para o novo milênio. Brasília: IBICT, 1999.
CONNELL, R.W. Escuelas, mercados, justicia: la educación en un mundo fracturado. Kikiriki, Sevilla, n.55/56, p. 4-13, 2000.
GATES, Bill. A empresa na velocidade do pensamento: com um sistema nervoso digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
GATTI, Bernadete A. Os agentes escolares e o computador no ensino. Acesso: Revista de Educação e Informática, São Paulo, ano 4, n.esp., p.22-27, dez. 1993.
KENSKI, Vani Moreira. O que são tecnologias? Como convivemos com as tecnologias?. In: KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.
LAURILLARD, D. Multimedia and the changing experience of the learner. British Journal of Educational Technology, London, v.26, n.3, p.179-189, 1995.
LÈVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARGALEF GARCÍA, Leonor; ÁLVAREZ MÉNDEZ, Juan Manuel. La formación del profesorado universitario para la innovación en el marco de la integración del espacio europeo de educación superior. Revista de Educación. Madrid, n.337, mayo/ago, p.51-70, 2005.
MARTÍNEZ, Dídac. El Centro de Recursos para el Aprendizaje CRAI. El nuevo modelo de biblioteca universitaria. Madrid, 2004. Disponível em: http://www.edullab.org/pcrai/documentos/nuevo_modelo_de_BU.pdf. Acesso em 23 jul. 2005.
MEISTER, J. C. Educação Corporativa. São Paulo: Makron Books, 1999.
MICHAVILA PITARCH, Francisco. No sin los profesores. Revista de Educación. Madrid, n.337, mayo/ago, 2005. p. 37-49.
PABLOS PONS, Juan de; VILLACIERVOS MORENO, Patricia. El espacio europeo de educación superior y las tecnologías de la información y la comunicación. Percepciones y demandas del profesorado. Revista de Educación, Madrid, n.337, mayo/ago, p. 99-124, 2005.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2008 Claudio Marcondes Castro Filho, Waldomiro Vergueiro