Banner Portal
Good science practices in the drawing up of data management plans
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Data management plan
Search data
Data management
Open science.

How to Cite

GUANDALINI, Clara Alcina; FURNIVAL, Ariadne Chloë Mary; ARAKAKI, Ana Carolina Simionato. Good science practices in the drawing up of data management plans. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019034, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8655895. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8655895. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Institutions and research agencies are demanding conduct in the context of the Open Science agenda. The good practices in scientific research are including the elaboration of a Data Management Plan, which proposes to the researcher to manage the raw data of his research, valuing the sharing together with the opening of the data and its reuse to the benefit of the researchers and society. Therefore, the objective of this work was to identify and identify good practices with respect to the reuse and interoperability that the data opening makes possible, and it was intended to analyze aspects related to the management of research data, aiming at its availability in data repositories open, exploring the relationship of higher education institutions, funding agencies and researchers with the survey of actions that are carried out in the creation and development of PGDs. The research was characterized as exploratory, documentary and bibliographical methods were used to identify, collect and systematize the information. It is considered the need to develop institutional policies for the management of research data, but also respecting the areas of knowledge, since not all data are generated in the same way. In addition, it is evident that there is a new paradigm in scientific publication and dissemination, which also influences its communication, be it with the academic environment or with society.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8655895
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALBAGLI, S.; APPEL, A. L.; MACIEL, M. L. L. E-science, ciência aberta e o regime de informação em ciência e tecnologia. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 7, n. 1, 2014. Disponível em: http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/854/1/124-540-1-PB.pdf. Acesso em: 19 abr. 2018.

ALBAGLI, S. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília; Rio de Janeiro: IBICT; UNIRIO, 2015. p. 9-26.

ALBAGLI, S.; CLINIO, A.; RAYCHTOCK, S. Ciência aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p.434-450, 5 dez. 2014. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3593. Acesso em: 26 nov. 2018.

AVENTURIER, P. Plano de gestão de dados: uma introdução. 2017. Disponível em: https://publicient.hypotheses.org/1660. Acesso em: 07 de mar. 2018.

BOAI. Dez anos da iniciativa de Budapeste em acesso aberto: a abertura como caminho a seguir. 2012. Disponível em: http://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai-10-translations/portuguese-brazilian-translation. Acesso em: 19 jun. 2018.

CHAN L.; OKUNE, A.; SAMBULI, N. O que é ciência aberta e colaborativa, e que papéis ela poderia desempenhar no desenvolvimento? In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília; Rio de Janeiro: IBICT; UNIRIO, 2015. p. 91-120.

DELFANTI, A.; PITRELLI, N. Ciência aberta: revolução ou continuidade? In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília; Rio de Janeiro: IBICT; UNIRIO, 2015. p. 59-70.

DUDZIAK, E. A. Gestão de dados de pesquisa: o que precisamos saber hoje! 2018. Disponível em: http://www.sibi.usp.br/noticias/gestao-de-dados-de-pesquisa-o-que-precisamos-saber-hoje/. Acesso em: 17 jan. 2018.

FECHER, B.; FRIESIKE, S. Open science: one term, five schools of thought. 2014. p.17-47.

FERRER-SAPENA, A.; PESET, F.; ALEIXANDRE-BENAVENT, R. Acceso a los datos públicos y su reutilización: open data y open government. El profesional de la información. p. 260-269, 2011, v. 20, n. 3.

FURNIVAL, A. C. M.; SILVA-JEREZ, N. S. Percepções de pesquisadores brasileiros sobre o acesso aberto à literatura científica. Inf. & Soc.:est., João Pessoa, v. 27, p.153-166, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/32667/pdf. Acesso em: 18 jun. 2018.

FORCE 11. Guiding principles for findable, accessible, interoperable and re-usable data publishing version B1.0. Disponível em: https://www.force11.org/fairprinciples. Acesso em: 30 out. 2018.

HYLA SOFT. Sistemas de Gerenciamento de Informação Laboratorial (LIMS). Disponível em: https://www.hylasoft.com/pt_br/solution/laboratory-information-management-system-lims. Acesso em: 30 out. 2018.

ICPSR. Guidelines for Effective Data Management Plans. 2012. Disponível em: https://www.icpsr.umich.edu/files/datamanagement/DataManagementPlans-All.pdf. Acesso em: 04 abr. 2018.

ICPSR. Data Management & Curation. Disponível em: https://www.icpsr.umich.edu/icpsrweb/content/datamanagement/dmp/index.html. Acesso em: 04 abr. 2018.

MACHADO, J. Dados abertos e ciência aberta. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília; Rio de Janeiro: IBICT; UNIRIO, 2015. p. 201-228.

MICHENER, W, K. Ten Simple Rules for Creating a Good Data Management Plan. PLOS Computational Biology. 2015. Disponível em: http://journals.plos.org/ploscompbiol/article?id=10.1371/journal.pcbi.1004525. Acesso em: 07 mar. 2018.

MOLLOY, J. C. The Open Knowledge Foundation: Open Data Means Better Science. PLoS Biology, United Kingdom; v.9, december, 2011.

OPEN DATA COMMONS. Legal tools for Open Data. Disponível em: <https://opendatacommons.org/licenses/>. Acesso em 20 ago. 2018.

OPEN DATA GOVERNMENT WORKING GROUP. 8 Principles of Open Government Data. 2007. Disponível em: https://public.resource.org/8_principles.html. Acesso em: 18 fev. 2018.

OPEN DEFINITION. The Open Definition. Disponível em: http://opendefinition.org. Acesso em: 29 mar. 2018.

OPEN KNOWLEDGE BRASIL. Guia de dados abertos. Disponível em: http://opendatahandbook.org/guide/pt_BR/. Acesso em: 01 mar. 2018.

OPEN KNOWLEDGE INTERNATIONAL. Open Definition. Conformant Licenses. Disponível em: http://opendefinition.org/licenses/#Dat. Acesso em: 20 ago. 2018.

OPEN SCIENCE FRAMEWORK. Disponível em: https://osf.io/tvyxz/wiki/home/. Acesso em: 15 fev. 2018.

PANTON PRINCIPLES. Principles for open data in science. Elaborado por: Murray-Rust, Peter; Neylon, Cameron; Pollock, Rufus; Wilbanks, John; (19 Feb 2010). Disponível em: https://pantonprinciples.org. Acesso em: 29 de mar. 2018.

PARRA, H. Z. M. Ciência cidadã: modos de participação e ativismo informacional. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília; Rio de Janeiro: IBICT; UNIRIO, 2015. p. 121-142.

ROYAL SOCIETY. Science as an open enterprise. London: The Royal Society, 2012.

RE3DATA.ORG. About. Disponível em: https://www.re3data.org/about. Acesso em: 08 maio 2018.

RE3DATA.ORG. Browse by country. Disponível em: https://www.re3data.org/browse/by-country/. Acesso em: 20 ago. 2018.

RESEARCH INFORMATION NETWORK. NATIONAL ENDOWMENT FOR SCIENCE, TECHNOLOGY AND THE ARTS. Open to All? Case studies of openness in research. 2010. Disponível em: http://www.rin.ac.uk/our-work/data-management-and-curation/open-science-case-studies. Acesso em: 08 fev. 2018.

SAYÃO, L. F.; SALES, L. F. Curadoria digital: um novo patamar para preservação de dados digitais de pesquisa. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.22, n.3, 2012, p. 179-191.

SAYÃO, L. F; SALES, L. F. Dados abertos de pesquisa: ampliando o conceito de acesso livre. RECIIS – Rev. Eletron. de Comun. Inf. Inov. Saúde. 2014. p.76-92.

SAYÃO, L. F.; SALES, L. F. Guia de gestão de dados de pesquisa para bibliotecários e pesquisadores. Rio de Janeiro: CNEN, 2015. 90 p. Disponível em: http://www.cnen.gov.br/component/content/article?id=160. Acesso em: 01 jun. 2018.

SCHELIGA, K; FRIESIKE, S. Putting open science into practice: a social dilemma? First Monday, v. 19, 2014.

SIQUEIRA, L. P. B. P. Direitos autorais e comunicação científica: desafios para bibliotecas. Bibliotecas universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, v. 2, n. 1, 2015. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/v/a/21564. Acesso em: 21 ago. 2018.

TENOPIR, C. et al. Research data management services in academic research libraries and perceptions of librarians. Library & Information Science Research, v. 36, n. 2, p.84-90, abr. 2014. Elsevier BV. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740818814000255. Acesso em: 20 ago. 2018.

THE LONDON SCHOOL OF ECONOMICS AND POLITICAL SCIENCE. LSE. Job description. Research Data Librarian. 2018.

TOLLE, K.; TANSLEY, S.; HEY, T. (Org.). Jim Gray e a eScience: um método científico transformado. In: HEY, T.; TANSLEY, S.; TOLLE, K. (Org.). O quarto paradigma: descobertas científicas na era da eScience. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. p. 17-29.


RDBCI: Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment, in which:

  • This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
  • The original documents will not be returned to the authors;
  • Published works become Revista Digital de Biblitoeconomia e Ciência da Informação /  Digital Journal of Library and Information Science's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by RDBCI's editor;
  • The original source of publicaton must be provided at all times;
  • The authors are solely responsible fo the views expressed within the document.

Downloads

Download data is not yet available.