Banner Portal
The configuration of the books’ space within the classroom
Português (Português (Brasil))
Inglês (Português (Brasil))

Keywords

Books. Physical space. School material culture.

How to Cite

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. The configuration of the books’ space within the classroom. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 348–362, 2016. DOI: 10.20396/rdbci.v14i2.8643592. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8643592. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text assumes for present and understand how the books are arranged in different physical spaces, inside the classroom, and how are they perceived by teachers and students, by regulating actions and performances of the subjects. To this end, a field research, from the collection of different images of the school environments in which the books are exposed. The analysis of the images if the theoretical concepts behind about space to articulate the idea of Rodriguez, school culture, the perception of Vidal and school material culture of Viñao Frago and Escolano Benito. Upon reflection, in the design of materiality of the book and, according to Chartier. The observations of the images indicate actions of spreading a school environment of interaction with the book, characterized now by the mobility of physical space, now determined by the need for visibility and demarcation of a normal space, in order to prioritize access to the books and the taming of the reader
https://doi.org/10.20396/rdbci.v14i2.8643592
Português (Português (Brasil))
Inglês (Português (Brasil))

References

BOJUNGA, Lygia. Livro: um encontro. 6. ed. Rio de Janeiro: Casa Lygia Bojunga, 2004.

BRASIL. Código do Consumidor. Lei nº 8.078, de 11 de setembro de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8078.htm>. Acesso em: 22 fev. 2016.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: planejamento escolar: alfabetização e ensino da língua portuguesa, ano 1, unidade 2. Brasília: MEC; SEB, 2012.

CARPINTEIRO, Antônio Carlos; ALMEIDA, Jaime Gonçalves. Teorias do espaço.

Brasília: Universidade de Brasília, 2008.

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

ESCOLANO BENITO, Agostín. El espacio escolar como escenario y como representación. Revista Teias, Rio de Janeiro, v.1, n.2, p. 1-12, 2000.

ESCOLANO BENITO, Agostín. El livro escolar como espacio de memoria. In: OSSENBAH, G.; SOMOZA, M. (eds.) Los mauales escolares como fuente para la historia de la educación en America Latina. UNED: Madrid, 2001.

FERNANDES, Rogério. Cultura de escola: entre as coisas e as memórias. Pro-Posições, Campinas, v.16.n.1 (46), p.19-39, jan./abr. 2005.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. O livro objeto de estudo e de memória de leitura. 2009, fs. 189. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Um livro, diferentes modos de ler. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.29, n.56, p.27-35, 2011.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. O livro que “abre caminhos”: entre experiências de leitura, representações e afetividade. Revista Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, n.3, n.1, p.1-15, jan./jun., 2012.

GOULEMOT, Jean Marie. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger. Práticas da leitura. São Paulo: Estação da Liberdade, 2001. (1996?)

MUÑOS RODRÍGUEZ, Jose Manuel. El lenguage de los espacios: interpretación em términos de educaión. Teoria y Educación, Salamanca, v.17, p. 209-226, 2005.

TOZZI, Juliana Bernardes. Educação, infância e leitura: contribuições da teoria dos processos civilizadores de Norbert Elias. Pro-Posições, Campinas, v.24, n.2 (71), p. 127-145, maio/ago. 2013.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes. As lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. Campinas: autores Associados, 2005.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.14, p.19-24, maio/ago. 2000.

VIDAL, Diana Gonçalves. No interior da sala de aula: ensaio sobre cultura e prática escolares. Currículo sem fronteiras, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 25-41, 2009.

VIDAL, Diana Gonçalves. O exercício disciplinado do olhar: livros, leituras e práticas de formação docente do Instituto de Educação do Distrito Federal (1932-1937). Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2001.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestones. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 0, p. 63-82, 1995.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.