Banner Portal
The innovation in the context of the information society
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Information
Innovation
Citizen

How to Cite

CEZAR, Kilma Gonçalves; SUAIDEN, Emir José. The innovation in the context of the information society. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 17, p. e019026, 2019. DOI: 10.20396/rdbci.v17i0.8655932. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8655932. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This article aims to call attention to the importance of publicizing the innovation process in Brazil by working with the following idea: the collection and management of information and knowledge of ordinary citizen can be seen as a tool to increase the innovative capacity of the country. A short review of the literature on the contemporaneous dynamics characteristic of the new economic-technological paradigm of information was carried out, studies were collected on the involvement of the ordinary citizen in the innovation process, and models developed aimed at the systematization of newness were disputed. The authors conclude that Brazil, by not publicizing innovation, that is, to contemplate the free and public flow of ideas, information and experiences may be faling to promote its innovation potential.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8655932
PDF (Português (Brasil))
PDF

References

ALBAGLI, Sarita. Conhecimento, inclusão social e desenvolvimento local. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, 2006. Disponível em: http://repositorio.ibict.br/bitstream/123456789/100/1/albagliIS122006.pdf. Acesso em: 10 jun. 2016.

ALBAGLI, Sarita; MACIEL, Maria Lúcia. Informação e conhecimento na inovação e no desenvolvimento local. Ciência da Informação, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v33n3/a02v33n3. Acesso em: 10 jun. 2016.

ANDRÉ, Isabel; ABREU Alexandre. Dimensões e espaços da inovação social. Finisterra, 81, p. 121-141, 2006.

BOURDIEU, Pierre. A “juventude” é apenas uma palavra. In: QUESTÕES de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. [v. I de A Era da Informação: economia, sociedade e cultura].

CEZAR, Kilma Gonçalves; GOMES, Cristiane Barreto; PERSEGONA, Marcelo Felipe Moreira. A inovação como dimensão socioeconômica do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v. 9, n.1, p.209-224, 2011. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci/article/view/500. Acesso em: 10 jun. 2016.

CHIARINI, Túlio; VIEIRA, Karine. Universidades como produtoras de conhecimento para o desenvolvimento econômico: sistema superior de ensino e as políticas de CT&I Revista Brasileira Economia. v.66, n.1 Rio de Janeiro Jan./Mar. 2012 http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71402012000100006

COTEC (Fundación para la Innovación Tecnológica). Pautas metodológicas en gestión de la tecnologia y de la innovación para empresas. Tomo 1. Módulo I. “Introducción, Presentación, CD y Módulo I: perspectiva empresarial” - TEMAGUIDE. 1999. 60 p http://www.bookcrossing.com/journal/8097229/

DAGNINO, Renato. (Org). Tecnologia social: ferramenta para construir outra sociedade. Campinas: Unicamp, 2009.

DAGNINO, Renato. (Org). A tecnologia social e seus desafios. In: Tecnologia social. Uma estratégia para o desenvolvimento. Fundação Banco do Brasil, Rio de Janeiro, 2004. .

DAGNINO, Renato. (Org). A tecnologia social no Brasil. In: Tecnologia social: ferramenta para construir outra sociedade. DAGNINO, Renato Peixoto (Org.) Campinas, SP: IG/UNICAMP, 2009.

DAVENPORT, T.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam seu capital. 12. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

DAVENPORT, Thomas; PRUSAK, Laurence. Working knowledge: how organizations manage what tehy know. Boston: Havard Business Schol Press, 1998.

DAVILA, T.; EPSTEIN, M. J.; SHELTON, R. As regras da inovação – como gerenciar, como medir e como lucrar. Porto Alegre: Bookman, 2007.

FREITAS FILHO Fernando Luiz. Gestão da inovação: teoria e prática para implantação. São Paulo: Atlas, 2013.

LASTRES, Helena & CASSIOLATO, José Eduardo. Novas políticas da era do conhecimento: o foco em arranjos produtivos e inovativos. Parcerias Estratégicas – Centro de Gestão e Estudos Estratégicos n. 17 . Brasília:CGEE. 2003

LALL, Somik V.; GHOSH, Sudeshna. Learning by dining: informal networks and productivity in Mexican industry : [S. l.] : World Bank Development Research Group, 2002. Disponível em: http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2002/03/22/000094946_0203070403327/Rendered/PDF/multi0page.pdf. Acesso em: 15 maio 2016.

MORIN, Edgard. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, D. F. (Org.). Novos paradigmas: cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

MUELLER, Suzana Pinheiro. Popularização do conhecimento científico. Data Grama Zero – Revista de ciência da informação. v.3. n.2, p.1-11, 2002. Disponível em: http://dici.ibict.br/archive/00000315/01/Popularização_do_conhecimento_científicofico.pdf. Acesso em: 15 maio 2016.

NICOLSKY, Roberto. Inovação tecnológica: o novo paradigma - Ciência e Tecnologia para o Século XXI: o desenvolvimento científico e tecnológico do Brasil e do Mercosul. São Paulo: Calábria, 1999.

NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

OCDE. Managing National Innovation Systems.,1999 Paris.

RUTTAN, Vernon. La teoría de la innovación inducida del cambio técnico en el agro de los países desarrolados. In: Cambio técnico en el agro latinoamericano. San José, Costa Rica, Piñeiro y Trigo, IICA, 1985.

SCHUMPETER, Joseph Allois. O fenômeno fundamental do desenvolvimento. In: SCHUMPETER, Joseph Allois. Teoria do Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Abril Cultural. p. 43-66. [Col. Os Economistas], 1982.

SCHUMPETER, Joseph Allois. Capitalismo, socialismo y democracia capítulo VII – el processo de la destruction creadora. Madrid: Aguilar S.A. de Ediciones, p.121, 1952

SOLOW, Robert. Learning from ‘learning by doing’: lessons for economic growth (Kenneth J. Arrow Lectures) Hardcover, 1997 https://books.google.com.br/books?id=VLR09gb05XIC&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 15 maio 2016.

SUAIDEN, Emir José e OLIVEIRA, Cecília Leite. Cultura da informação: os valores na construção do conhecimento. Curitiba: CRV, 2016.

SVEIBY, Karl Erik. A nova riqueza das organizações. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

VASCONCELOS, Marco Antonio; GARCIA, Manuel Enriquez. Fundamentos de economia . São Paulo: Saraiva, 1998.

VIOTTI, Eduardo Baumgratz. Fundamentos e evolução dos indicadores de CT&I. In: VIOTTI,E. B.; MACEDO, M. M. (Org.). Indicadores de ciência, tecnologia e inovação no Brasil. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Kilma Gonçalves Cezar, Emir José Suaiden

Downloads

Download data is not yet available.