Banner Portal
The reading at high-scholl in e-book time
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Reading
Mediatization
School
Printed media
E-book

How to Cite

AMIN, Vanda do Socorro Furtado; TEIXEIRA, Lucilinda Ribeiro; CASTRO, José Guilherme de Oliveira. The reading at high-scholl in e-book time. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019016, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8652571. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652571. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

This article has the intention of identifying the forms and the reading supports, as well as to verify the reader’s practices at school day by day in the context of mediatization inside interface between communication and education; it points out the relation with the knowledge coming from the characters who act in the educational environment and their experiences of readers helped by printed and digital materials. We resort to the bibliographical research for carrying out of a study of case at federal public school of Belém-Pa, with students from fundamental in the months of October and November of 2016, applying participant observation and interviews with a form. We resorted also to the theoretical supports which are about the communication, mediatization, printed media, reading and education as Lévy (1993; 1999); Braga (2006); Chartier (1994; 1998), Todorov (2009), Charlot (2013) and Sacristán (2005). With base in these articulations, we did a parallel around the question from practices of reading, which were mediated by distinct supports: the printed book and digital/electronics book. So, we have as reference the place of formal learning: The School. We noticed which the young readers researched experience reading practices mediated by printed and digital materials, being them more recurrent the use of printed media, mainly the book. It was verified, also, that a large proportion of the students considerate themselves as readers from digital support, whose interests and motivations are various.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8652571
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2ª ed. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BANNEL, Ralph Ings et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Rio de Janeiro: Vozes, Editora PUC/2016.

BRAGA, José Luiz. Mediatização como processo interacional de referência. Animus, 2006. Disponível em: http://períodicos.ufsm/index.php/animus/article/viewFile. Acesso em: 01 set., 2016.

BRAGA, José Luiz. Midiatização: a complexidade de um novo processo social. Entrevista. Revista do Instituto Humanitas Unisinos On-line (13 abril de 2009). Disponível em: http://www.ihuonline.unisinos.br/index.php?option=com_content&view=article&id=2477&secao=289. Acesso em: 17 set., 2016.

CHARLOT, Bernard. É preciso reinventar a escola. Entrevista. Revista Pátio Ensino Médio, Porto Alegre-RS: Grupo A Educação, ano 5, nº 18, p. 18-21, set/nov. 2013.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução de Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Editora Unesp/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1998.

CHARTIER, Roger. Do códice ao monitor: a trajetória do escrito. Estud. av., vol.8, n. 21, p. 185-199, 1994. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40141994000200012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 mai., 2016.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler – em três artigos que se completam. 23ª ed. Coleção Polêmicas do nosso tempo, vol. 4. São Paulo: Cortez, 1989. Disponível em: educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf. Acesso em: 05 dez., 2016.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Linearização, cognição e referência: o desafio do hipertexto. Disponível em: http://www.uchile.cl/facultades/filosofia/Editorial/

libros/discurso_cambio/17Marcus.pdf. Acesso em: 29 ago., 2016.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2ª edição. Rio de Janeiro: Editor UFRJ, 2001.

MORETTI, Edvaldo Cesar. A era dos livros digitais. Premissas, Dourados, n. 2, jul. 2010. Disponível em: http://www.periódicos.ufgd.edu.br/index.php/premissas/article/viewFile/841/505. Acesso em: 01 dez., 2016.

OLIVEIRA, Anália de. E-books e leitura digital: um estudo de caso. (TCC). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Departamento de Ciências da Informação. Porto Alegre-RS, 2013. Disponível em: www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/88780/000913508.pdf. Acesso em: 15 ago., 2016.

SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua - repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Editora Paulus, 2013 (coleção Comunicação).

SPALDING, Marcelo. Alice do livro impresso ao e-book: adaptação de Alice no país da maravilha e Através do espelho para iPad. Porto Alegre: UFRGS, 2012 (tese de doutorado). Instituto de Letras, 2012. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/67268. Acesso em: 15 nov., 2017.

TELLES, Lygia Fagundes. Meus contos preferidos. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.