Banner Portal
Enjoy your passage and journey for the world of reading: an analysis of the transcol libraries of Vila Velha through the Servqual tool
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

User study. Community information service. Servqual.

How to Cite

CARVALHO, Sandra Maria Souza de; MIGUEL, Marcelo Calderari; CAMPOS, Ana Claudia Borges. Enjoy your passage and journey for the world of reading: an analysis of the transcol libraries of Vila Velha through the Servqual tool. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 16, n. 3, p. 408–426, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i3.8651239. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651239. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Evaluating and reassessing the quality of adjusting the needs of your community are necessary activities for any library. This study uses the Metrics Servqual - of Parasuraman, Zeithaml and Berry (1985), to analyze the expectations and perception of the members of the Transcol Library in relation to the services
offered by the librarian modules in the public transportation terms of the municipality of Vila Velha. This method proposes the analysis of the matrix importance & performance for the management of public libraries in relation to the five dimensions of quality: reliability, tangibility, sensitivity, assurance and empathy. The methodology of this investigation has a descriptive character with the use of the technique of critical incident. The results indicate that the members of the library attach greater importance to the 'assurance' dimension in relation to the provision of information services.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i3.8651239
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Sociedade e biblioteconomia. São Paulo: Polis, 1997. 129p.

ARTIGAS, C. M. T. Bibliotecas de centros de pesquisa no século XXI: desafios e perspectivas. In: RIBEIRO, A. C. M. L.; FERREIRA, P. C. G. (Org.). Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília: Ipea, 2016. p: 95-113. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/livros/livros/170105_biblioteca_do_seculo_21.pdf. Acesso em: 11 nov. 2017.

BARGANHA, F. Novas Bibliotecas, Novos Conceitos. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Porto, Universidade Fernando Pessoa: UFP, n.1, 2004, p.93-97. Disponível em: http://hdl.handle.net/10284/616. Acesso em: 19 dez. 2016.

BATTLES, M. A conturbada história das bibliotecas. São Paulo: Planeta do Brasil, 2003. 238 p.

BERRY, L. L.; PARASURAMAN, A. Serviços de marketing: competindo através da qualidade. São Paulo: Maltese: Norma, c1992. 238 p.

CAMPOS, A. C. B.; MIGUEL, M. C.; CARVALHO, S. M. S. de. Aplicação do modelo Servqual na bienal do livro da Zona da Mata: o olhar dos interagentes abrindo novas páginas para melhoria da qualidade. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 84-94, maio 2018. ISSN 1518-2924. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v23n52p84/36461. Acesso em: 29 maio 2018. doi:https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v23n52p84.

FERRAZ, M. N. O papel social das bibliotecas públicas no século xxi e o caso da superintendência de bibliotecas públicas de minas gerais. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 19, 2014. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/v/a/17845. Acesso em: 29 Abr. 2018.

FITZSIMMONS, J. A.; FITZSIMMONS, M. J. Administração de serviços: operações, estratégia e tecnologia da informação. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005. 564 p.

FONSECA, E. N. da. Introdução á biblioteconomia. 2. ed. São Paulo: Briquet de Lemos, 2007, 152 p.

FREITAS, J.; REGEDOR, A. B. Bibliotecas públicas e cidadania activa. In: CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 2., 2007, Ponte Delgada. Anais... Ponte Delgada: BAD, 2007. p. 1-17. Disponível em: https://www.bad.pt/publicacoes/index.php/congressosbad/article/view/517/284. Acesso em: 24 nov. 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 175 p.

HAIR, J. F. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009. X, 688 p.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 297 p.

LANCASTER, F. W. Avaliação de serviços de bibliotecas. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1996. 356 p.

LAS CASAS, A. L. Qualidade total em serviços: conceitos, exercícios, casos práticos. 6. ed São Paulo: Atlas, 2017. 223 p.

MAPA CULTURAL [Secretaria de Estado da Cultura do Espírito Santo – SECULT; Biblioteca Pública do Espírito Santo - BPES]. Programa - Projeto BibTranscol. SECULT: BPES, Vitória, 2017. Disponível em: http://mapacultural.es.gov.br/projeto/257/ Acesso em: 29 set. de 2016.

MELLO, C. H. P. et al. Gestão do processo de desenvolvimento de serviços. São Paulo: Atlas, 2010. VIII, 194 p.

MIGUEL, M. C. Múltiplos olhares em prol da qualidade de serviços biblioteconômicos. Revista ACB, [S.l.], v. 22, n. 2 ESPECIAL, p. 192-207, jul. 2017a. ISSN 1414-0594. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1312. Acesso em: 29 maio 2018.

MIGUEL, M. C. Novos tempos, novos desafios: o olhar dos associados da Biblioteca Transcol. Sinais (UFES), v. 21, p. 244-265, 2017b. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/sinais/article/viewFile/15484/12479. Acesso em: 29 nov. 2017.

MIGUEL, M. C; FREIRE, V. F. Avaliação da Qualidade Orientada ao Usuário do Museu Capixaba do Negro: Aplicação da Abordagem Teórico-Metodológica. Guará, Vitória, n. 05, p. 103-116, Jul, 2016. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/guara/article/view/14350/10092. Acesso em: 19 dez. 2016.

MIGUEL, M. C.; SILVEIRA, R. Z. Percepções e Expectativas dos Associados da Biblioteca Transcol em Encontro aos seus Dez Anos de Atuação. Revista Eletrônica Gestão e Serviços, v. 8, n. 2, p. 2021-2041, 2017. Disponível em: www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/REGS/article/view/7386. Acesso em: 17 fev. 2017.

MORO, E. L. da S.; ESTABEL, L. B.; BEHR, A. Gestão em bibliotecas. In: MORO, E. L. da S.; ESTABEL, L. B. (Org.). Biblioteca: conhecimentos e práticas. Porto Alegre: Penso, 2014, cap. 4, p. 57-76.

NITECKI, D. A.; HERNON, P. Measuring service quality at Yale’s University’s libraries. The Journal of Academic Librarianship, Ann Arbor, v. 26, n. 4, p. 259-273, Jul. 2000.

NUNES, M. B. Leitura, literacias e inclusão social: novos e velhos desafios para as bibliotecas públicas. In: LOPES, J. T. (Org.). Práticas de dinamização da leitura. Porto: Setepés, 2007. p: 48-59. Disponível em: http://www.setepes.pt/Imgs/Colectanea%20de%20Textos%20-%20Praticas%20de%20Dinamizacao%20da%20Leitura(1).pdf. Acesso em: 17 dez. 2017.

OLIVEIRA, B. Estratégias e decisões de serviços. In: MATTAR, F. N. (Org.). Gerência de produtos: estratégias e ações para o sucesso. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013. p: 145-158.

OLIVEIRA, B.; MOTTA, S. L. S. Estratégias e decisões de produtos. In: MATTAR, F. N. (Org.). Gerência de produtos: estratégias e ações para o sucesso. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013. p: 135-144.

PARASURAMAN, A; ZEITHAML, V. A; BERRY, L. L. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, Chicago, v. 49, n. 4, p. 41-50, 1985.

RANGANATHAN, S. R. As cinco leis da biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos, 2009. xxv, 336 p.

RASCHE, F.; VARVAKIS, G. Bibliotecas públicas e seus serviços. In: CUNHA, M.; SOUZA, F. das C. de. (Org.). Comunicação, gestão e profissão: abordagens para o estudo da ciência da informação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p: 127-140.

RODRIGUES, A. M. Qualidade de serviços e satisfação do consumidor: aspectos conceituais distintivos. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO DOS PROGRAMAS DE POS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 24.,2000, Florianópolis. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2000. Disponível em: http://docplayer.com.br/33745551-Qualidade-de-servicos-e-satisfacao-do-consumidor-aspectos-conceituais-distintivos.html. Acesso em: 02 fev. 2014.

ROZADOS, H. B. F. Indicadores como ferramentas para gestão de serviços de informação. 2004. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/5668/000429419.pdf. Acesso em: 04 fev. 2013.

SENGE, P. M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 25. ed. Rio de Janeiro: Best Seller, 2009. 530 p.

SOARES, L. M. F.; SOUSA, C. V. Percepção da qualidade de serviços nas bibliotecas da Universidade Federal de Ouro Preto na perspectiva do usuário. Perspectivas em Ciência da Informação, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 79-99, jun. 2015. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2050. Acesso em: 25 jan. 2018.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.