Banner Portal
Epistemological elements in the construction of the curricular structure of the general education syllabus of the information science courses of UFSC
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Academic curriculum
Epistemology
Information technology

How to Cite

VIANNA, William Barbosa; BEDIN, Sonali Paula Molin. Epistemological elements in the construction of the curricular structure of the general education syllabus of the information science courses of UFSC. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019017, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8652729. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652729. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The relationship between epistemology and curricular structure is established from studies in which the attainment  of   knowledge   is   preserved.   In   Information   Science, some   elements   are   widely   discussed,   such   as: interdisciplinarity, the relation with the information technology and the social insertion. The present study intends to analyze the curricular structure of the General Training Syllabus, common to the courses of Archival Studies, Librarianship and Information Science that are offered by the Department of Information Science of UFSC, from  the perspective of information technology. It uses qualitative research as a way of approaching the problem, once the data  were collected directly from the existing documents and classified for an interpretative analysis by the researcher; concerning technical procedures, this study is supported by a bibliographical research in o rder to gather theoretical references, which were chosen intentionally for their already renowned relevance to the field of study; concerning the objectives, it is characterized as an exploratory and descriptive research. As a result, it was possible to identify that the epistemological relationship of these areas remains preserved.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8652729
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BEDIN, S. P. M. Metodologia para validação de Ontologias: o caso Orbis_Mc. 2007. 113 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

BORKO, H. Information science: what is it? American Documentation, Washington, v. 19, n. 1, p. 3-5, jan. 1968. Disponível em:

https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2532327/mod_resource/content/1/Oque%C3%A9CI.pdf. Acesso em mar. 2017.

BRASIL, W. Epistemologia e currículo no ensino superior, reflexões. Revista de Educação, Cultura e Meio Ambiente, São Paulo, n. 15, v. III, mar. 1999.

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., Belo Horizonte, 10 nov. 2003. Tradução de Ana Maria Rezende Cabral, Eduardo Wense Dias, Isis Paim, Ligia Maria Moreira Dumont, Marta Pinheiro Aun e Mônica Erichsen Nassif Borges. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em 19 jul. 2017.

CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n.1, p.148-207, jan./abr. 2007.

CHALMERS, A.F. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.

CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

Le COADIC, Y.F. A ciência da informação. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

LOURENÇO, K. R. C. Epistemologia e currículo: reflexões e contribuições à educação. Revista Ciências Humanas-Educação e Desenvolvimento Humano, UNITAU, Taubaté, São Paulo, v. 9, n. 1, ed. 16, p. 21-33, 2016.

McGARRY, K. O contexto dinâmico da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MERRIAM, S. B. Qualitative research and case study applications in education. San Francisco (CA): Jossey-Bass. 1998. p. 3-25.

PINHEIRO, L. V. R. Ciência da Informação: desdobramentos disciplinares, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade. In: GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N.; DILL ORICO, E. G. (Org.). Políticas de memória e informação. Natal: EDUFRN, 2006. p. 111-142. Disponível em: http://repositorio.ibict.br/bitstream/123456789/18/1/Pinheirodesdobramentos.pdf. Acesso em: 10 fev. 2018.

POMBO, O. A interdisciplinaridade: conceitos, problemas e perspectivas. In: POMBO, O.; LEVY, T.; GUIMARÃES, H. A interdisciplinaridade: reflexão e experiência. 2. ed. Lisboa: Texto, 1993.

QUEIROZ, A. D. Oportunidades e desafios do empreendedorismo no cenário catarinense. In: Aula Magna do Bacharelado em Ciência da Informação. 2016. Florianópolis, UFSC.

SANTA ANNA, J. Aspectos epistemológicos da ciência da informação e o comportamento informacional: diálogos com Borko, Le Coadic e Saracevic. RDBCI: Rev. Digit. Bibliotecon. Cienc. Inf. Campinas, SP, v. 16, n. 2, maio/ago. 2018.

SARACEVIC, T. Ciência da Informação: origem, evolução e relações. Perspec. Ci. Inf., Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996.

SARACEVIC, T. Tecnologia da informação, sistemas de informação e informação como utilidade Pública. Ci. Inf., Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 57-67, 1974.

SARACEVIC, T. Interdisciplinary nature of information science. Ciência da Informação, v. 24, n. 1, 1995. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/03/pdf_dd085d2c4b_0008887.pdf Acesso em: mar. 2018.

SHERA, J.H. Toward a theory of librarianship and information science. Ci. Inf., Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 87-97, 1973.

SILVA, E. L. da; CUNHA, M. V. da. A formação profissional no século XXI: desafios e dilemas. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 3, p. 77-82, 2002. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ci/v31n3/a08v31n3.pdf. Acesso em: 6 ago. 2017.

SILVA, J. L. de C. Das concepções disciplinares na Ciência da Informação e/ou de suas configurações epistemológicas: o desiderato percepcionado da interdisciplinaridade. Investigación Bibliotecológica, Ciudad de México, v. 27, n. 59, 2013.

UNESCO, 1998. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI. Biblioteca Virtual de Direitos Humanos. Universidade de São Paulo-USP. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Direito-a-Educa%C3%A7%C3%A3o/declaracao-mundial-sobre-educacao-superior-no-seculo-xxi-visao-e-acao.html .Acesso em: 10 set 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Centro de Ciências da Educação. Departamento de Ciência da Informação. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis; UFSC, 2015. Disponível em: http://biblioteconomia.ufsc.br/files/2014/10/BBD_PPC_2016.pdf. Acesso em: 10 mar. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA Centro de Ciências da Educação. Departamento de Ciência da Informação. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis; UFSC, 2015a. Disponível em: http://arquivologia.ufsc.br/files/2016/05/PROJETO-PEDAGOGICO-DO-CURSO.pdf. Acesso em: 10 mar. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Centro de Ciências da Educação. Departamento de Ciência da Informação. Projeto Pedagógico do Curso em Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis; UFSC, 2015b.

ZILES, U. Teoria do conhecimento e teoria da ciência. São Paulo: Paulus, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 William Barbosa Vianna, Sonali Paula Molin Bedin

Downloads

Download data is not yet available.