Banner Portal
Information literacy focused on school librarian activities
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Declaração de originalidade (Português (Brasil))

Keywords

Public policy
Information literacy
School library
Lifelong learning
Knowledge development.

How to Cite

OTTONICAR, Selma Leticia Capinzaiki; CASTRO FILHO, Claudio Marcondes de; SALA, Fabiana. Information literacy focused on school librarian activities. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019005, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8653232. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653232. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Information literacy is important to access, evaluate and use information in an efficient way. Furthermore, information literacy helps individuals to use technology, to seek information, to interpret a text, to verify an information source and to produce new knowledge. This paper aims to discuss how information literacy contributes to the development of public policy for school libraries. The public policy should focus on librarians’ lifelong learning. The methodological procedures involve a bibliographical research about information literacy and public policy in the context of school libraries. Therefore, we researched materials like books, printed and digital articles in many journals in the information science field. In conclusion, we illustrated that information literacy needs to be considered in public policy of school libraries in Brazil, so that this literacy can guide information professionals and improve the services offered by the libraries.
https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8653232
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BELLUZZO, R. C. B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. Bauru: Cá Entre Nós, 2007.

BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. Competência informacional, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, R. C. B; FERES, G. G.; VALENTIM, M. L. P. (Org.). Redes de conhecimento e Competência informacional: interfaces da gestão, mediação e uso da informação/organização. Rio de Janeiro: Interciência, 2015, p.1-35.

BELLUZZO, R. C. B.; KOBAYASHI, M. C. M.; FERES, G. G. Information literacy: um indicador de competência para a formação permanente de professores na sociedade do conhecimento. ETD: Educação Temática Digital. Campinas (SP), v.6, n.1, p.81- 99, dez. 2004. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2009/1837. Acesso em: 18 jul. 2017.

BELLUZZO, R.C.B. O estado da arte da competência informacional (competência informacional) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, jan./jul. 2017.

BRASIL. Decreto n. 7.559, setembro de 2011. Dispõe sobre o Plano Nacional do Livro e Leitura - PNLL e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 set. 2011. Seção I, p. 4.

BRASIL. Lei n. 10.753, outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 out. 2003. Seção Extra, p.1.

BRASIL. Lei n. 12.244, maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 98, 25 maio 2010. Seção I, p. 3.

BRASIL. Lei n. 13.005, junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção Extra, p. 1.

BRASIL. Portaria Ministerial n. 584, abril de 1997. Programa Nacional Biblioteca da Escola PNBE. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 abr. 1997. Seção I, p. 8519.

BRASIL. Projeto de lei n. 212, maio de 2016. Institui a Política Nacional de Leitura e Escrita. Brasília, 2016.

BRASIL. Projeto de Lei n. 28, fevereiro de 2015. Dispõe sobre a Política Nacional de Bibliotecas. Brasília, 2015.

CAMPELLO, B. S. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n.3, p.28-37, set./dez. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/26/22. Acesso em: 18 jul. 2017.

CARTA DE MARÍLIA. In: SEMINÁRIO DE COMPETÊNCIA INFORMACIONAL: CENÁRIOS E TENDÊNCIAS, 3., 2014. Marília: Unesp, UnB, IBICT, 2014. Disponível em: http://www.valentim.pro.br/GICIO/Textos/Carta_de_Marilia_Portugues_Final.pdf. Acesso em: 31 jul. 2017.

CASTRO FILHO, Claudio Marcondes. Políticas públicas, biblioteca e as competências no contexto escolar. In: ALVES, Fernanda Maria Melo; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira. Competência informacional: políticas públicas, teoria e prática. Salvador, EDUFBA, 2016.

CASTRO FILHO, Cláudio Marcondes; CAMPOS, Larissa Bernardes. Fontes de informação em biblioteca escolar. São Paulo: Todas as Musas, 2014.

CRISPINO, A. Introdução ao estudo das políticas públicas: uma visão interdisciplinar e contextualizada. Rio de janeiro: FGV Editora, 2016.

DECLARAÇÃO de Maceió sobre Competência informacional, assinada durante o I Seminário sobre Competência informacional, evento paralelo ao 24º Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Maceió, Alagoas, Brasil, 09 de agosto de 2011. Apoio FEBAB. Disponível em: http://www.fci.unb.br/phocadownload/declaracaomaceio.pdf. Acesso em: 25 jul. 2017.

DEMASSON, A.; PARTRIDGE, H.; BRUCE, C. Information literacy and the serious leisure participant: variation in the experience of using information to learn. Information Research, vol. 21 no. 2, Jun., 2016. Disponível em: http://www.informationr.net/ir/21-2/paper711.html#.WX83_4jyvIU. Acesso em: 31 jul. 2017.

DUDZIAK, A.E.; FERREIRA, S.M.S.P.; FERRARI, A.C. Competência informacional e midiática: uma revisão dos principais marcos políticos expressos por declarações e documentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, jan./jul. 2017, p. 213-253.

MANIFESTO de Florianópolis sobre a competência informacional e as populações vulneráveis e minorias. Assinado durante o II Seminário sobre Competência informacional: cenários e tendências, evento paralelo ao 25º. Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Florianópolis, Brasil, 2013. Apoio FEBAB. Disponível em: http://competencia-informacional.blogspot.com.br/2013/11/manifesto-de-florianopolis-sobre.html Acesso em: 25 jul. 2017.

SÃO PAULO. Lei n. 5.301, setembro de 1986. Dispõe sobre obrigatoriedade da existência de local adequado para biblioteca nos prédios escolares estaduais. São Paulo, 1986.

UNESCO; IFLA, 2015. Manifesto sobre a biblioteca escolar, 2015. Disponível em: http://www.unesco.org/webworld/libraries/manifestos/school_manifesto_es.html. Acesso em: 25 ago. 2017.

VITORINO, E. Manifesto sobre a biblioteca escolar, UNESCO, 2006. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-pt.pdf. Acesso em: 02 ago. 2017.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.