Banner Portal
Information and media literacy focused on citizenship: the use of government information to participate on democracy
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Supplementary Files

Carta de Originalidade (Português (Brasil))

Keywords

Information literacy
Media education
Access to information
Development policy

How to Cite

SILVA, Rafaela Carolina da; OTTONICAR, Selma Letícia Capinzaiki; YAFUSHI, Cristiana Aparecida Portero. Information and media literacy focused on citizenship: the use of government information to participate on democracy. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 604–628, 2017. DOI: 10.20396/rdbci.v15i3.8649535. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649535. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The Information and Communication Technologies enable the development of democratic societies when they allow access to information in different media and contexts. Hence, the access to government information is only the first step towards making people citizens, since it corroborates to the development of the democracy by allowing the population to know how to interpret and appropriate information to build knowledge. It is argued, therefore, that the process of the use of information is equivalent to the execution of citizenship, since it qualifies the individual to deal with different information transmitted by the media in the various spheres: social, political and professional. From this perspective, the present research aims to reflect on the relevance of Information and Media Competence for the construction of citizenship in democratic societies through online access to Brazilian governmental portals. The methodological procedures involve a bibliographical research about public policies, Brazil's access to information law and information competence. To be considered competent in information, the citizen must have the skills and abilities to use the information made available by the government. One thing that can not be ignored is the fact that online portals in Brazil still have obstacles that contribute to the inefficiency of political transparency in the country. Therefore, being competent in information is fundamental to appropriate the government information disclosed, making the individual critical in the selection, retention and dissemination, as well as capable of interpreting the data provided in society and the ideologies that govern the sources of information.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v15i3.8649535
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

AGÊNCIA DE NOTÍCIAS DOS DIREITOS DA INFÂNCIA (ANDI). Direitos de acesso à informação. 2011. Disponível em: http://www.andi.org.br/direito-de-acesso-a-informacao. Acesso em: 31 jul. 2017.

AKUTSU, Luiz; PINHO, José Antonio Gomes de. Sociedade da informação, accountability e democracia delegativa: investigação em portais de governo no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro v. 36, n. 5, p. 723-45, set./out. 2002.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: vivências e aprendizado. In: BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges (Org.). Competência em Informação: das reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013, v. 1, p. 58- 74.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2. ed. Bauru: Cá Entre Nós, 2007.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges. Competência em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, R. C. B; FERES, G. G.; VALENTIM, Marta Lígia Pomim (Orgs.). Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação/organização. Rio de Janeiro: Interciência, 2015. p.1-35.

BOCCATO, Vera Regina Casari. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista de Odontologia da Universidade da Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.

BRADLEY, Cara. Information literacy policy in Canada: is it time? Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, v. 8, n. 2, p. 1-28, 2013.

BRAGA, Marcus Vinícius de Azevedo. A auditoria governamental como instrumento de promoção da transparência. In: CONGRESSO DE GESTÃO PÚBLICA CONSAD. 4. , Brasília, Distrito Federal. p. 3-20, 2011.

CAMARGO, Orson. O que é cidadania? Brasil Escola. Disponível em: http://brasilescola.uol.com.br/sociologia/cidadania-ou-estadania.htm . Acesso em: 18 jan. 2017.

CARVALHO, Ângela Maria Grossi de. A apropriação da informação: um olhar sobre as políticas públicas sociais de inclusão digital. 2010. 169 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Faculdade de Filosofia e Ciências. Marília, 2010.

CASARIN, Helen de Castro. Competência informacional e midiática e a formação de professores de ensino fundamental: um relato de experiência. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 301-321, jan./jul. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/649/578. Acesso em: 11 maio 2017.

CONTROLADORIA GERAL DA UNIÃO. Acesso à informação pública: uma introdução à Lei 12.527, de 18 de novembro de 2011. Brasília: Distrito Federal, 2011. Disponível em: http://www.acessoainformacao.gov.br/central-de-conteudo/publicacoes/cartilhaacessoainformacao.pdf. Acesso em: 24 de jul. 2014.

DE FARIAS, Gabriela Belmont. Competência informacional e midiática no ensino de biblioteconomia: apontamentos para o contexto brasileiro. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 111-135, 2017.

FREY, Klaus. Governança eletrônica: experiências de cidades europeias e algumas lições para países em desenvolvimento. In: EISENBERG, José.; CEPIK, Marco (org.). Internet e política: teoria e prática da democracia eletrônica. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p. 141-163, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Cristiana. Democracia. 2006-2017. Disponível em: http://www.infoescola.com/sociologia/democracia/. Acesso em: 23 jan. 2017.

HABERLE, Peter. A. Dignidade humana e a democracia pluralista: seu nexo interno. In: SARLET, Ingo Wolfgang (Org.). Direitos fundamentais, informática e comunicação: algumas aproximações. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2007. p.11-28.

HOLANDA, Adriana Buarque de.; OLIVEIRA, Maria Cristina Guimarães.; OLIVEIRA, Simone Rosa de. Incentivo a cultura: experiências brasileiras de políticas públicas – interesses da área da ciência da Informação. Transinformação, Campinas, v. 25, n. 1., jan./abr., 2013.

NORRIS, Pippa. Digital divide: civic engagement, information: poverty and the internet in democratic societies. New York: Cambridge University Press, 2001.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Alfabetização midiática e informacional (AMI). 2017. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/communication-and-information/access-to-knowledge/media-and-information-literacy/. Acesso em: 31 jul. 2017.

OTTONICAR, Selma Letícia Capinzaiki.; FERES, Glória George. Information Literacy in Brazil. In: EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY. Springer International Publishing, 2014, p. 743-751.

PASSADOR, C. S.; FERREIRA, V. R. S. Produção acadêmica sobre redes no Brasil. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DE INOVAÇÃO TECNOLÓGICA DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 24., Gramado: out. 2006. Anais...

Disponível em: http://www.anpad.org.br/diversos/trabalhos/Simp%C3%B3sio/simposio_2006/DCT/2006_DCT970.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.

PECI, Alketa; COSTA, Frederico José Lustosa da. Redes para implementação de políticas públicas: obstáculos e condições de funcionamento. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMNISTRAÇÃO, 26, 2002, Salvador, p. 1-15.

SARAIVA, Enrique. Redes, organizações em rede e organizações virtuais: as novas configurações organizacionais. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, Rio de Janeiro: FGV/EBAPE, v. 1, n. 1, p. 18-23, abr./jun. 2002.

SILVA, José Afonso da. Princípios constitucionais fundamentais. In: 20 ANOS DA CONSTITUIÇÃO CIDADÃ; CADERNOS ADENAUER, 9, 2008, Rio de Janeiro: Fundação Konrad Adenauer, v. 1, p. 12-14.

WILSON, Carolyn; GRIZZLE, Alton; TUAZON, Ramon; AKYEMPONG, Kwame; CHEUNG, Chi-kim. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 2013. Disponível em:

http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002204/220418por.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Rafaela Carolina da Silva, Selma Letícia Capinzaiki Ottonicar, Cristiana Aparecida Portero Yafushi

Downloads

Download data is not yet available.