Banner Portal
The role of the librarian as mediator of information in the search for information literacy
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO [MPEG] (Português (Brasil))

Keywords

Information of mediation
Information literacy
Librarian
Information user.

How to Cite

AZEVEDO, Kelly Rita de; OGÉCIME, Mardochée. The role of the librarian as mediator of information in the search for information literacy. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e020001, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v18i0.8654473. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8654473. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article discusses the role of the librarian as mediator of information in the search for information literacy, focusing on a better service to the needs of the user, taking into account their socio-cultural context against the new informational demands and dynamics. From a systematic review on the subject, the theoretical-analytical dimension of the subject is undertaken, instituting a trajectory on some interdisciplinary theories for the understanding of the possible mediations that involve the successive approximations of this object of study. The analysis of the theoretical framework is based on a deductive approach, starting from the description of the particularity of the role of the librarian in the perspective of the information society. From the mediation of information in libraries to the definition of the renewed role of the librarian in face of this social phenomenon of information; he, as mediator of information, confronts several challenges, with emphasis on pedagogical.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v18i0.8654473
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO [MPEG] (Português (Brasil))

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (orgs.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015, p. 9-32.

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais [Curso de Biblioteconomia]. Brasília: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em 01 jul. 2018.

CAMPELLO, Bernadete Santos. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n3/19021.pdf. Acesso em: 19 dez. 2018.

CAPURRO, Rafael. Epistemologia e ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação e Biblioteconomia, 2003.

CARIDAD-SEBASTIÁN , Mercedes; MARTÍNEZ-CARDAMA, Sara. El bibliotecario integrado en el aprendizaje universitario. El profesional de la información, marzo-abril, v. 22, n. 2, 2003. Disponível em: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2013/marzo/09.pdf. Acesso em: 02 jul. 2018.

CARVALHO, Ana Cristina Guimarães; NASCIMENTO, Maria Gezilda e Silva; BEZERRA, Midinai Gomes. A mediação da informação na narrativa oral e na história de vida: proposições dialogais. RDBCI: Rev. Digit. Bibliotecon. Cienc. Inf., Campinas, SP, v.16, n.2, p. 461-482, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8651516. Acesso em: 10 jan. 2019.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 17. ed. rev. ampl. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; SOUZA, Marinilva Rodrigues de. Parceria entre bibliotecário e educador: uma importante estratégia para o futuro da Biblioteca Escolar. Infociência, São Luís, v. 4, p. 68-87, 2004. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2011/04/pdf_efc6ffefda_0015923.pdf. Acesso em: 28 jun. 2018.

CUNHA, Murilo Bastos da; AMARAL, Sueli Angelica do; DANTAS, Edmundo Brandão. Manual de estudo de usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015.

DANO, R., MCNEELY, G. Embedded librarianship in the field. New Orleans, LA: Special Libraries Association, 2010.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática.Ci. Inf., Brasília,v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071. Acesso em: 05 jan. 2019.

ELDREDGE, Jonathan D. The librarian as tutor/facilitator in a problem-based learning (PBL) curriculum. Reference Services Review, v. 32, n. 1, 54-59, 2004. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00907320410519414/full/pdf?title=the-librarian-as-tutorfacilitator-in-a-problembased-learning-pbl-curriculum. Acesso em: 02 jul 2018.

FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Mediação e competência em informação: proposições para a construção de um perfil de bibliotecário protagonista. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 106-125, set. 2015/fev. 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/101368/103968. Acesso em: 10 jan. 2019.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar, universalismos e particularismos: sobre fixações de fronteira no campo do Currículo. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2010. Disponível em: http://endipe.fae.ufmg.br/index.php. Acesso em: 10 jan. 2019.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação / Universidade de Brasília, 2012. E-book. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf. Acesso em: 04 jul. 2018.

GOMES, Suely Henrique de Aquino et al. Letramento informacional: educação para a informação. Goiânia: Gráfica UFG, 2016. E-book. Disponível em: https://cafecomleitura.fic.ufg.br/up/366/o/E-book_CELI_(Corrigido).pdf. Acesso em: 02 jul. 2018.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, 2006.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Alexandria Manifesto on Libraries: the Information Society in Action. DRAFT. Adopted in Alexandria, Bibliotheca Alexandrina, on 11 November 2005. Disponível em: http://www.cdnl.info/sites/default/files/docs/2005_cdnl05am.pdf. Acesso em: 02 jul. 2018.

KESSELMANN, Martin A.; WATSTEIN, Sarah Barbara. Creating opportunities: embedded librarians. Journal of Library Administration, v. 49, n.4, p. 383-400, 2009. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01930820902832538?needAccess=true. Acesso em: 02 jul. 2018.

MANUCELLO, Maria Gislaine. A formação da identidade do sujeito moderno nas sociedades multiculturais. RIDB. Ano 1, n. 11, 6779-6795, 2012. Disponível em: https://www.cidp.pt/publicacoes/revistas/ridb/2012/11/2012_11_6779_6795.pdf. Acesso em: 02 jul. 2018.

NAGARKAR, Shubhada; MURARI, Durga. Embedded librarian: a new role for library and Information professionals. Proceedings of the National Conference- on Empowering library professionals in managing the digital resources and providing extension activities held at the St Agnes College, Mangalore, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2YdiuCw. Acesso em: 02 jul. 2018.

RASTELI, Alessandro; CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 19, n. 39, p. 43-58, jan./abr., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p43/26577. Acesso em: 02 jul. 2018.

RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves. Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas [recurso eletrônico]. Brasília: Ipea, 2016. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=29215. Acesso em: 18 dez. 2018.

RUSSO, Mariza; JESUS DE SOUZA, Danyara. Biblioteca escolar brasileira na sociedade da informação: uma parceria proativa entre bibliotecário e pedagogo em prol da aprendizagem, da competência em informação e da quebra de paradigmas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, SC, 2013. Disponível em: https://portal.febab.org.br/anais/article/viewFile/1241/1242. Acesso em: 02 jul. 2018.

SPECIAL LIBRARIES ASSOCIATION. Competencies for information professionals. Disponível em: https://www.sla.org/about-sla/competencies/. Acesso em 01 jul. 2018.

TANUS, Gabrielle Francinne de S. C. Enlace entre os estudos de usuários e os paradigmas da ciência da informação: de usuário a sujeitos pós-modernos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, n. 2, p.144-173, jul/dez. 2014. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/290. Acesso em: 18 dez. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Kelly Rita de Azevedo, Mardochée Ogécime

Downloads

Download data is not yet available.