Banner Portal
The role of community library in construction of human rights
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Caranguejo Tabaiares Communitiy Library. Human rights. Non-formal education. Literature. Mediation.

How to Cite

SALCEDO, Diego Andres; ALVES, Mariana. The role of community library in construction of human rights. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 561–578, 2015. DOI: 10.20396/rdbci.v13i3.8635770. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8635770. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Assumes that the community library, named here as non-formal education institution, seeks to emancipate individuals from the community in which it operates, with practices that promote human rights. For this, promotes and provides access to books, literature and creates conditions and practices in reading mediation. For purposes of research, then, was made an exploratory qualitative work, divided into three stages: literature review, observation and interview. The research was focused at the Crab Tabaiares Community Library, located in a slum neighborhood at Recife. Found that the literature reading activities provided literacy of children; written appropriation by the residents and mediators; social and environmental awareness; contact with the French foreign language and cultural aspects of France. Verified that this type of social activity creates the conditions for emancipation and professionalization of the mediators involved. Concluded that not only is remarkable the perseverance in the face of economic and social difficulties or belief in militancy of reading taste and emergency affections, but particularly it is a collective action on behalf of Human Rights.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v13i3.8635770
PDF (Português (Brasil))

References

ARENDT, Hannan. As origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo e totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

BIBLIOTECA Comunitária Caranguejo Tabaiares. Disponível em: < http://goo.gl/6M1Uym>.

Acesso em: 10 jun. 2013.

BONAVIDES, Paulo. Curso de Direito Constitucional. 26. ed. São Paulo: Malheiros, 2011.

BORGES, Alci Marcus Ribeiro. Direitos humanos: conceitos e preconceitos. Jus Navigandi, Teresina, ano 11, n. 1248, 1 dez. 2006. Disponível em: < http://jus.com.br/artigos/9225>. Acesso em: 21 set. 2013.

BOTELHO, C. do N. A formação do bibliotecário e as bibliotecas comunitárias. 2010. 53 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Biblioteconomia) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2007.

CÂNDIDO, Antônio. Direito à Literatura. In: LIMA, Aldo de et al. O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 17-40.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos. São Paulo: Cortez, 2010.

______. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 2001.

LAJOLO, Marisa. Leitura e Literatura: direito, dever ou prazer? In: LIMA, Aldo de et al. O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 115-124.

NERY JÚNIOR, Nelson; NERY, Rosa M. de Andrade. Constituição Federal Comentada e Legislação Constitucional. 3. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2012.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. A Literatura no território dos Direitos Humanos. In: LIMA, Aldo de et al. O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 93-114.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

O MANIFESTO. Disponível em:< http://goo.gl/Yw7Y0O>. Acesso em: 15 jul. 2013

O QUE é uma Biblioteca Comunitária? Disponível em: < http://goo.gl/FiFMBc>. Acesso em: 25 set. 2013.

PIOVESAN, Flávia. Direitos Humanos e justiça internacional: um estudo comparativo dos sistemas regionais europeu, interamericano e africano. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

SALCEDO, Diego A. O problema das bibliotecas públicas: a ressignificação desses espaços como emergência de sua visibilidade. Biblioo: cultura informacional, Rio de Janeiro, 18 out. 2013. Disponível em: < http://goo.gl/LQA1nL>. Acesso em 23 out 2013.

SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. 32. ed. São Paulo: Malheiros, 2009.

SILVA, Paulo Thadeu Gomes da. Literatura. Dicionário de Direitos Humanos. Escola Superior do Ministério Público da União- ESMPU, 2010 Disponível em: < http://goo.gl/7LvJie>.

TRILLO, Jaume. A educação não formal. In: TRILLA, Jaume; Elie Ghanem. Educação formal e não-formal: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2001.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.