Banner Portal
Segmented folksonomy in social networking sites: an exploratory research from the goodreads interface
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

Folksonomy. Segmented Social Network Sites (SSNS). Books. Tagging. Goodreads.

How to Cite

AMARAL, Adriana; SALVADOR, Tarciso. Segmented folksonomy in social networking sites: an exploratory research from the goodreads interface. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 397–413, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i2.8650424. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650424. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This present paper aims to map and discuss concepts about folksonomy and tagging in Segmented Social Network Sites (SSNS) book-based. We ́re considering diferent ways of classification and categorization done by Goodreads users. Our investigation starts from theoretical debates about recommendation systems and folksonomy in social networking sites and their diferent uses. In order to develop the application of these concepts we ́ve made an exploratory observation of Goodreads and its potentialities of social tagging. Initial results shows that Goodreads folksonomy can be understood as a process for personal organization of readings and social tagging can work for searchability and visibility of the book reviews.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i2.8650424
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

AMARAL, Adriana. Redes sociais de música: segmentação, apropriações e práticas de consumo. Revista Com Ciência, n. 121, 10/09/2010. Disponível em http://tinyurl.com/RSMusica Acesso em 13/01/2016.

AMARAL, Adriana.. Categorização dos gêneros musicais na Internet – para uma etnografia virtual das práticas comunicacionais na plataforma social Last.fm. In: FREIRE FILHO, João, HERSCHMANN, Micael. Novos rumos da cultura da mídia. Indústrias, produtos e audiências. Rio de Janeiro: Mauad, 2007. pp.227-242.

AMARAL, Adriana., AQUINO, Maria Clara. “Eu recomendo... e etiqueto”: práticas de folksonomia dos usuários do Last.fm. Revista Líbero, São Paulo, v.12.n.24, p.117-130, dez 2009. Disponível em http://tinyurl.com/LastFMfolksonomyAmaralAquino Acesso em 06/12/2015

ANTOUN, Henrique (Org.). Web 2.0. Participação e vigilância na era da comunicação distribuída. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

BAYM, Nancy., LEDBETTER, Andrew. Tunes that bind? Predicting Friendship Strength in a MusicBased Social Network. In: Anais da Aoir 9 - Internet Research 9.0, Copenhagen, Denmark, October 2008. Disponível em http://tinyurl.com/TunesThatB2011 Acesso em 10/07/2017

BOYD, Dana, ELLISON, Nicolle. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11, 2007. Disponível em http://tinyurl.com/SNSboydellison Acesso em 14/01/2017

CARRERA, Fernanda Ariane Silva. PAZ, Mônica de Sá Dantas. Capital Social, Ethos e gerenciamento de impressões em Redes Sociais Temáticas: O caso Skoob. Anais do SimSocial – Simpósio em Tecnologias e Sociabilidade, Salvador, Outubro de 2012. http://gitsufba.net/anais/wp-content/uploads/2013/09/n1_capitalsocial_45161.pdf Acesso em 14/01/2017

CATARINO, Maria Elisabete, BAPTISTA, Ana Alice. Folksonomias: Características das etiquetas na descrição de recursos da Web. Inf.Inf. Londrina, v.14, n. esp, p. 46 – 67. 2009. http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/3234/3221 Acesso em 12/11/2016

DOURADO, Danila. Tendência. Mídias sociais verticais. 01/03/2011. http://www.slideshare.net/daniladourado/mdias-sociais-verticais Acesso em 4/12/2016

FIGUEIRA FILHO, Fernando. GEUS, Paulo Lício, ALBUQUERQUE, João Porto. Sistemas de recomendação e interação na Web Social. In: Anais do VII Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, PUCRS, Porto Alegre, 2008. Disponível em: http://tinyurl.com/SistemasrecomendacaoVII Acesso em 14/01/2015

FRAGOSO, Suely, RECUERO, Raquel, AMARAL, Adriana. Métodos de Pesquisa para Internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

HODKINSON, Paul. Interactive Online Journals and Individualisation. New Media and Society, Vol 9 (4), 2007.

JEFFMANN, Tauana Mariana Weinberg. Socialização e consumo em redes sociais segmentadas. In: Anais do XV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul – INTERCOM SUL, Palhoça, 2014. Disponível em: http://www.portalintercom.org.br/anais/sul2014/resumos/R40-0715-1.pdf Acesso em 05/05/2017

JOHNSON, Steven. Cultura da Interface. Como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

MANOVICH, Lev. Software Takes Command. New York: Bloomsbury Academic, 2013.

MARLOW, et al. Position paper, tagging, taxonomy, Flickr, Article, ToRead. Papers of WWW2006 International World Wide Web Conference, 15., Edinburgo Scotland, 2006. Disponível em: http://www.danah.org/www2006.pdf Acesso em 07/12/2016.

MONTARDO, Sandra. Fotos que fazem falar: desafios metodológicos para análise de redes temáticas em fotologs. Revista Famecos. Mídia, Cultura e Tecnologia, Porto Alegre: n. 37, dez. de 2008, p. 75-84. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/teo/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4803/3607 Acesso em 05/07/2016.

MONTARDO, Sandra. SILVA, Thaís Della Tôrres. Consumo digital, performance e livros: estudo comparativo entre os sites Skoob e Scribd. Revista Fronteiras – Estudos Midiáticos, v.17, n.1, 2015. http://tinyurl.com/MTSkoobScribd Acesso em:17/11/2016

NAIK, Yesha. TROTT, Barry. Finding Good Reads on Goodreads: Readers Take RA into Their Own Hands. Reference & User Services Quarterly Vol. 51, n. 4 (Summer 2012), pp. 319-323. American Library Association. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/refuseserq.51.4.319 . Acesso em 06/05/2017

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RECUERO, Raquel., BASTOS, Marcos., ZAGO, Gabriela. Análise de Redes para Mídia Social. Porto Alegre: Sulina, 2015.

SÁ, Simone Pereira. Se vc gosta de Madonna também vai gostar de Britney! Ou não? Gêneros, gostos e disputa simbólica nos Sistemas de Recomendação Musical. Revista E-Compós, Brasília, v.12. n.2, 2009. Disponível em: http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/395/360 Acesso em 04/12/2016

SANTANA, Glessa Heryka Celestino. A folksonomia como modelo emergente da representação e organização da informação. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação (RDBCI), Campinas, São Paulo. v. 11 n. 3 p.72-92 set./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1631/pdf_39 Acesso em: 03/05/2017.

SANTOS, Hercules Pimenta. Etiquetagem e folksonomia: o usuário e sua motivação para organizar e compartilhar informação na Web 2.0. Perspectivas em Ciências da Informação, Belo Horizonte. v.18, n.2, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v18n2/07.pdf Acesso em: 07/11/2016

SANTOS, Raimunda Fernanda. CORRÊA, Renato Fernandes. In: XVII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Salvador, 2016. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/lti/ocs/index.php/enancib2016/enancib2016/paper/viewFile/3769/2247 Acesso em: 09/06/2017.

SILVEIRA, Denise Tolfo. CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel. SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

SOUSA, Raquel Juliana Prado Leite. BENETI, Marina. Indexação social no Skoob: A descrição do livro “O mundo de Sofia” a partir de tags e resenhas. Inf. Inf, Londrina, v.21, n. 1, p. 520-541, jan-abr 2016. Disponível em http://www.uel.br/revistas/informacao/ Acesso em 10/02/2017.

THELWALL, Mike. KOUSHA, Kayvan. Goodreads: A social network site for book readers. Journal of the Association for Information Science and Technology. February 2016. Disponível em http://tinyurl.com/ThelwallKoushaGoodreads Acesso em: 13/02/2017.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.