Abstract
It analyses the results obtained through the use of education and learning technology, for the disciplines related with Descriptive Representation, or Descriptive Cataloging. These disciplines are offered by the Information Science Department of São Carlos Federal University. It has been adopted the Web Course Tools (WebCT), available at the University, as the virtual learning environement. It has been offered a course for bibliographic description practical learning. The theoretical content for the area has been presented and discussed at classroom. The practical content has taken place virtually, through distance learning. This case study alllowed to describe the environment use and to verify the acceptance of virtual learning by students. The use of distance learning enlarged the available time for theoretical approaches and discussions about cataloging at classroom. The study also allowed the identification of intervening factors, as the student’s compromising and maturity towards his own learning process. The students, in general, accepted well the new instrument.
References
CAMPOS, G. H. B. Vantagens, desvantagens e novidades da EAD. Escola Internet: formação e treinamento on-line, colunas, 2000. Disponível em: < http://www.timaster.com.br/revista/>. Acesso em: 19 maio 2005.
DEMO, P. Tecnologia em educação e aprendizagem. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 10, n. 35, p. 201-222, abr./jun. 2002.
FUKS, H. et al. Participação e avaliação no ambiente virtual AulaNet da Puc-Rio. In: SILVA, M (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Edições Loyola, 2003. parte 2. p. 231-254.
MORAN, J. O que é educação à distância, [2000?]. Disponível em: <http://www.abt-br.org.br/index.php>. Acesso em: 3 fev. 2005.
MOURA, A. M.S. de; CORREIA, A E.G.C. Hipertexto para o ensino da Representação Descritiva: uma experiência de modelagem, [2000?]. Disponível em: < http://www.informacaoesociedade.ufpb.br/ojs2/index.php/ies>. Acesso em: 25 abr. 2005.
NUNES, I. B. Noções de educação à distância. Revista Educação à distância, n. 4/5, dez./93-abr/94, Brasília, Instituto Nacional de Educação à distância. Disponível em: < http://www.intelecto.net/ead_textos/ivonio.html>. Acesso em: 19 maio 2005.
OKADA, A. L. P. Desafio para EAD: como fazer emergir a colaboração em ambientes virtuais de aprendizagem? In: SILVA, M (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Edições Loyola, 2003. parte 2, p. 273-292.
PEREIRA, A. M.; SANTOS, P. L. V. A. da C. Educação continuada do catalogador na modalidade a distância: uma proposta alternativa. Transinformação, Campinas, v. 16, n. 1, p. 47-58, jan./dez. 2004.
PICANÇO, A. A. Educacação a Distância: solução ou novos desafios?, [2002?] Disponível em: < http://www.anped.org.br/24/T1624543278171.doc>. Acesso em: 25 mar. 2005.
ROPOLI, E. Pratical tips for teaching online groups. Boletim E.A.D., Campinas, Unicamp/Centro de computação/Equipe EAD, n. 21, 15 de outubro de 2001. Disponível em: < http://www.ead.unicamp.br>. Acesso em: 10 fev. 2005.
ROPOLI, E. et al. Orientações para o desenvolvimento de cursos mediados por computador. Campinas: EAD Unicamp, 2002. Disponível em: < http://www.ccuec.unicamp.br/EAD>. Acesso em: 20 abr. 2005.
SANTOS, E. O. dos. Articulação de saberes na EAD online: por uma rede interdisciplinar e... In: SILVA, M (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Edições Loyola, 2003. parte 2. p. 217-230.
TAKAHASHI, Tadao (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. Disponível em: < http://www.socinfo.org.br/livro_verde/download.htm>. Acesso em: 20 abr. 2005.
WICKERT, M.L.S. O futuro da educação à distância no Brasil. Intertexto: gestão da informação, estudos e projetos, Brasília, 1999. Disponível em: <http://www.abt-br.org.br/textos/Educacao_a_ Distancia/futurodaead.pdf>. Acesso em: 04 fev. 2005.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2007 Naira Christofoletti Silveira