Banner Portal
Informational needs and learning in the life cicle of a project
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Project management
Information management
Knowledge management
Organizational learning

How to Cite

MONTEIRO, Nabor Alves; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Informational needs and learning in the life cicle of a project. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 53–66, 2008. DOI: 10.20396/rdbci.v5i2.2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2012. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Organizations, in a general way, need to innovate themselves in order to stand out or to maintain competitiveness in their business field. For this, the organizations need to elaborate and implement innovative projects. Projects are endeavoring instruments with terms well defined, with resources allocated, multidisciplinary teams and peculiar administrative characteristics. The lifetime of innovative projects can be described in four phases: conceptual; planning and organization; implementation and phasing out. Each phase has its own characteristics, which needs differentiated information and learning of organization’s routine activities. This text seeks to do considerations about the information needs, the production of knowledge and the organizational learning during the development of a project.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v5i2.2012
PDF (Português (Brasil))

References

BRAGA, A. A gestão da informação. Disponível em < http://www.ipv.ptlmillenium/19_arql.htm>. Acesso em: 20 set. 2005.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.

CLEMENTE, A. (Org.). Projetos empresariais e públicos. São Paulo: Atlas, 1998.

GARVIN, David A. et al. Learning organization: aprender a aprender. HSM Management, v.4, n.9, p.57-64, jul./ago. 1998.

MAXIMIANO, A. C. A. Administração de projetos: transformando idéias em resultados. São Paulo: Atlas, 1997.

MCGARRY, K. O contexto dinâmico da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MORESI, E. A. D. O contexto organizacional. In: TARAPANOFF, K. Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora UnB, 2001(a). p.59-91.

________. Gestão da informação e do conhecimento. In: TARAPANOFF, K. Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora UnB, 2001(b). p.111-142.

________. Monitoramento ambiental. In: TARAPANOFF, K. Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora UnB, 2001(c). p.93-109.

NONAKA, I.; T AKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

OLIVEIRA, D. de P. R. de. Sistemas: organização e métodos. 14.ed. São Paulo: Atlas, 2004.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e do conhecimento e a importância da estrutura organizacional. Londrina: InfoHome, 2005. Disponível em: < http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=241>. Acesso em: 09 jan. 2006.

________. Inteligência competitiva em organizações: dado, informação e conhecimento. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.3, n.4, ago. 2002. Disponível em: < http://www.dgz.org.br/ago02/Art_02.htm>. Acesso em: 30 ago. 2002.

________; MOLINA, L. G. Prospecção e monitoramento informacional no processo de inteligência competitiva. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, n. esp., 2004. Disponível em: < http://www.encontros-bibli.ufsc.br/bibesp/esp_01/sumarioes.htm>. Acesso em: 09 jan.

VALERIANO, D. L. Gerência em projetos: pesquisa, desenvolvimento e engenharia. São Paulo: Makron Books, 1998.

VARGAS, R. V. Gerenciamento de projetos com o MS Project 98: estratégia, planejamento e controle. Rio de Janeiro: Brasport, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2008 Nabor Alves Monteiro, Marta Lígia Pomim Valentim

Downloads

Download data is not yet available.