Banner Portal
Business processes management: a study from library integrated system of São Carlos
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Library. BPM. Business processes management. Public management. Process integration. Process mapping.

How to Cite

GIVIANI, Thatiane Aparecida de Lima; ARGOUD, Ana Rita Tiradentes Terra. Business processes management: a study from library integrated system of São Carlos. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 526–545, 2015. DOI: 10.20396/rdbci.v13i3.8635782. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8635782. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper presents a study from Division of Information Technical Treatment belonging to the Library Integrated System of São Carlos City (SIBI-SC). Technical Treatment is responsible for receiving works, classification and indexing, tipping, availability on the collection and inventory of all library materials of system integrators libraries. The aim is to map the processes from division of technical treatment of the system, since its acquisition to its availability to the user. For such, the study applied the business process modeling approach. The methodological procedures used in the research include action research and bibliographic research. The result of mapping identified critical points for which solutions were proposed, aiming to improve the services provided by the system.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v13i3.8635782
PDF (Português (Brasil))

References

ANEEL (Agência Nacional de Energia Elétrica). Manual de gestão de processos organizacionais da ANEEL. 4.ed., 2012, 69p. Disponível em: < http://www.aneel.gov.br/arquivos/word/Manual_de_Gest%C3%A3o_de_Processos_RM_capa.doc>. Acesso em: 07 mai. 2014.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Secretaria de Logística e Tecnologia da Informação. Departamento de Governo Eletrônico. Guia de gestão de processos de governo. Brasília, 2011, 25p. Disponível em: < http://www.governoeletronico.gov.br/acoes-e-projetos/e-ping-padroes-de-interoperabilidade/guia-de-gestao-de-processos-de-governo>. Acesso em: 15 mai. 2014.

CAMPOS, Eneida Rached. Metodologia de gestão por processos. Grupo GEPRO da UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas). Campinas: UNICAMP, 2007, 162p. Disponível em: < http://www.ccuec.unicamp.br/gepro/pdf/Metodologia_22102007.pdf>. Acesso em: 08 mai. 2014.

DAVENPORT, Thomas H. Reengenharia de processos: como mudar na empresa através da tecnologia de informação. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

FORTUNATO JUNIOR, Rogério. Modelagem de processos de negócios: uma abordagem ao processo de execução de obras na Universidade Federal de São Carlos. 2010, 170p. Monografia (Pós-Graduação em Engenharia de Produção), Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. Disponível em: < http://www.srh.ufscar.br/blog/cqa/wp-content/uploads/MONOGRAFIA_ROGERIO_FORTUNATO_JR_MPN_OBRAS_UFSCAR.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2013.

GONÇALVES, José Ernesto Lima. As Empresas são grandes coleções de processos. RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 6-19, 2000.

HAMMER, Michael; CHAMPY, James. Reengenharia – revolucionando a empresa. 15. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1994.

LACERDA, Rogerio Tadeu de Oliveira; ENSSLIN, Leonardo; ENSSLIN, Sandra Rolim. Metodologia de gestão de processos e dynamic capabilities. Revista de Administração FACES Journal, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 111-134, jul./set. 2012.

NUNES, Andressa Silva. Especificação de requisitos para o desenvolvimento de um aplicativo de gestão para a biblioteca do Colégio Jardim Anchieta. 2012, 48 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia, Habilitação em Gestão da Informação), Centro de Ciências Humanas e da Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: < http://www.pergamumweb.udesc.br/biblioteca/index.php?resolution2=1024_1 >. Acesso em: 19 mar. 2014.

OLIVEIRA, Saulo Barbará de. (Org). Gestão por processos: fundamentos, técnicas e modelos de implementação: foco no sistema de gestão da qualidade com base na ISO 9000:2000. 2.ed. 1 reimpr. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2011.

OLIVEIRA, Greissi Gomes; AMARAL, Roniberto Morato do. Mapeamento de processos em bibliotecas: um estudo de caso em uma biblioteca do Instituo Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. In: XVII SNBU - SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 2012, Gramado. Anais... Porto Alegre: UFRS, 2012. Disponível em: < http://200.136.214.89/nit/refbase/arquivos/oliveira/2012/603_Oliveira+Amaral2012.pdf>. Acesso em: 06 out. 2013.

PAVANI JUNIOR, Orlando; SCUCUGLIA, Rafael. Mapeamento e gestão por processos – BPM. São Paulo: MBooks, 2011.

PEREIRA, Neocles Alves; ARGOUD, Ana Rita Tiradentes Terra. Unidade 1: Ferramentas de apoio à gestão por processos, 2013a. In:______. Gestão por processos. São Carlos: UFSCar/UAB, 2013. 77p. Apostila. Disponível em: < http://ead.sead.ufscar.br>. Acesso em: 5 ago. 2014.

PEREIRA, Neocles Alves; ARGOUD, Ana Rita Tiradentes Terra. Unidade 2: Gestão por processos, 2013b. In:______. Gestão por processos. São Carlos: UFSCar/UAB, 2013. 87p. Apostila.Disponível em: < http://ead.sead.ufscar.br>. Acesso em: 5 ago. 2014.

SANTOS, Luciano Costa. Projeto e análise de processos de serviços: avaliação de técnicas e aplicação em uma biblioteca. 2000, 110f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção), Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. Disponível em: < http://www.lgti.ufsc.br/public/luciano.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2014.

SANTOS, Luciano Costa; FACHIN, Gleisy Regina Bóries; VARVAKIS, Gregorio. Gerenciando processos de serviços em bibliotecas. Ciência da Informação, v. 32, n. 2, p. 85-94, 2003. Disponível em: < www.scielo.br/pdf/ci/v32n2/17037.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2013.

SANTOS, Luciano Costa; VARVAKIS, Gregorio. Servpro: uma técnica para a gestão de operações de serviços. Revista Produção, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 34-45, 2002. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/prod/v12n1/v12n1a03.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2013.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Gestão Pública. Guia de modelagem de estruturas organizacionais: metodologia de gestão por processos. São Paulo, 2006, 5p. Disponível em: < http://www.gestaopublica.sp.gov.br/conteudo/guia/Exercicio_3.pdf>. Acesso em 20 ago. 2014.

SEBRAE (Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas). Metodologia de modelagem e gestão de processos. 2007, 119p. Disponível em: < http://gestaodeprocessos.sebrae.com.br/getinfoitemembeddedfile_ID=14308.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2014.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 14.ed. São Paulo: Cortez, 2005.

TOLEDO, José Carlos de. Visão geral dos métodos para análise e melhoria da qualidade. 2007, 14p. Disponível em: < http://www.gepeq.dep.ufscar.br/arquivos/Apostila Ger de Processos-09092008.pdf> . Acesso em: 25 jul. 2014.

TOLEDO, José Carlos de; BORRÁS, Miguel Ángel Aires; MERGULHÃO, Ricardo Coser; MENDES, Glauco Henrique de Souza. Qualidade: gestão e métodos. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

VALLE, Rogerio; OLIVEIRA, Saulo Barbará de. (Org.). Análise e modelagem de processos de negócio: foco na notação BPMN (Business Process Modeling Notation). 1.ed. 4.reimpr. São Paulo: Atlas, 2012.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 9 ed. São Paulo: Atlas, 2007.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.