Banner Portal
Information literacy: an analysis of the school library of the private schools network in Natal RN
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information competence
Informative skills
School library
Education and learning

How to Cite

FARIAS, Gabriela; GUEDES, Clediane de Araújo. Information literacy: an analysis of the school library of the private schools network in Natal RN. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 110–133, 2007. DOI: 10.20396/rdbci.v4i2.2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2024. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

It presents information literacy as information competence, as well as reporting, in a general way its appearance, development and the importance of its practice in the school library. Focuses on the main information competences: information technology, cognitive processes and life long learning. It reports on the analysis of data obtained from the questionnaire applied in school libraries of the private schools network in the city of Natal RN, as a means to identify and analyze information competence in this environment. The need for school-library integration is presented, as is the need for the insertion of the librarian in the educational community for the creation of educational programs directed towards information competence. 

https://doi.org/10.20396/rdbci.v4i2.2024
PDF (Português (Brasil))

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION – ALA, 1989. Presidential committee on information literacy: final report. Disponível em: < http://www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/whitepapers/presidential.htm > Acesso em: 3 set.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION – ALA. Report of the presidential committee on information literacy: an update on the american library association presential committee on information literacy: final report. Disponível em: < http://www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/whitepapers/progressreport.htm > Acesso em: 3 set. 2005.

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANS – AASL. Using content from information power: building partnerships for learning, 1998. Disponível em: < http://www.ala.org/ala/aasl/aaslproftools/informationpower/InformationLiteracyStandards_final.pdf> Acesso em: 03 set. 2005.

BELLUZZO, R. C. B. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. Educação Temática Digital, Campinas, v.6, n.2, p.27-42, jun.2005a. Disponível em <http://www.bibli.fae.unicamp.br/etd/centraletd.html >. Acesso em: 3 set. 2005.

BELLUZZO, R. C. B. O uso de mapas conceituais para o desenvolvimento da competência em informação: um exercício de criatividade. In: PASSOS, R.; SANTOS, G. C. (Orgs.) Competência em informação na sociedade de aprendizagem. Bauru: Kayros, 2005b.

BELLUZZO, R. C. B et al. Information literacy: um indicador de competência para a formação permanente de professores na sociedade do conhecimento. Educação Temática Digital, Campinas, v.6, n.1, p.81-99, dez.2004a. Disponível em <http://www.bibli.fae.unicamp.br/etd/centraletd.html >. Acesso em: 03 set. 2005.

BELLUZZO, R. C. B; KERBAUY, M. T. M. Em busca de parâmetros de avaliação da formação contínua de professores do ensino fundamental para o desenvolvimento da information literacy. Educação Temática Digital, Campinas, v.5, n.2, p.129-139, jun.2004b. Disponível em < http://www.bibli.fae.unicamp.br/etd/centraletd.html >. Acesso em: 3 set. 2005.

BELLUZZO, R. C. B ; FERES, G. G. Impacto da era digital no acesso e uso da informação e novas condutas de gestão de bibliotecas sob enfoque da competência em informação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba: CBBD, 2005c. 1 CD-ROM

BELLUZZO, R. C. B ; ROSETT, M. Contribuição ao desenvolvimento da competência em informação em bibliotecas públicas paulistas: uma experiência com apoio de oficinas de trabalho. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2005 Curitiba. Anais... Curitiba: CBBD, 2005d. 1 CD-ROM CAMPELLO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n.3, p. 28-37, set./dez.2003. Disponível em <http://www.scielo.br >. Acesso em: 20 jul. 2005.

DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001.173f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

DUDZIAK, E. A. Competência em informação: melhores práticas educacionais voltadas para a information literacy. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba: CBBD, 2005. 1 CD-ROM.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n.1, p. 23-35, jan./abr.2003. Disponível em <http://www.scielo.br >. Acesso em: 20 jul. 2005.

FAQUETI, M. F.; VANIN, M.; BLATTMANN, U. Apresentação de trabalhos escolares: a biblioteca no processo de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba: CBBD, 2005. 1 CD-ROM

FERREIRA, A. B. de H. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 3. ed. Curitiba: Positivo, 2004. p. 2120.

GENTILE, P.; BENCINI, R. Aprender (e desenvolver) competências. Revista Nova Escola, São Paulo, n.135, p.12-17, set. 2000.

HATSCHBACH, M. H. de L. Information literacy: aspectos conceituais e iniciativas em ambiente digital para o estudante de nível superior. Rio de Janeiro, 2002. 108f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - UFRJ/ECO-MCT/IBICT, Rio de Janeiro, 2002.

KUHLTHAU, C. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para o ensino fundamental. Tradução de Bernadete Santos et al. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

MANIFESTO IFLA/UNESCO PARA BIBLIOTECA ESCOLAR. Edição em língua portuguesa traduzida por Neusa Dias de Macedo. UNESCO: São Paulo, 1999. Disponível em: < http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf>. Acesso em: 3 set. 2005.

MIRANDA, S. V. Identificando competências informacionais. Ci. Inf., Brasília, v.33, n.2, p. 112-122, maio/ago.2004. Disponível em < http://www.scielo.br >. Acesso em: 20 jul. 2005.

NATIONAL FORUM ON INFORMATION LITERACY - NFIL. Disponível em: < http://www.infolit.org>. Acesso em: 5 set. 2005.

PASSOS, R.; SANTOS, G. C. (Orgs.).Competência em informação na sociedade de aprendizagem. Bauru: Kayros, 2005.

RIO GRANDE DO NORTE. Secretaria do Planejamento e das finanças. Instituto de desenvolvimento econômico e Meio ambiente do Rio Grande do Norte. Anuário estatístico: Rio Grande do Norte – 2003. Natal: [s. n.], 2003.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO MÉDIA E TECNOLÓGICA. Ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC; SEMTEC, 2002. (PCN + ensino médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais).

TAKAHASHI, T. (Org.) Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. 203p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2007 Gabriela Farias, Clediane de Araújo Guedes

Downloads

Download data is not yet available.