Banner Portal
Evaluation of the use of twitter in the library system of the Federal University of Sergipe
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO [MPEG] (Português (Brasil))

Keywords

Marketing
University libraries
Measurement

How to Cite

PINHEIRO, Valdiceia de Jesus Cardoso; PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales; BARROSO, Cristina de Almeida Valença Cunha. Evaluation of the use of twitter in the library system of the Federal University of Sergipe: digital marketing strategies. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e020028, 2020. DOI: 10.20396/rdbci.v18i0.8661193. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8661193. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The advent of the internet provided connectivity that brought down barriers, especially in communication. Society is in a network and interaction is a major factor and, mainly, information units must be present and adapt to the digital environment. Digital marketing presents itself as a strategy for success and proposes the use of metrics to measure the organization's participation in this environment. This article aims to analyze the use of twitter from the Library System of the Federal University of Sergipe (SIBIUFS) as a digital marketing strategy. The investigation has an exploratory and descriptive character, with a qualitative and quantitative approach and the instruments used for data collection were a questionnaire structured in an electronic form, sent via email to the social network manager and a form built to analyze the media posts twitter of SIBIUFS carried out in 2018, through the application of audience and engagement metrics. Through analysis of the data collected, it was concluded that SIBIUFS 'performance in the use of digital marketing strategies in social networks is still timid and demands the creation of a policy that regulates all marketing practices implemented in the unit, and thus contribute to the increasing the degree of interaction of its users, enabling the dissemination and sharing of information, in addition to promoting the library environment.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v18i0.8661193
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO [MPEG] (Português (Brasil))

References

AMARAL, Sueli Angelica do. Marketing da informação: entre a promoção e a comunicação integrada de marketing. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.18, n.1, p.31-44, jan./abr. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/1636/1637. Acesso em: 01 dez. 2019.

AMARAL, Sueli Angelica do. Marketing e inteligência competitiva: aspectos complementares da gestão da informação e do conhecimento. In: AMARAL, Sueli Angelica do (Org.). Marketing na ciência da informação. Brasília, DF: Ed. UnB, 2007. 19-31 p.

ARAÚJO, Ronaldo Ferreira. Marketing científico digital e métricas de mídias sociais: indicadores-chave de desempenho de periódicos no Facebook. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 28, n. 1, p. 7-22, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/22063/20360. Acesso em: 13 nov. 2019.

ARAÚJO, Ronaldo Ferreira; ARAÚJO, Janiele Oliveira. O uso das redes sociais como estratégia em unidades de informação: estudo de caso da Biblioteca Pública Estadual Graciliano Ramos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 176-195, maio/ago. 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/738/1042. Acesso em: 13 nov. 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011. 279 p

BONIFÁCIO, Everton Lopes. Ciência da informação e marketing: uma interdisciplinaridade possível. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 44, n. 3, p. 366-380, set./dez. 2015. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1791/3184. Acesso em: 08 out. 2019.

CERQUEIRA, Renata; SILVA, Tarcízio. Mensuração em mídias sociais: quatro âmbitos de métricas. In: CHAMUSCA, Marcello; CARVALHAL, Márcia. Comunicação e marketing digitais: conceitos,práticas, métricas e inovações. Salvador: Edições VNI, 2011. Disponível em: https://www.slideshare.net/tarushijio/comunicacao-e-marketing-digitais-conceitos-praticas-metricas-e-inovacoes. Acesso em: 07 dez. 2019.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; IWAN, Setiawan. Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017 208 p.

LONGO, Walter. Marketing e comunicação na era pós-digital: as regras mudaram. São Paulo: HSM, 2014.

MACEDO, T. Métricas de marketing digital sua aplicação nas ações de marketing das organizações: estudo de casos múltiplos. 2014. 119f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Administração, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/101499. Acesso em: 04 dez. 2019.

NEVES, Barbara Coelho. Aproximação conceitual e possibilidades do marketing digital: o bibliotecário estrategista em mídias sociais. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 13, n. 1, p. 214-225, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/pbcib/article/view/39354/20653. Acesso em: 4 out. 2019.

PRADO, Jorge Moisés Kroll do; CORREA, Elisa Cristina Delfini. Bibliotecas universitárias e presença digital: estabelecimento de diretrizes para o uso de mídias sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 165-181, jul./set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v21n3/1981-5344-pci-21-03-00165.pdf. Acesso em: 04 dez. 2019.

ROCHA, Ednéia Silva Santos; SILVA, Márcia Regina da; MAIA, Margareth Barros. Estratégias de marketing em unidades de informação: o uso de ferramentas da web 2.0. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 349-364, jul./dez. 2012. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/849/pdf. Acesso em: 19 nov. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Conselho universitário. Resolução nº 49/2014, de 26 de setembro de 2014. Aprova Regimento Interno do Sistema de Bibliotecas da UFS. São Cristóvão, SE: CONSU, 2014. Disponível em: http://bibliotecas.ufs.br/uploads/page_attach/path/161/Regimento_Interno_do_Sistema_de_Bibliotecas_da_UFS.pdf. Acesso em: 11 dez. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Valdiceia de Jesus Cardoso Pinheiro, Pablo Boaventura Sales Paixão, Cristina de Almeida Valença Cunha Barroso

Downloads

Download data is not yet available.