Banner Portal
The shaping of information professionals to act in health area: competencies’ identification
HTML (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Health information
Professional formation
Professional competencies
Interdisciplinarity.

How to Cite

BERAQUET, Vera S. M.; CIOL, Renata; OLIVEIRA, Simone L. G. de; CHIAVARO, Natalia M.; CHAGAS, Márcio Alexandre N. The shaping of information professionals to act in health area: competencies’ identification. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 1–16, 2006. DOI: 10.20396/rdbci.v3i2.2041. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2041. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This work presents the findings of a research supported by CNPq, which has had as main objective identify the required abilities of an information professional who intends to work in the health area, according to new informational and educational demands. The qualitative method was used, with exploratory field-work involving an intentional sample of 36 subjects from the city of Campinas (SP, Brazil), from the Health, Education and Information Science areas, who were interviewed. The search pointed out, among other results, the basic disciplines that should be contained in a program of such a nature, its place in the curriculum, as well as the essential abilities needed by the health information librarian. 

https://doi.org/10.20396/rdbci.v3i2.2041
HTML (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

References

BUFREM, L. S.; PEREIRA, E. C. Os profissionais da informação e a gestão de competências. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 170-181, jul./dez. 2004.

HJORLAND, B. Library and information science and the philosophy of science. Journal of Documentation, v. 61, n. 1, p. 5-10, 2005.

JASPERS, M. W.; FOCKENS, P.; RAVESLOOT, J. H.; LIMBURG M.; ABU- HANNA, A. Fifteen years medical information sciences: the Amsterdam curriculum. Internacional Journal of Medical Informatics, v. 73, n. 6, p. 465-477, June 2004.

MARTELETO, R. M.; LARA, M. L. G. Sobre o workshop de Ciência da Informação: políticas e estratégias de pesquisa e ensino na pós-graduação. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO – ANCIB, 2004, Niterói. Workshop de Ciência da Informação: políticas e estratégias de pesquisa e ensino na pós-graduação. ANCIB/UFF, 2004.

MIRANDA, S. V. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 112-122, maio/ago. 2004.

MORIN, E. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

SAREWITZ, D. Frontiers of illusion: science, technology and the politics of progress. Philadelphia: Temple, 1996.

SCHACHER, L. F. Clinical librarianship: its value in medical care. Annals of Internal Medicine, v. 134, n. 8, p. 717-720, 2001.

TERRA, J. C. C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. 2. ed. São Paulo: Negócio Editora, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2006 Vera S. M. Beraquet, Renata Ciol, Simone L. G. de Oliveira, Natalia M. Chiavaro, Márcio Alexandre N. Chagas

Downloads

Download data is not yet available.