Banner Portal
Henri Cartier Bresson's decisive instante and indexation: an exploratory study of photography indexing methods
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Supplementary Files

Fotografia 1 (Português (Brasil))
Fotografia 2 (Português (Brasil))
Fotografia 3 (Português (Brasil))
Fotografia 4 (Português (Brasil))
Fotografia 5 (Português (Brasil))

Keywords

Photography indexing. Indexing. Henri Cartier Bresson. Instant decision.

How to Cite

ZANON, Welington Rodrigo; SABBAG, Deise Maria Antonio. Henri Cartier Bresson’s decisive instante and indexation: an exploratory study of photography indexing methods. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 693–714, 2017. DOI: 10.20396/rdbci.v15i3.8648748. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8648748. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The research presents photography indexing methods from the perspective of Henri Cartier Bresson's work and the decisive instant. The methodology is exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using documental research procedures, survey and content analysis. The research was based on the method of classification and indexing by studying the best indexing method for the photographs of Henri Cartier-Bresson, in order to extract as much information as possible from the visual representation of the document (photographs), and to minimize the losses in this transcription. For this, we used the four methods of indexing of photographs developed by the authors Panofsky (1986), Smit (1986), Manini (2002) and Rodrigues (2007), applying them to three (03) Bresson photographs. After the application, we performed a comparative analysis and discussion of the results.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v15i3.8648748
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

ALVES, Raphael Freire, CONTANI, Miguel. O Instante Decisivo: uma estética anárquica para o olhar contemporâneo, discursos fotográficos. Londrina, v.4, n.4, p.127-144, 2008.

ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE PHOTOGRAPHIA. Henri Cartier-Bresson’s scrapbook photographs 1932-46. 24 jan. 2007. Disponível em: http://apphotographia.blogspot.com.br/2007/01/blog-post_31.html. Acesso em: 15 abril 2017.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castanõn Guimarães. 7° Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAZIN, Andre. Ontologia da imagem fotográfica. In. XAVIER, Ismail (Org.) A existência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1991.

CARTIER-BRESSON, Henri. O instante decisivo. In. BACELLAR, Mario Clark (Org). Fotografia e Jornalismo. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes (USP), 1971, pp. 19-26.

CARTIER-BRESSON, Henri. O imaginário segundo a natureza. São Paulo: GG Brasil, 2004.

CHALHUB, Samira. A metalinguagem. São Paulo: Ática, 2002.

COUCHOT, E. Esthtétique de las simulation, une responsabilité assistée. Art Presse, sept-oct., 1999 (Número especial sobre as novas tecnologias).

FONDATION HENRI CARTIER-BRESSON. Henri Cartier-Bresson (1908-2004). Paris: [s.l.], 2011. Disponível em: http://www.christies.com/lotfinder/Lot/henri-cartier-bresson-1908-2004-downtown-manhattan-new-5494251-details.aspx. Acesso em: 15 abril 2017.

HENRI Cartier-Bresson. Galeria. Fotografia e Fotógrafos. s.d. Disponível em: http://galeria.obviousmag.org/fotografia/bresson/page/3. Acesso em: 15 abril 2017.

KOSSOY, Boris. Fotografia e História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 1999.

LARA, M. L. G. de. Representação e linguagens documentárias: bases teórico- metodológicas. 1999. 208 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

LE GOFF, Jacques. História e memória. E. ed. Campinas: Ed. Unicamp, 2003.

MANINI, Miriam P. Análise documentária de fotografias: um referencial de leitura de imagens fotográficas para fins documentários. São Paulo, 2002. Tese (doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, USP.

MANINI, Miriam P. Aspectos informacionais do tratamento de documentos fotográficos tradicionais e digitais. Brasilia, 2009. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xenancib/paper/viewFile/3156/2282/. Acesso em: 22 agosto de 2016.

MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2015. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/busca?r=&f=&t=&palavra=memória. Acesso em: 17 mar 2017.

MOREIRA, Mirian. Retratos de Família, leitura da fotografia histórica. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, 1993.

OLIVEIRA, Rafael Alves de. Metodologias para indexação de imagens fotográficas em ambiente web. Disponível em:

http://docplayer.com.br/15125695-Metodologias-para-indexacao-de-imagens-fotograficas-em-ambiente-web.html. Acesso em 28 de Ago. de 2016.

PANOFSKY, E. Iconografia e Iconologia: Uma introdução ao estudo da arte da Renascença. In: Significado nas Artes Visuais. Tradução: Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2ª ed., 1986, p. 47-65.

RODRIGUES, R. C. Análise e tematização da imagem fotográfica. 2007. CI. Inf., Brasilia, v. 36, n.36, n.3, p.67-76, set./dez.2007.

SANTANA, Lucia. INFOESCOLA (São Paulo, SP). A fotografia de Henri Cartier Bresson. Artes. 2016. Disponível em: http://www.infoescola.com/artes/a-fotografia-de-henri-cartier-bresson/. Acesso em: 27 junho 2016.

SMIT, Johanna W. Análise da imagem: Um primeiro plano. In. SMIT, Johanna W. (coord.). Análise documentária: Análise da Síntese. Brasília: IBICT, 1987. Cap. 6

SMIT, johanna W. INFORMARE – cad. Prog. Pós-grad. Ci. Inf., Rio de Janeiro, v.2, n.2, p. 28-36, jul./dez.1996.

SMIT, Johanna W. Propostas para a indexação de informação iconográfica, 1997b. (Mimeo).

SONTAG, Susan. Ensaios sobre a fotografia. Trad. Joaquim Paiva. Rio de Janeiro, Arbor, 1981.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.