Banner Portal
Meanings and contexts: reading and interpretation in information science
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

Reader. Semiotics. Knowledge and information.

How to Cite

PINTO, Lourival. Meanings and contexts: reading and interpretation in information science. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 16, n. 3, p. 338–354, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i3.8652462. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652462. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This article aims to reflect on the relationship between readings, meanings, interpretations and their contexts, from the point of view of Information Science. The research on the objectives is exploratory, as far as the procedures are bibliographical, and hypothesizes that the interpretations depend directly on the space-time context of the reader. The article brings a bibliographical review choosing as main themes of investigation the meanings and their contexts of signification. The final considerations confirm, even if a priori, that the readings
are the results of the readers' experiences, whether they result from textual readings or world readings. In addition, the article argues that these issues are fundamental in the work of organizing information and knowledge, and that the experiences can happen in the processes of formation of readers, facilitating the reading of people in more complex structures.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i3.8652462
PORTUGUES (Português (Brasil))
INGLES (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

BLUMER, Herbert. Symbolic Interactionism: perspective and method. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1969.

CASTRO, Fabiano Ferreira de; SANTOS, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa. Uso das tecnologias na representação descritiva: o padrão de descrição bibliográfica semântica MarcOnt Initiative nos ambientes informacionais digitais. Ciência da Informação, v. 38, n. 1, p. 74-85, jan./abr. 2009.

CROATTO, Joaquim Severino. Hermenêutica Bíblica: para uma teoria da leitura como produção de significado. São Leopoldo, RS: Sinodal; São Paulo: Paulinas, 1985.

ECO, Umberto. O conceito de texto. São Paulo: Queiroz, EDUSP, 1984.

ECO, Umberto. O signo. 5. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1997.

ECO, Umberto. Os limites da interpretação. São Paulo: Perspectiva, 1995.

FARRADANE, Jason. The nature of information: definitions and concepts of information. Journal of Information Science, v. 1, n.1, p. 13-17, abr. 1979.

FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde; DIAS, Maria da Graça Bompastor Borges. A leitura, a produção de sentidos e o processo inferencial. Psicologia em Estudo, v. 9, n. 3, p. 439-448, set./dez. 2004.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo, parte 1. 13. ed. Petrópolis, 2004.

HUSSERL, Edmund. Investigações lógicas, sexta investigação: elementos de uma elucidação fenomenológica do conhecimento. São Paulo: Nova Cultural, 1996 (Os Pensadores).

LARA, Marilda Lopez Ginez de. O unicórnio (o rinoceronte, o ornitorrinco...), a Análise Documentária e a Linguagem Documentária. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, v. 2, n. 6, dez. 2001.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: ed. 34, 1996.

LIMA, Gercina Ângela Borém. Interfaces entre a ciência da informação e a ciência cognitiva. Ciência da Informação, v. 32, n. 1, p. 77-87, jan./abr. 2003.

MASSONI, Neusa Teresinha. Ilya Prigogine: uma contribuição à filosofia da ciência. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 2, São Paulo, 2008.

MENDONÇA, Ercília Severina. A lingüística e a ciência da informação: estudos de uma intersecção. Ciência da Informação, v. 29, n. 3, p. 50-70, set./dez. 2000.

O ENIGMA de Kaspar Hauser. Direção: Werner Herzog. Produção: Werner Herzog. Intérpretes: Helmut Doring; Bruno S.; Walter Ladengast; Brigitte Mira e outros. Roteiro: Werner Herzog, 1974. (110 min.), son., color.

OGDEN, Charles Kay; RICHARDS, Ivor Armstrong. O significado de significado: um estudo da influência da linguagem sobre o pensamento e sobre a ciência do simbolismo. São Paulo: Zahar, 1976.

PEIRCE, Charles Sanders. O que é significado?, de Lady Welb. In: PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1977. p. 157-164.

PINTO, Lourival Pereira. A representação documentária e o paradigma social. 2005. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

SARACEVIC, Tefko. Interdisciplinary nature of information science. Ciência da Informação. Brasília, v. 24, n. 1, p. 36-41, 1995.

SEARLE, John. Expressão e Significado: estudos da teoria dos atos da fala. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

TÁLAMO, Maria de Fátima Gonçalves Moreira. A pesquisa: recepção da informação e produção do conhecimento. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, v. 5, n. 2, abr. 2004.

TÁLAMO, Maria de Fátima Gonçalves Moreira. Terminologia e Documentação. TradTerm, n. 7, p. 141-151, 2001.

THORNLEY, Clare; GIBB, Forbes. Meaning in philosophy and meaning in information retrieval (IR). Journal of Documentation, v. 65, n. 1, p. 133-150, 2009.

WERSIG, Gernot. Information Science: the study of postmodern knowledge usage. Information Processing & Management, v. 29, n. 2, p. 229-239, 1993.

WIDDOWSON, Henry George. Discourse Analysis. Oxford, UK: Oxford University Press, 2007.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. 5. ed. Bragança Paulista, SP: Ed. Universitária São Francisco; Petrópolis: Vozes 2008.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.