Banner Portal
Assessment of sustainability in the Santa Monica Central Library of the Federal University of Uberlândia/MG
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

Academic libraries. Public libraries. Information science education. Sustainable development.

How to Cite

SOUZA, Kelma Patrícia; AGUIAR, Denise Regina da Costa; LIMA, Leonice Domingos dos Santos Cintra. Assessment of sustainability in the Santa Monica Central Library of the Federal University of Uberlândia/MG. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 119–145, 2017. DOI: 10.20396/rdbci.v16i1.8649699. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649699. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Libraries are vital to the social, cultural, and environmental development of the communities where they are located. This paper aimed: to investigate sustainable actions adopted by a reference library in the country; to compare those sustainable actions with actions already developed in Biblioteca Central Santa Mônica - BCMON (Santa Mônica Central Library); to propose actions and projects for BCMON, which will possibly provide library users and staff with an all-embracing, participatory, accessible, and environmentally- minded work and study center. The methodology had a qualitative approach, of exploratory nature, by means of bibliographic gathering, by field research (semi-structured interview), by the analysis of the data identified in bibliographic research and by a survey conducted from the websites of the main Brazilian federal university libraries, regarding sustainable actions and the emphasis on sustainability. It is possible to verify that social and economic sustainability is subtly applied, through the access to information, through social and digital inclusion and the return of the investments received, to the society in the offer of products and services. However, the care for the environment and the practice of environmental education are still neglected. The final product was constructed by an initial proposal with some indications to promote sustainability in BCMOM, which will be based on the dialogue in search of environmental awareness and the participation of the whole staff and communities in a voluntary, democratic, and autonomous way.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i1.8649699
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 10152: níveis de ruído para conforto acústico. Rio de Janeiro: ABNT, 1987.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR ISO 26000: diretrizes sobre responsabilidade social = guidance on social responsibility. Rio de Janeiro: ABNT, 2010.

BACILA, D. M.; FISCHE, K.; KOLICHESKI, M. B. Estudo sobre reciclagem de lâmpadas fluorescentes. Engenharia Sanitária e Ambiental, n. esp., p. 21–30, 2014.

BRASIL, Ministério do Meio Ambiente. Agenda Ambiental na Administração Pública. Brasília: MMA, 2009. Disponível em: http://www.mma.gov.br/images/arquivo/80063/cartilha%20completa%20A3P_.pdf. Acesso em: 21 jul. 2016

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Portaria no 25, de dezembro de 1994. Aprova o texto da Norma Regulamentadora no 9: riscos ambientais. Brasília: MTE, 1994.

DÍAZ BORDENAVE, J. E. O que é participação. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.

FRANÇA, M. N.; SOUZA, K. P.; PORTELA, P. O. Quanto vale a informação? Calculando o valor econômico dos serviços de uma biblioteca. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 15, n. 1, p. 265–281, jan. 2017.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

RED DE BIBLIOTECAS UNIVERSITARIAS (ESPANHA). Contribución de las

bibliotecas en materia de responsabilidad social y sostenibilidad universitarias. In: CONFERENCIA DE RECTORES DE LAS

UNIVERSIDADES ESPAÑOLAS. 2012. Madrid. Anais... Madrid, 2012. Disponível em: http://www.rebiun.org/documentos/Documents/IIIPE_2020_LINEA1/Contribucion_bibliotecas%20universitarias_responsabilidad_social_y_sostenibilidad_REBIUN.pdf. Acesso em: 21 jul. 2016

SACHS, I. Desenvolvimento includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. SISTEMA DE BIBLITECAS. Sistema de Bibliotecas: visão. Disponível em: <http://www.bibliotecas.ufu.br/institucional. Acesso em: 27 abr. 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. SISTEMA DE BIBLIOTECAS. Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Amazonas: missão e visão. Disponível em: http://biblioteca.ufam.edu.br/sobre-sistebib/missao. Acesso em: 28 abr. 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DO PARÁ. SISTEMA DE BIBLIOTECAS. Sistema de Bibliotecas: nossa missão. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/institucional/suplementares/sistema-de-biblioteca-da-ufopa/biblioteca. Acesso em: 28 abr. 2016.

WEBER, C. As bibliotecas e o aporte para o desenvolvimento sustentável. Responsabilidade e Reciprocidade, v. 1, n. 1, p. 491–496, 2012.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.