Banner Portal
Development of universities and academic libraries in the middle age to modernity
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Supplementary Files

Sem título (Português (Brasil))

Keywords

Academic library. Middle Age. Modern Age.

How to Cite

DIÓGENES, Fabiene Castelo Branco; CUNHA, Murilo Bastos da. Development of universities and academic libraries in the middle age to modernity. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 99–129, 2017. DOI: 10.20396/rdbci.v15i1.8646007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8646007. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The essay analyzes the origin of universities, their struggles for autonomy, administrative organization and curricular structure and an account of the existence of libraries linked to universities, from the Middle Age to Modernity. In the nineteenth century, education is assumed by the State and provides a legal cover to universities scientific and pedagogical freedom. The university library had its development over the centuries, trying to keep up with changes. However, it is during this century that some service and were emerging the understanding of the relationship between the university library and the university. However, it was after the Second World War, that teaching begins his walk to the mass school, and the university library becomes an important part of the university. There is a growing emphasis on access for collections, state funding for collections development and structuring of their libraries, cooperation and automation activities. These changes begin to transform the way products and services of academic libraries. From 1970, new technologies penetrate in these areas and universities and their libraries affected due to such technologies. Reform proposals emerge generating new challenges for these two centennial institutions.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v15i1.8646007
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

ABRANTES, Paulo César Coelho. Imagens da natureza, imagens de ciência. São Paulo: Papirus, 1998.

ANDERY, Maria Amália et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. 11. ed. São Paulo: EDUC, 2002.

AZEVEDO, Janete M. Lins de. A educação como política pública. São Paulo: Autores Associados, 2004.

BARROSO, J. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 26, n. 92, p. 725-751, 2005. Disponível em: www.scielo.br/pdf/es/v26n2/v26n2a02.pdf Acesso em: 27 nov. 2010.

BOBBIO, N. Estado, governo e sociedade: para uma teoria geral da política. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

BODEN, Dana W. R. A history of the utilization of technology in academic libraries. Educational Research Information Center (ERIC), Washington, DC, 1993. Disponível em: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED373806.pdf. Acesso em: 13 maio 2011.

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. v. 1.

CUNHA, Murilo Bastos da. Construindo o futuro: a biblioteca universitária brasileira do ano 2000. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 1, p. 71-89, jan. /abr. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n1/v29n1a8.pdf. Acesso em: 2 dez. 2008.

DUDZIAK, E. A. Ecossistemas bibliotecários: novos paradigmas das bibliotecas universitárias e sua relação com a inovação educativa numa sociedade do conhecimento. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS (SNBU), 15., 2008, São Paulo, SP. Anais eletrônicos, São Paulo: CRUESP, 2008. p. 1-11. Disponível em: http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/12672/1/SNBU_2008.pdf. Acesso em: 4 dez. 2011.

DUPAS, Gilberto. Ética e poder na sociedade da informação: de como a autonomia das novas tecnologias obriga a rever o mito progresso. São Paulo: UNESP, 2001.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: a formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Zahar, 1993. v. 2.

ESCOLAR SOBRIÑO, Hipólito. História de las bibliotecas. 3. ed. Madrid: Fundación Geman Sanches Ruipérez, 1990.

FERREIRA, Suely. A universidade do século XXI: concepções finalidades e contradições. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. 305 f. Disponível em: http://bdtd.ufg.br/tedesimplificado/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=751. Acesso em: 16 mar. 2010.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

GOODY, Jack. O roubo da história: como os europeus se apropriam das ideias e invenções do Oriente. Tradução de Luiz Sergio Duarte da Silva. São Paulo: Contexto, 2008.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. 14. ed. São Paulo: Loyola, 1989.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX, 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HORTALE, Virginia Alonso; MORA, José-Ginés. Tendência das reformas da educação superior na Europa no contexto do processo de Bolonha. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 25, n. 88, p. 937-960, out. 2004. Especial. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v25n88/a14v2588.pdf. Acesso em: 20 abr. 2011.

IANNI, Octavio. O Estado-Nação na época da globalização. Econômica: Revista da Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal Fluminense, Niterói, v. 1, n. 1, p. 105-118, jun. 1999. Disponível em: http://boletimef.org/biblioteca/576/O-Estado-Nacao-na-epoca-da-globalizacao. Acesso em: 15 de nov. 2011.

JAPIASSÚ, Hilton. O projeto masculino-machista da ciência moderna. In: SOARES, Luiz Carlos (org.). Da revolução científica à big (Business) science. São Paulo: HUCITEC, 2001, p. 67-104.

LE GOFF, Jacques. Os intelectuais da Idade Média. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

LYOTARD, J.F. A condição pós-moderna. Lisboa: Gradiva, 1985.

LIMA, L. C.; AZEVEDO, M. L. N.; CATANI, A. M. O processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a Universidade Nova. Avaliação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/ v13n1/a02v13n1.pdf. Acesso em: 13 set. 2009.

MAGALHÃES, António M. A identidade do ensino superior: política, conhecimento e educação, numa época de transição. Porto: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004. (Série Textos Universitários de Ciências Sociais e Humanas).

MCKITTERICK, David. A biblioteca como interação: a leitura e linguagem da bibliografia. In: BARATIN, Marc; JACOB, Christian (Org.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidente. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006. p. 94-107.

MENEGHEL, Stela Maria. A crise da universidade moderna no Brasil. REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 25., 29 set. 2002, Caxambu, MG. [Anais eletrônicos], Caxambu, 2002. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/25/stelamariameneghelt11.rtf. Acesso em: 18 mar. 2010.

MENEGHEL, Stela Maria. Políticas de modernização da universidade no Brasil: a reforma universitária de 1968 e a LDB/96. E-GOV, Portal de e-governo, inclusão digital e sociedade do conhecimento, Brasília, [2002]. Disponível em: http://www.buscalegis.ufsc.br/revistas/files/anexos/29119-29137-1-PB.pdf. Acesso em: 18 out. 2011.

NOBRE, Renarde Freire. Weber e o racionalismo ocidental. In: CARVALHO, Alonso Bezerra; BRANDÃO, Carlos da Fonseca. Introdução à sociologia da cultura: Max Weber e Norbert Elias. São Paulo: Avercamp, 2005.

OLLÈ, James G. Library history: an examination guidebook. London: Clive Bingley, 1971.

OPUSZKA, Paulo Ricardo. Racionalização, Civilização e história social do conhecimento: Diálogos entre Weber, Elias e Peter Burke para uma Aproximação de discursos sobre Intervenção Social. Cadernos da Escola de Direito e Relações Internacionais, Curitiba, a. 14, v. 1, p. 317-334, 2011. Disponível em: http://Apps.Unibrasil.Com.Br/Revista/Index.Php/Direito/Article/Viewfile/458/379. Acesso em: 31 nov. 2011.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no séc. XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade nova. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar de. A universidade no séc. XXI: para uma universidade nova. Coimbra, Portugal: Almedina, 2008.

SOARES, Luiz Carlos. O nascimento da ciência moderna: os caminhos diversos da revolução científica nos séculos XVI e XVII. In: SOARES, Luiz Carlos (Org.). Da revolução cientifica à big (business) science. São Paulo: HUCITEC, 2001. p. 17-66.

SZMRECSÁNYI, Tamás. Espaços de história econômica da ciência e da tecnologia. In: SOARES, Luiz Carlos (Org.). Da revolução cientifica à big (business) science. São Paulo: HUCITEC, 2001. p. 155- 200.

VERGER, Jacques. Homens e saber na Idade Média. São Paulo: EDUSC, 1999.

WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Brasília: Universidade de Brasília, 1994-1999. 2 v.

WEINER, Sharon Gray. The History of academic libraries in the United States: a review of the literature. Library Philosophy and Practice, Lincoln, NE, v. 7, n. 2, 2005. Disponível em: http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/weiner.htm. Acesso em: 15 set. 2011.

Wikipédia, a enciclopédia livre. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Estado_de_bem-estar_social. Acesso em: 6 de jun. 2011.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.