Banner Portal
The acting librarian at university libraries in the xxi century
PDF (Português (Brasil))

Keywords

University library. Information technology. Information explosion. Librarian. Professional competence.

How to Cite

SANTA ANNA, Jorge; CALMON, Maria Aparecida de Mesquita. The acting librarian at university libraries in the xxi century: the need to adapt to the modern information professional (MIP). RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 49–67, 2015. DOI: 10.20396/rdbci.v14i1.2127. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2127. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The diversity in the provision of services and products is one of the most striking features of the university libraries (BU). This diversity expands constantly, especially with the increasing use of new technologies and the accumulation of information generated, what did trigger the need to expand the skills and characteristics of professionals working in these units of information. To accompany these changes, librarians need to acquire new skills, adapting to an innovative professional, categorized as Modern Information Professional ( MIP ) profile. Therefore, this study aims to present the characteristics and skills of librarians active in BU, relating them to the MIP profile. To this end, the article discusses, based on the literature, the context in which are located the BUs as well as the main activities provided, and the skills necessary for librarians to be considered MIP. Finally, a study was conducted in a BU A questionnaire was administered to 15 librarians in order to investigate their skills. After analyzing and comparing the knowledge of these subjects with the MIP, it is concluded that the MIP skills are practiced by librarians who work at BU, being necessary a priori investment in continuing education. This training is practiced by professionals in different ways, and also made possible by the information unit , health professionals should promote itself this need and desire for constant improvement, with a view to consolidating the continuous improvement of services in these units of information.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v14i1.2127
PDF (Português (Brasil))

References

BEM, Roberta Moraes de. NUEMBERG, Adriano Henrique; PEREIRA, Clarissa Agostini; RICHTER, Marivone. O papel da Biblioteca Universitária na vida acadêmica do estudante com deficiência: Ambiente de Acessibilidade Informacional da UFSC. In: AMBONI, Narcisa de Fátima (Org.). Gestão de bibliotecas universitárias: experiências e projetos da UFSC. Florianópolis: UFSC, 2013, p. 69-78.

CARVALHO, Maria Carmen Romcy de. Apresentação. In: Nídia, Lubisco. Biblioteca universitária: elementos para o planejamento, avaliação e gestão. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 9-10.

CASTRO, César Augusto. Profissional da informação: perfis e atitudes desejadas. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 10, n. 1, 2000.

CUNHA, Murilo Bastos da. Construindo o futuro: a biblioteca universitária brasileira em 2010. Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 1, p. 71-89, jan./abr. 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n1/v29n1a8.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2014.

______. A biblioteca universitária na encruzilhada. Data GramaZero. Revista de Ciência da Informação, v.11, n.6, dez./2010. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/dez10/Art_07.htm>. Acesso em: 2 out. 2013.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS (IFLA). Manifesto para as bibliotecas digitais. 2013. Disponível em: <http://biblioo.info/ vwp-content/uploads/2012/11/Manifesto-IFLA.pdf>. Acesso em: 3 out. 2013.

GARCEZ, Eliane Maria Stuart; RADOS, Gregório J. Varvakis. Biblioteca híbrida: um novo enfoque no suporte à educação a distância. Ci. Inf., Brasília, v. 31, n. 2, p. 44-51, maio/ago. 2002. Diponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v31n2/12907.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2013.

GUIMARÃES, José Augusto Chaves. Moderno Profissional da Informação: elementos para sua formação no Brasil. Transinformação, Campinas, v. 9, n. 1, p. 124-137, 1997.

LUBISCO, Nidia. O seminário avaliação da biblioteca Universitária brasileira: contexto, dinâmica e resultados. In: ______ (Org.). Biblioteca universitária: elementos para o planejamento, avaliação e gestão. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 17-43.

MARCHIORI, Patrícia Zeni. Eram os deuses astronautas? Ou são os bibliotecários profissionais da informação? São Paulo: APB, 1996.

MILANO, Manoelle Cristine Dalri; DAVOK, Delsi Fries. Consultor de informação: serviços prestados Por empresas de consultoria nas áreas de Biblioteconomia e gestão da informação. Revista ACB, Florianópolis, v.14, n.1, p.253-278, jan./jun., 2009. Disponível em: <http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/658/726>. Acesso em: 27 mar. 2014.

MIRANDA, Antônio Carlos. Desenvolvimento de coleções em Bibliotecas universitárias. Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 01-19, jan./jun. 2007.

PONJUÁN DANTE, Glória. Perfi l del profesional de información del nuevo milenio. In: VALENTIM, Marta Lígia (Org.). Profissionais da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000, p.91-105.

SANTA ANNA, Jorge. (Re)pensando o fazer bibliotecário: da posse informacional ao acesso. In: SEMINÁRIO DE INFORMAÇÃO EM ARTES, 3. Rio de Janeiro: REDARTE, 2013, 01 CD.

SANTA ANNA, Jorge; PEREIRA, Gleice; CAMPOS, Suelen de Oliveira. Sociedade da Informação x Biblioteconomia: em busca do Moderno Profissional da Informação (MIP). In: SEMINÁRIO DE INFORMAÇÃO EM ARTES, 3. Rio de Janeiro: REDARTE, 2013, 01 CD.

SANTA ANNA, Jorge; GERLIN, Meri Nadia; SIQUEIRA, Poliana. A tecnologia da informação e seus reflexos no serviço de referência da Biblioteca Central da UFES. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: FEBAB, 2013. p. 1-14. Disponível em: <http://portal.febab.org.br/anais/article/view/1373>. Acesso em: 2 out. 2013

SILVEIRA, Fabrício José Nascimento da. O bibliotecário como agente histórico: do “humanista” ao “Moderno Profissional da Informação. Inf. & Soc., João Pessoa, v. 18, n.3, p. 83-94, set./dez. 2008. Disponível em: <http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/1873/2275>. Acesso em: 2 out. 2013.

SMIT, Johanna W. O profi ssional da informação e sua relação com as áreas de Biblioteconomia/Documentação, Arquivologia e Museologia. In:

VALENTIM, Marta Lígia (Org.). Profissionais da informação: formação, perfi l e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000, p.119-134.

TAMMARO, Anna Maria; SALARELLI, Alberto. A biblioteca digital. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

TARAPANOFF, Kira. Perfil do profissional da informação no Brasil: diagnósticos de necessidades de treinamento e educação continuada. Brasília: Instituto Euvado Lodi, 1997.

VALENTIM, Marta Lígia Pomin. O moderno profissional da informação: formação e perspectiva profissional. Encontros Bibli: Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Florianópolis, n.9, p.16-27, jun. 2000.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.